• Anonym (Ledsen)

Att ge tips hur någon ska bete sig på fest…

Hej!
    Var på en fest igår med för mig kända och okända personer. Efter en stund kom en okänd fram till mig och sa att jag verkade så försiktig och att hon var rädd att vara för framfusig. Jag sa att det inte är någon fara och att hon inte behöver tänka så. 
    En stund senare kom hon fram igen och upprepade detta och la till att det märktes att jag var obekväm och ovan vid detta umgänget. Jag svarade att jag är medveten om att jag inte hörs och syns mest men inte var obekväm utan tyckte det var kul med fest. Då sa hon att mitt kroppsspråk sa något annat och visade vad hon menade och sa att jag skulle ta för mig mer, hälsa på folk (vilket jag iofs gjorde) m.m. Jag tog ganska illa upp över det här och undvek henne sen.

Jag tycker det är lite kämpigt i vissa sociala sammanhang, men låter inte det hindra mig från det jag tycker är kul och gör så gott jag kan. Igår hälsade jag t.ex på alla, tackade och berömde maten, svara på tilltal och ställde några frågor, satte mig med flera okända, drack lagom mycket, och lämnade festen bland de sista.

Någon som har tankar om det här?
    Har ni varit i liknande situationer som min eller hennes?
    Hur kan man bemöta det hon sa?
    Överreagerar jag som tog illa upp?

• Svar på tråden Att ge tips hur någon ska bete sig på fest…
  • Anonym (,,,)

Hon gick över en gräns här, om hon inte kände dig sen innan. Ett jäkla tjat rentav, från henne - undrar vad syftet var? 

• Anonym (Troll-Ye)

Vad hade hon med det att göra? Snacka om social inkompetens. 

• Anonym (Ann)

Gränslöst av henne. Om hon nu tyckte att du såg osäker ut kunde hon ju spenderat en stund tillsammans med dig och småpratat. Det hade varit mkt trevligare och mer respektfullt. 

• Anonym (Ylva)

Var hon full? 

Du verkar i vilket fall som helst mer socialt kompetent än hon. 

• Anonym (Usch)

Fy vad osnyggt gjort av henne!! Att klaga på någons personlighet över huvudtaget! Skulle du sagt till henne "Vet du, jag tycker du är alldeles för på, för högljudd och för yvig!". Gärna imiterat henne också!
    Skit i henne, tycker inte du gjorde nåt fel alls! Du var lugn men ändå artig och trevlig! Alla kan inte gå runt och tro att de är festens och mänsklighetens medelpunkt!

• Anonym (Wallflower)

Skulle också tagit illa upp, vad kränkande! Som om extrovert beteende alltid vore bättre än introvert! 

Jag var med om nästan exakt samma grej en gång och det satt som en tagg i mig länge. Han som kommenterade mig hade dock grav Asperger fick jag veta sedan, och ibland innebär det väl en större tendens att vara brutalt ärlig. 

• Anonym (Inio)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-23 16:36:59 följande:
    Att ge tips hur någon ska bete sig på fest?

Hej!
    Var på en fest igår med för mig kända och okända personer. Efter en stund kom en okänd fram till mig och sa att jag verkade så försiktig och att hon var rädd att vara för framfusig. Jag sa att det inte är någon fara och att hon inte behöver tänka så. 
    En stund senare kom hon fram igen och upprepade detta och la till att det märktes att jag var obekväm och ovan vid detta umgänget. Jag svarade att jag är medveten om att jag inte hörs och syns mest men inte var obekväm utan tyckte det var kul med fest. Då sa hon att mitt kroppsspråk sa något annat och visade vad hon menade och sa att jag skulle ta för mig mer, hälsa på folk (vilket jag iofs gjorde) m.m. Jag tog ganska illa upp över det här och undvek henne sen.

Jag tycker det är lite kämpigt i vissa sociala sammanhang, men låter inte det hindra mig från det jag tycker är kul och gör så gott jag kan. Igår hälsade jag t.ex på alla, tackade och berömde maten, svara på tilltal och ställde några frågor, satte mig med flera okända, drack lagom mycket, och lämnade festen bland de sista.

