• Anonym (De är trötta på Sverige)

Fly utomlands för värme och enklare, billigare liv?

Har många vänner i Stockholm, Sverige som mellan 40-50 år gamla börjar känna av vintrarna är kalla och att de ej passar in här i normen.

Många vill flytta till ett land med sol och värme året runt.
    De klagar på att allt är dyrt här dessutom.
    Lättare att hitta lägenhet utomlands tycker de och att leva ett bättre liv med välkomnande människor.

Blir vardagen mer lätt av att fly Sverige?

• Svar på tråden Fly utomlands för värme och enklare, billigare liv?
  • Anonym (S)
    Anonym (De är trötta på Sverige) skrev 2023-04-22 14:48:08 följande:

Har många vänner i Stockholm, Sverige som mellan 40-50 år gamla börjar känna av vintrarna är kalla och att de ej passar in här i normen.

Lättare att hitta lägenhet utomlands tycker de och att leva ett bättre liv med välkomnande människor.

En till tråd? 
  • Tow2Mater

De vill sitta i sina lägenheter med luftkonditionering och klaga på hur varmt det är efter de forsta två årens nyhetens behag med pool har lagt sig.

• Postman
    Tow2Mater skrev 2023-04-22 15:11:42 följande:

De vill sitta i sina lägenheter med luftkonditionering och klaga på hur varmt det är efter de forsta två årens nyhetens behag med pool har lagt sig.

Haha precis. Instämmer. 
  • PH76

Vad ska de försörja sig på i det nya landet? Kan de språket?

Vi är i åldersspannet och har valt att köpa ett sommarhus i ett sydeuropeiskt land istället, där kan vi vara så mycket det går under vår och höst. Tanken är väl att vi flyttar dit efter att barnen flyttat hemifrån och vi kanske har går i pension, jag tycker att de svenska årstiderna är lite för tuffa.

Om du frågar om någon som känner att de inte klarar Sverige kommer att få det bättre utomlands så är mitt svar generellt nej. För någon som inte klarar av sitt eget land, att sätta sig i en sits där skyds- och kontaktnätet är mycket sämre, utan att kunna språket, det brukar bli väldigt tufft.

Men jag tycker absolut man ska testa om man känner för det, det är roligt att flytta till ett nytt land och jag har gjort det flera gånger själv, men lär sig mycket och snabbt, och får många intressanta upptäckter om både sig själv och det nya landet.

• Anonym (De är trötta på Sverige)
    PH76 skrev 2023-04-22 15:41:15 följande:

Vad ska de försörja sig på i det nya landet? Kan de språket?

Vi är i åldersspannet och har valt att köpa ett sommarhus i ett sydeuropeiskt land istället, där kan vi vara så mycket det går under vår och höst. Tanken är väl att vi flyttar dit efter att barnen flyttat hemifrån och vi kanske har går i pension, jag tycker att de svenska årstiderna är lite för tuffa.

Om du frågar om någon som känner att de inte klarar Sverige kommer att få det bättre utomlands så är mitt svar generellt nej. För någon som inte klarar av sitt eget land, att sätta sig i en sits där skyds- och kontaktnätet är mycket sämre, utan att kunna språket, det brukar bli väldigt tufft.

Men jag tycker absolut man ska testa om man känner för det, det är roligt att flytta till ett nytt land och jag har gjort det flera gånger själv, men lär sig mycket och snabbt, och får många intressanta upptäckter om både sig själv och det nya landet.

De sitter med Binance aktier och enkelt distansarbete. En har adhd och han har i sin cv att han har en bacheloor degree trots att han hoppade av studierna?..
  • Tom Araya
    Anonym (De är trötta på Sverige) skrev 2023-04-22 14:48:08 följande:

Det beror alldeles på vilket liv man lever, vilken hälsa och ekonomi man har. Många är de som återvänder när sparmedlen är slut och hälsan blir sämre. Då vill de gärna dra nytta av den svenska välfärden fast de inte bidragit till den under ett decennie eller två.
  • Anonym (X)

Varför startar man såna här trådar med jämna mellanrum, vad får man ut av det?

• Tom Araya
    Anonym (X) skrev 2023-04-22 17:54:23 följande:

Varför startar man såna här trådar med jämna mellanrum, vad får man ut av det?

Du menar trådar där man ställer frågor?
  • Anonym (Nu igen)
    Tom Araya skrev 2023-04-22 17:57:56 följande:
    Du menar trådar där man ställer frågor?
    Väldigt generella trådstarter om flytt söderut, som senare utvecklar sig till att handla om en väldigt specifik person...
  • Tom Araya
    Anonym (Nu igen) skrev 2023-04-22 19:21:35 följande:
    Väldigt generella trådstarter om flytt söderut, som senare utvecklar sig till att handla om en väldigt specifik person...
    Det är väl som ett ämne som alla andra. Folk ställer frågor om allt möjligt de vill veta mer om.
  • Anonym (Nu igen)
    Tom Araya skrev 2023-04-22 19:23:47 följande:
    Det är väl som ett ämne som alla andra. Folk ställer frågor om allt möjligt de vill veta mer om.
    Fast har man ältat samma sak i ett antal trådar och får i princip samma svar varje gång så kanske man borde nöja sig någon gång...

Anyways, tillbaka till trådstarten: Livet utomlands blir också vardag. Och man blir själv inte en helt ny person för att man flyttar, oavsett om det är inom eller utanför Sverige. Vissa saker kanske blir bättre, andra sämre. Eller i alla fall annorlunda.
Svar på tråden Fly utomlands för värme och enklare, billigare liv?