• Anonym (Poli'ahu)

Går inte ner i vikt trots försök

Jag behöver gå ner en massa i vikt, men trots försök genom de senaste åren händer ingenting. Jag har testat färdiga lcd (smakar skit rent ut sagt och triggade godissug något förfärligt), soppdiet, viktväktarna och bara enkelt kaloriräknande, men nepp, inget. Jag har testat att träna bort kalorierna istället för att skära bort dem, funkade inte. Nu har jag gått upp lite till för jag har blivit stillasittande sedan min hund dog. Vet inte hur mycket i kg men vissa plagg börjar bli lite tajta.Inte ens när jag låg på sjukhus i nästan två månader och knappt åt gick jag ner i vikt. Jag åt knappt något på sjukhuset för att maten var lika oätlig som lcdn. Vissa dagar åt jag två ägg och ett paket bregott till frukost och det var allt.

Nu frågar jag er lite desperat hur fan man gör. Kanske jag ger upp för fort helt enkelt? 6-12 veckor brukar jag stå ut.

• Svar på tråden Går inte ner i vikt trots försök
  • Anonym (Lchf)

Jag älskar lchf kombinerat med 5:2

Jag får äta god mat, bli mätt och gå ner i vikt och hålla vikten.

Har du provat LCHF? 

• Anonym (Ät mindre)

Jag har svarat i en annan tråd. Ät mindre portioner. Ät inte på kvällen innan sömnen och ät inte tills du är mätt. Lämna lite tom plats i magen kvar. Din mage ska inte vara proppfull om du vill gå ner i vikt. 

Jag är 160 å väger 50. Äter vad som helst och räknar aldrig kalorier. Men jag äter små portioner. Så småningom vänjer man sig då magsäcken krymper

• Anonym (Poli'ahu)
    Anonym (Lchf) skrev 2023-04-21 11:13:09 följande:

Jag älskar lchf kombinerat med 5:2

Jag får äta god mat, bli mätt och gå ner i vikt och hålla vikten.

Har du provat LCHF? 

Nej, det har jag inte gjort. Kanske värt ett försök det med.
  • Anonym (Poli'ahu)
    Anonym (Ät mindre) skrev 2023-04-21 11:18:07 följande:

Jag har svarat i en annan tråd. Ät mindre portioner. Ät inte på kvällen innan sömnen och ät inte tills du är mätt. Lämna lite tom plats i magen kvar. Din mage ska inte vara proppfull om du vill gå ner i vikt. 

Jag är 160 å väger 50. Äter vad som helst och räknar aldrig kalorier. Men jag äter små portioner. Så småningom vänjer man sig då magsäcken krymper

Mindre portioner än lcd?
  • Anonym (Tid)

Det tar tid innan kroppen börjar göra sig av med den extra energin som den har kapslat in. Ditt problem verkar vara att du ger upp. 

Jag gick på extrem diet på ca 1200 kalorier (mycket grönsaker för att jag skulle få en känsla av mättnad) och tränade 6 dagar i veckan (1-2 timmar rejäla pass, inget fjantigt yoga på 45 min utan de du ser på biggest loser). Vågen rörde knappt på sig de första 6-8 veckorna. Däremot såg jag ju enorma resultat på kroppsformen. Sen runt vecka 8-10 sa det bara pang. Jag rasade i vikt (fett, såg tydligt hur mon fettprocent minskade). 

Så jag skulle bara ge dig rådet att inte ge upp. För det är ett rent helvete första veckorna. Nu är kroppen van. Dock äter jag ju mer nu för jag vill inte gå ner mer utan gå upp i muskelmassa. Men det var skönt att bränna bort en del fett som inte alls är till någon hjälp. 

Har du råd, ta hjälp de första veckorna. Någon som pushar dig genom den jobba tiden. 

• Anonym (Lchf)
    Anonym (Poli'ahu) skrev 2023-04-21 12:22:14 följande:
    Nej, det har jag inte gjort. Kanske värt ett försök det med.

Ja, så länge man inte överdriver med fettet, äter mycket fisk och grönsaker men absolut inte överdriver med fettet så är det hälsosamt. Gärna bra Fetter som avokado, fet fisk. Oljor, nötter. 

