Bipolär bekant som inte jobbar men har skaffat barn, är det verkligen rätt?
Är so otroligt irriterad över sådana människor. Min bekant är en kvinna på 35 år. Hon fick för ca 2 år sen barn med sin (numera ex) man.
Inte jobbat en dag i sitt liv pga "bipolär sjukdom". Hört att hon hade några konstnärliga ambitioner på yngre dagar men var antagligen inte begåvad nog och ville inte ta ett "vanligt jobb" och har nu sedan urminnes tider varit sjukskriven heltid.
Jag jobbar inom vården och har bra koll på diagnosen bipolär sjukdom. Flera i min bekantskapskrets har den diagnosen och är sjukskivna på heltid i PERIODER.
Om man läser det försäkringsmedicinska beslutsstödet står det klart och tydligt:
Vid lindrig, medelsvår till svår bipolär sjukdom under och efter akuta skov kan hel sjukskrivning upp till 6 månader behövas.
Denna kvinna är antingen en samhällsparasit om hon orkar ta hand om ett barn (som jag hoppas inte far illa) men inte jobbat en dag i sitt liv, alternativt har hon någon sorts funktion om hon orkar ta hand om barnet och ens tänkte tanken att sätta det till världen. Då mannen är en nära vän till min man vet jag om att graviditeten var planerad, vi båda tycker det hela är helt befängt.
Sin energi som hon ger till barnet hade hon kunnat använda till att jobba innan och inte använda våra skattepengar. ÄR inte detta helt sjukt, vad anser ni?