• Anonym (Lila)

Tandsköterska på folktandvården = katastrof

Jag är utbildad och erfaren tandsköterska sedan mer än 10 år. 
    Började jobba på folktandvården efter att ha varit anställd på en privat klinik, och ett heltidsjobb ger mig knappt 2000 kr mer efter skatt än vad jag fick från CSN när jag studerade.
    Lokalvårdarna här tjänar mer.
    Tandsköterskor förväntas utföra en massa uppgifter,  förutom att assistera tandläkare så ska man ta röntgenbilder, ta bort tandsten, utföra profylax, ta avtryck tex bettskenor, lägga bedövning, göra fyllningar i tänder, ta hand om sterilarbetet, boka patienter osv.
    Detta till en lön på 26 000 kr före skatt, efter 10 års erfarenhet.
    Utbilda er inte till tandsköterska, det lönar sig inte.
    Underbetalt stressigt jobb  

• Svar på tråden Tandsköterska på folktandvården = katastrof
  • Finalisa01

Låter som en rimlig lön. Du har ju bara gymnasiala studier i bagaget och jobbar kontorstider så du kan inte begära så mycket mer i ärlighetens namn.

• Anonym (Lila)
    Finalisa01 skrev 2023-04-22 23:46:28 följande:

Låter som en rimlig lön. Du har ju bara gymnasiala studier i bagaget och jobbar kontorstider så du kan inte begära så mycket mer i ärlighetens namn.

Nej,  tandsköterskeutbildningen är INTE en gymnasieutbildning,  utan en tvåårig utbildning EFTER gymnasiet.
    Uttala dig inte om du har noll koll.  Tack. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lila)
    Finalisa01 skrev 2023-04-22 23:57:43 följande:
    YH är inte högskola lilla vän utan vuxendagis. Det är lek i jämförelse med högskolestudier. Men fortsätt du att gräva där du står för det verkar ju funka superbra för dig :D.
    Det var du som trodde att tandsköterska är en gymnasieutbildning.  Och nu inser du att du har gjort bort dig...
    Jag jobbar inte som tandsköterska längre,  utan i ett helt annat yrke. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (T)
    Finalisa01 skrev 2023-04-22 23:57:43 följande:
    YH är inte högskola lilla vän utan vuxendagis. Det är lek i jämförelse med högskolestudier. Men fortsätt du att gräva där du står för det verkar ju funka superbra för dig :D.
    Du var mig en märklig en. Ingen har sagt att det är en högskoleutbildning? 
  • Anonym (Lila)
    Anonym (T) skrev 2023-04-23 00:16:36 följande:
    Du var mig en märklig en. Ingen har sagt att det är en högskoleutbildning? 
    En förvirrad individ som tror att det finns ett Tandsköterskeprogram på gymnasiet, och dessutom att man får CSNlån på gymnasiet...
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (ea)

Utbildning eller inte så är 26k en sjukt låg lön.
    Jag har 34k utan fullständig grundskola.

• Anonym (Håller med)

Har jobbat som tandsköterska i Folktandvården i ca 11 år. Hade många extrauppdrag, mycket delegering etc och hade 26300 brutto. Nu har jag utbildat mig till ett praktiskt mansdominerat yrke och kommer att få mycket mer betalt. 

Svar på tråden Tandsköterska på folktandvården = katastrof