Jag skulle nog sagt till henne att sköta sig själv. Det brukar vara effektivt mot individer som går över gränsen. Den typen av personer saknar respekt för andras integritet. Och när de gör det är det bra att markera.
  • Anonym (Wallflower)

Var på fest för länge sen o sa efteråt till maken att "Vad kul det var, och NN o YY (värdparet)är ju så trevliga". Min svåger hörde det o sa till min man efteråt att han tyckt det var konstigt sagt eftersom jag inte hade pratat med nån på festen. Maken sa dock: "Nej, men hon LYSSNADE." Vad jag älskade honom just då!

• Anonym (Ledsen)

Nej, vi hade inte träffats tidigare. Syftet var kanske att hon ville informera mig om hur jag uppfattades av henne och hur jag istället borde vara, men av detta blir jag snarare mer osäker nu på sådana sammanhang:(
    Ja, det dracks ganska mycket alkohol på festen.
    Ja, det hade varit fint om hon småpratat om annat istället eller bara låtit mig vara om hon besvärades av mig så pass.

• Ccplus

Ingenting du behöver ta åt dig av. Hon kanske såg någonting i dig som hon varit med om själv. Och hon var inte bekväm med det hos sig själv och tänker lite annorlunda. Detta var helt enkelt hennes sätt att visa att hon var vänligt inställd och väldigt gärna ville hjälpa. 

Tyvärr är det så att folk hatar att få tips de inte bett om. Och därför får de blodad tand. Men för vissa är att ge tips deras bästa sätt att visa att de vill finnas där och kan hjälpa. 

• Ccplus

Nej, du överreagerar inte.. Du är som de flesta och tar illa vid dig utav hjälp du inte ville ha. 

Kollar vi dock på hur hon la upp det, så gick hon väldigt försiktigt fram. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (,,,) skrev 2023-04-23 16:38:40 följande:

Hon gick över en gräns här, om hon inte kände dig sen innan. Ett jäkla tjat rentav, från henne - undrar vad syftet var? 

Nja, på vilket sätt hade det varit annorlunda om vi känt varandra tycker du?
    Anonym (Wallflower) skrev 2023-04-23 17:00:01 följande:

Skulle också tagit illa upp, vad kränkande! Som om extrovert beteende alltid vore bättre än introvert! 

Jag var med om nästan exakt samma grej en gång och det satt som en tagg i mig länge. Han som kommenterade mig hade dock grav Asperger fick jag veta sedan, och ibland innebär det väl en större tendens att vara brutalt ärlig. 

Tråkigt att höra att fler varit med om det. Tror inte den som kommenterar så förstår hur det känns.
    Anonym (Inio) skrev 2023-04-23 17:01:26 följande:
    Jag skulle nog sagt till henne att sköta sig själv. Det brukar vara effektivt mot individer som går över gränsen. Den typen av personer saknar respekt för andras integritet. Och när de gör det är det bra att markera.
    Jag var lite sugen på att säga ifrån mer, men ville inte riskera att förstöra stämningen på festen.
    Ccplus skrev 2023-04-23 17:13:10 följande:

Nej, du överreagerar inte.. Du är som de flesta och tar illa vid dig utav hjälp du inte ville ha. 

Kollar vi dock på hur hon la upp det, så gick hon väldigt försiktigt fram. 

Ja, jag tror du har rätt i att hon ville hjälpa mig, men jag tycker inte hon gick väldigt försiktigt fram. Nej, de flesta vill nog inte ha hjälp de inte bett om. Speciellt inte tips om personligheten och som är svåra att ändra på.

• Anonym (,,,)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-23 17:45:56 följande:
    Nja, på vilket sätt hade det varit annorlunda om vi känt varandra tycker du?
    Anonym (Wallflower) skrev 2023-04-23 17:00:01 följande:

Jag menade att om man är kompisar och man vet hur kompisen är, så kan man ju säga något i stil med "kom igen nu, var lite mer framåt häng på här" osv. Det tror jag de flesta skulle ta emot på ett annat sätt än när helt random person kommer fram (fler än en gång dessutom) och talar om hur "fel" man tydligen gör. 