Så en fräsch måltid kan då vara att ugnsbaka lax i ugnen med citron, olivolja/rapsolja och salt och peppar och servera det till zucchinipasta som görs av zucchini som man bara kör i en grönsakssvarv och så gör man en egen pesto av typ mandel, färsk basilika, vitlök, parmesanost och olivolja. så blandar man peston med zucchinin. Sedan kan man ha alla möjliga typer av grönsaker till det också. Steka sparris, spenat eller vad som passar. 

Man ska fokusera framförallt på näringen. även om vissa inom lchf förespråkar grädde och mejerier som fett så får man tänka på näringsinnehållet. Man behöver inte ha skräck inför mejerier och feta produkter, hellre typ en dl grekisk yoghurt än 1 dl sockrad smaksatt yoghurt, men tänk istället på näringen. Om man får välja mellan kalorier mellan nötter och mejerier så är ju nötterna bättre. 

• Anonym (Poli'ahu)
    Anonym (Tid) skrev 2023-04-21 12:35:48 följande:

Det tar tid innan kroppen börjar göra sig av med den extra energin som den har kapslat in. Ditt problem verkar vara att du ger upp. 

Jag gick på extrem diet på ca 1200 kalorier (mycket grönsaker för att jag skulle få en känsla av mättnad) och tränade 6 dagar i veckan (1-2 timmar rejäla pass, inget fjantigt yoga på 45 min utan de du ser på biggest loser). Vågen rörde knappt på sig de första 6-8 veckorna. Däremot såg jag ju enorma resultat på kroppsformen. Sen runt vecka 8-10 sa det bara pang. Jag rasade i vikt (fett, såg tydligt hur mon fettprocent minskade). 

Så jag skulle bara ge dig rådet att inte ge upp. För det är ett rent helvete första veckorna. Nu är kroppen van. Dock äter jag ju mer nu för jag vill inte gå ner mer utan gå upp i muskelmassa. Men det var skönt att bränna bort en del fett som inte alls är till någon hjälp. 

Har du råd, ta hjälp de första veckorna. Någon som pushar dig genom den jobba tiden. 

Jag tror också att mycket handlar om att jag inte är uthållig utan ger upp när inget händer. Plus att jag ofta gör nya försök för att jag mår dålig, men det slutar bara med att jag mår ännu sämre. 
  • Anonym (Tid)
    Anonym (Poli'ahu) skrev 2023-04-21 12:53:12 följande:
    Jag tror också att mycket handlar om att jag inte är uthållig utan ger upp när inget händer. Plus att jag ofta gör nya försök för att jag mår dålig, men det slutar bara med att jag mår ännu sämre. 
    Jag slutade tvärt med både rökning och kolhydrater i kombination av träning. Det var hemskt de första 6 veckorna. Jag låg och grät i sängen ofta. Jag ville äta bröd, pasta godis. Ville inte ut och springa när de regnade. Ville inte lyfta vikter kl 21 på kvällen. Men jag bet ihop och sprang trots att det var mörkt och regnade. Rätt kläder och pannlampa. Sprang kortare sträcka istället för att inte springa alls. Hade köpt ett viktkit på Rusta för 800 kr och en matta. Har vikterna bredvid TV:n. Så jag tränade alla muskelgrupper och kollade på en film eller serie samtidigt i mina myskläder. Höll hårt på min kost och gav mig inte. 

Det krävs väldigt mycket av dig för att klara detta själv. Men nyckeln är just att inte sluta. Hjälper inte att du testar olika dieter för du måste tänka långsiktigt. Lägg ner allt med pulver och soppor. De hjälper dig inte. Är mat! Vill man gå ner så är det mindre portioner och inget socker alls. När du kommit i form och rätt vikt kan du öka intaget men fortfarande var försiktig med sockerintaget. Att ändå inte ta den där bullen på fikat em tisdag. Men är tårta vid firande eller nått liten en helg. 
  • Anonym (B)

Har du kollat upp så det inte är något som orsakar att du inte går ner i vikt? Om inte så börja där.

• Lynx123

Styrketräning och vanlig mat. Inga som helst "dumheter", ingen läsk, inga godsaker etc. Plus räkna kalorier. Det funkar!

Svar på tråden Går inte ner i vikt trots försök