• Anonym (Jannika)

Bipolär bekant som inte jobbar men har skaffat barn, är det verkligen rätt?

Är so otroligt irriterad över sådana människor. Min bekant är en kvinna på 35 år. Hon fick för ca 2 år sen barn med sin (numera ex) man.

Inte jobbat en dag i sitt liv pga "bipolär sjukdom". Hört att hon hade några konstnärliga ambitioner på yngre dagar men var antagligen inte begåvad nog och ville inte ta ett "vanligt jobb" och har nu sedan urminnes tider varit sjukskriven heltid.

Jag jobbar inom vården och har bra koll på diagnosen bipolär sjukdom. Flera i min bekantskapskrets har  den diagnosen och är sjukskivna på heltid i PERIODER.

Om man läser det försäkringsmedicinska beslutsstödet står det klart och tydligt:

Vid lindrig, medelsvår till svår bipolär sjukdom under och efter akuta skov kan hel sjukskrivning upp till 6 månader behövas.

Denna kvinna är antingen en samhällsparasit om hon orkar ta hand om ett barn (som jag hoppas inte far illa) men inte jobbat en dag i sitt liv, alternativt har hon någon sorts funktion om hon orkar ta hand om barnet och ens tänkte tanken att sätta det till världen. Då mannen är en nära vän till min man vet jag om att graviditeten var planerad, vi båda tycker det hela är helt befängt.

Sin energi som hon ger till barnet hade hon kunnat använda till att jobba innan och inte använda våra skattepengar. ÄR inte detta helt sjukt, vad anser ni?

• Svar på tråden Bipolär bekant som inte jobbar men har skaffat barn, är det verkligen rätt?
  • Anonym (Klick)

Fy vilken tråkig attityd du har. Vad vet du om hur den bipolära sjukdomen påverkar just henne? Hon kanske, som många andra bipolära, också lider av andra psykiatriska diagnoser, som är delaktig i hennes beslut att inte klara av ett jobb. Hoppas hon vet vilken genomrutten bekant hon har och avlägsnar sig från dig illa kvickt.

• Anonym (Jannika)
    Anonym (Klick) skrev 2023-04-23 13:34:52 följande:

Fy vilken tråkig attityd du har. Vad vet du om hur den bipolära sjukdomen påverkar just henne? Hon kanske, som många andra bipolära, också lider av andra psykiatriska diagnoser, som är delaktig i hennes beslut att inte klara av ett jobb. Hoppas hon vet vilken genomrutten bekant hon har och avlägsnar sig från dig illa kvickt.

Men hon väljer att skaffa ett barn, tycker du inte DET är ruttet och oansvarigt om man nu inte klarar av en sekunds arbete på hela arbetsmarknaden? Svårt att tro. Förr i tiden hade det inte varit möjligt men nu ska man tassa på tå kring "psykisk ohälsa" . Hon är ju inte ensam om att vara samhällsparasit.

Hon kan mycket väl ha flera diagnoser, men det finns ingen diagnos som motiverar heltidssjukskrivning så jäkla länge.
  • Tow2Mater

Kanske mannen tar hand om sitt barn? Ska han forvägras barn? eller tvingas hitta en annan kvinna än den han älskar for att få barn?

• Anonym (Liz)

Om hon var sjukskriven även innan barnet kom så finns det väl inga skattepengar samhället förlorar för att hon skaffade barn, hon hade ju ändå inte jobbat?

Att hon inte jobbar medan andra med samma diagnos gör det får mig att undra vad du har för vårderfarenhet med tanke på att 1, alla människor har olika förutsättningar och 2, du vet inte varför hon är sjukskriven på heltid, du vet bara vad din bekant valt att berätta för dig. 

Du kan tycka det är fel att välja att skaffa barn när man inte kan jobba medan andra ser att människor kan ha olika ork för olika saker.

Arbetsmarknaden idag är ganska tuff, det är inte jättelätt att få det anpassat efter behov och arbetsgivare vill inte anställa någon som är borta i 6 månader då och då.

Att ha barn och ha ett jobb är inte samma sak. Många tycker barn är svårare än jobb, själv tycker jag att barn är lättare än att ha jobb.

Känner folk som aldrig jobbat men som har barn och har exakt noll problem med det. En tex har en svår tarmsjukdom. Ska hon inte få ha barn bara för det?

• vampyria2

Vilken jäkla människosyn 😓 Tycker synd om den du kallar vän som har dig i sin närhet.
    vad har du med hennes liv att göra? Skäms på dig som sätter dig över andra människor.

• Anonym (Liz)

Något annat som är sjukt är de som räknar människovärde i hur mycket skatt man betalar och kallar andra parasiter.

Jag är väl inte värd så jättemycket då, jobbar i låglöneyrke och har nog kostat mer skatt än vad jag betalat in under mitt liv. Parasit?

• Anonym (A2)
    Anonym (Jannika) skrev 2023-04-23 13:51:04 följande:
    Men hon väljer att skaffa ett barn, tycker du inte DET är ruttet och oansvarigt om man nu inte klarar av en sekunds arbete på hela arbetsmarknaden? Svårt att tro. Förr i tiden hade det inte varit möjligt men nu ska man tassa på tå kring "psykisk ohälsa" . Hon är ju inte ensam om att vara samhällsparasit.

Hon kan mycket väl ha flera diagnoser, men det finns ingen diagnos som motiverar heltidssjukskrivning så jäkla länge.
    Så du menar att hennes ex, som hon planerade detta barn tillsammans med, inte heller klarar av barnet? Eller att han inte känner till hennes tillstånd? 
  • Anonym (A2)
    Anonym (Jannika) skrev 2023-04-23 13:51:04 följande:

De valde att skaffa ett barn. De, dvs hon och exet.
  • Anonym (Sjukpensionären)
    Anonym (Liz) skrev 2023-04-23 13:57:19 följande:

Känner folk som aldrig jobbat men som har barn och har exakt noll problem med det. En tex har en svår tarmsjukdom. Ska hon inte få ha barn bara för det?

Tack för de orden! Jag är sjukpensionär sen många år pga fysisk sjukdom och har barn. Finns säkert de som i likhet med ts tycker jag är en parasit på samhället. Men det du skriver ovan är ju vad det handlar om. Att arbeta och ha barn går inte jämföra. Har man ett arbete måste man vara där de tider arbetet gäller. Man ska även stiga upp en viss tid, måste göra sig i ordning, åka iväg och sen göra sitt bästa hela den arbetstid man har. Är jag hemma med barn kan jag anpassa livet, prioritera, slopa vissa saker, ta paus när jag vill, vila om jag behöver, har inga tider att passa. Inga krav på prestation, ingen stress. Men vissa människor vill inte- eller kan inte- förstå det. Så tack för såna som du! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (..)

Ni fattar väl att den här tråden som så många andra) bara är skapad för att dra up diskussion och debatt. Spelar ingen roll vad ni skriver i den. 

Svar på tråden Bipolär bekant som inte jobbar men har skaffat barn, är det verkligen rätt?