Men du vet väl bäst hur du skulle ha regerat om det var någon du kände. 
  • Anonym (Q)

Det handlar inte om dig utan om hennes egen osäkerhet kring hur hon skulle förhålla sig till ditt beteende/din personlighet. Hon kunde inte känna igen sig i dig eller veta hur hon skulle bete sig i relation till dig så därför kände hon behov av att ändra dig till att bli någon som hon kan hantera. Helt enkelt enormt bristande empati och social kompetens från hennes sida.

• Anonym (Froppen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-04-23 16:36:59 följande:
    Att ge tips hur någon ska bete sig på fest?

Hej!

Det är ju personen som upprepande påpekar något sånt som inte kan göra sig i sociala sammanhang. Det är väl klart att du tar illa upp. Ingenting du behöver älta, handlar enbart om henne, inte om dig eller hur du för dig. 
  • Anonym (J)
    Anonym (,,,) skrev 2023-04-23 17:52:31 följande:
    Jag menade att om man är kompisar och man vet hur kompisen är, så kan man ju säga något i stil med "kom igen nu, var lite mer framåt häng på här" osv. Det tror jag de flesta skulle ta emot på ett annat sätt än när helt random person kommer fram (fler än en gång dessutom) och talar om hur "fel" man tydligen gör. 

Men du vet väl bäst hur du skulle ha regerat om det var någon du kände. 
    Nej faktiskt inte. Man blir inte lite mer framåt för att någon, oavsett om man känner denne eller ej, säger ?var lite mer framåt? utan tvärtom kan det för många låsa sig ännu mer då eller kännas utpekande och pinsamt om andra hör det. Sånna kommentarer kan också göra personen ledsen om den känner att den faktiskt försöker ta för sig mer. Alla de små framsteg h*n känner att h*n gjort sopas bort när de får slaget i ansiktet att det tydligen inte märks av. Ge fan i att kommentera andras personlighet eller försöka få dem att vara annat än de är oavsett om det är din vän eller ej. I ditt exempel räcker det med ett glatt ?häng på!? till kompisen (och respektera ett nej såklart). Du behöver inte påpeka att h*n ska vara mer framåt också
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (J) skrev 2023-04-23 18:04:46 följande:
    Nej faktiskt inte. Man blir inte lite mer framåt för att någon, oavsett om man känner denne eller ej, säger ?var lite mer framåt? utan tvärtom kan det för många låsa sig ännu mer då eller kännas utpekande och pinsamt om andra hör det. Sånna kommentarer kan också göra personen ledsen om den känner att den faktiskt försöker ta för sig mer. Alla de små framsteg h*n känner att h*n gjort sopas bort när de får slaget i ansiktet att det tydligen inte märks av. Ge fan i att kommentera andras personlighet eller försöka få dem att vara annat än de är oavsett om det är din vän eller ej. I ditt exempel räcker det med ett glatt ?häng på!? till kompisen (och respektera ett nej såklart). Du behöver inte påpeka att h*n ska vara mer framåt också
    Instämmer helt i ditt inlägg!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Q) skrev 2023-04-23 17:53:47 följande:

Det handlar inte om dig utan om hennes egen osäkerhet kring hur hon skulle förhålla sig till ditt beteende/din personlighet. Hon kunde inte känna igen sig i dig eller veta hur hon skulle bete sig i relation till dig så därför kände hon behov av att ändra dig till att bli någon som hon kan hantera. Helt enkelt enormt bristande empati och social kompetens från hennes sida.

Ja, så har jag inte tänkt, men så kanske det var. De flesta andra undviker väl någon de upplever lite svår i sådana här sammanhang där man faktiskt kan det. Men intressant tanke!
  • Anonym (Spelatrumpetmedrumpen)

Det var ej så socialt kompetent utav henne 

Svar på tråden Att ge tips hur någon ska bete sig på fest…