• Robert 558

Oskicket att kapa trådar och gå Off topic

Familjeliv måste ha något slags rekord när det kommer till att kapa andras trådar och fara iväg från ämnet. Finns det inga moderatorer som är någorlunda aktiva? Besöker en hel del andra forum, men har aldrig sett ett så utbrett trådkapande som här. Håller du med? Vad kan det bero på? Tänker att man kan väl starta en egen tråd om man nu är så intresserad av ett ämne som är helt borta från trådskaparens ursprungsfråga. Trist beteende hur som helst. 

• Svar på tråden Oskicket att kapa trådar och gå Off topic
  • Fröken Allvar

OT: Jag ser ibland människor hylla andra forum, men de vill sällan dela med sig av vilka andra forum de besöker. Vill du vara så vänlig att göra det? 
    On Topic: Jag håller med om att trådar tillåts dra iväg här på ett helt annat sätt än vad jag ser på Flashback, som är det enda andra forum jag kan namnet på, även om jag tidigare hamnat på både byggforum, hästforum och cyklistforum om jag googlat efter någon livsfråga. 

• Anonym (TK)

Det ska bli sämre väder nästa vecka, passa på att njuta av våren nu!

• Anonym (Hmm)

Det verkar som att deras roll är att hålla efter ordningsregler som påhopp, rasistiska inlägg och liknande, INTE att moderera trådar och ta bort OT-inlägg löpande.

• Anonym (Klara)

Lika irriterande när två stycken använder tråden för privat konversation, ofta OT och långa utläggningar.

• Fröken Allvar
    Anonym (Klara) skrev 2023-04-21 15:54:57 följande:

Lika irriterande när två stycken använder tråden för privat konversation, ofta OT och långa utläggningar.

Det tycker jag har att göra med om en av de som gör det är TS. Några av mina trådar har blivit lång konversation som gått delvis utanför ämnet, men då har jag försökt att hitta till ämnet, som jag var intresserad av. Det kan ha hänt att det blivit konversation i någon annans tråd vid något tillfälle, överhuvudtaget har jag fått kritik för detta med att jag är OT, så jag försöker att tänka på det. Men jag håller inte med om att det är fel med en lång konversation mellan två personer per se. Varför skulle det vara det? Det är väl bara för andra att hoppa över inlägg de inte är intresserade av att läsa, och själva tillföra sådant de är intresserade av. Jag tycker ofta att trådarna tar slut för fort och ställer därför frågor till andra. Men i en tråd nyligen när jag gjorde det så fick jag kritik för att "ha tagit på mig att moderera tråden". Jag tror att det vore bra att införa blockeringsfunktion. 
  • Anonym (Upptagna)
    Robert 558 skrev 2023-04-21 15:06:37 följande:
    Oskicket att kapa trådar och gå Off topic

Familjeliv måste ha något slags rekord när det kommer till att kapa andras trådar och fara iväg från ämnet. Finns det inga moderatorer som är någorlunda aktiva? Besöker en hel del andra forum, men har aldrig sett ett så utbrett trådkapande som här. Håller du med? Vad kan det bero på? Tänker att man kan väl starta en egen tråd om man nu är så intresserad av ett ämne som är helt borta från trådskaparens ursprungsfråga. Trist beteende hur som helst. 

Modsen verkar upptagna med att rensa personangrepp och vad skall vi kalla det? Anmälningsinducerande inlägg? offtopicrensning blir nog lite mycket begärt.  
  • Tukt

Ja, det modereras sämre på FL än på andra forum. Men ett problem som är allmänt förekommande är att många trådstarter är så ogenomtänkta att själva grundfrågan som ställs är svår att hålla sig till. Då försöker folk styra i väg det hela lite i den riktningen de själva tycker.

• Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-04-21 16:15:24 följande:

Ja, det modereras sämre på FL än på andra forum. Men ett problem som är allmänt förekommande är att många trådstarter är så ogenomtänkta att själva grundfrågan som ställs är svår att hålla sig till. Då försöker folk styra i väg det hela lite i den riktningen de själva tycker.

Jag håller med om att en välformulerad trådstart ger bättre svar, men OT blir det ändå efter ett tag om det handlar om otrohet, dejting eller andra saker som engagerar. 
  • Anonym (Tröttsamt)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-21 16:04:46 följande:
    Det tycker jag har att göra med om en av de som gör det är TS. Några av mina trådar har blivit lång konversation som gått delvis utanför ämnet, men då har jag försökt att hitta till ämnet, som jag var intresserad av. Det kan ha hänt att det blivit konversation i någon annans tråd vid något tillfälle, överhuvudtaget har jag fått kritik för detta med att jag är OT, så jag försöker att tänka på det. Men jag håller inte med om att det är fel med en lång konversation mellan två personer per se. Varför skulle det vara det? Det är väl bara för andra att hoppa över inlägg de inte är intresserade av att läsa, och själva tillföra sådant de är intresserade av. Jag tycker ofta att trådarna tar slut för fort och ställer därför frågor till andra. Men i en tråd nyligen när jag gjorde det så fick jag kritik för att "ha tagit på mig att moderera tråden". Jag tror att det vore bra att införa blockeringsfunktion. 
    För att man får aviseringar varje gång och går in och tittar. Och för att man inte ska behöva leta sig igenom sida efter sida bara för att två personer bestämt sig för att diskutera sinsemellan. Istället för att andra ska hoppa över inlägg kanske det är bättre att dessa personer tar konversationen privat.
  • Tukt
    Fröken Allvar skrev 2023-04-21 16:23:08 följande:
    Jag håller med om att en välformulerad trådstart ger bättre svar, men OT blir det ändå efter ett tag om det handlar om otrohet, dejting eller andra saker som engagerar. 
    Ett annat problem är ju också att folk tenderar plocka upp gamla trådar, ja i bland urgamla. Nya trådar tenderar folk följa, och veta lite vad som sagts och inte sagts. Men få läser 20 sidor innan de postar, och det är nog delvis därför det blir ot i bland.
Svar på tråden Oskicket att kapa trådar och gå Off topic