• AHAS

    Bunden ränta eller rörlig

    Hej! 

    Vi har bostadslån på 4 miljoner kronor. Vi antecknade fast ränta sen 2020. Våran bunden lån är uppdelad till två perioder, 2 miljoner ända 2024 och de andra 2 miljoner ända till nästa månad maj 2023. Imorgon har vi ett möte med Nordea för att förhandla lån ränta på de 2 miljoner som är bunden till nästa månad.  
    Vi är osäkra att vi kan ta risken om vi antecknar rörlig ränta men samtidigt vi är oroliga på allt omständigheter med inflationen i landet särskilt när man ser ingen ljus om hur kommer bli nära framtiden. Min make vill ta det på rörlig men jag är orolig att kriget i Ukraina kan leda till ekonomiska krisen i landet. 
    Vad tycker ni? Vad skulle ni välja om ni va mig? 
    En fråga till! Kommer försäkringskassan ersätta alla hushåll som hamnar på ej råd att betala sina räntor ?

    Tack så mycket i förhand. 


    Chris
  • Svar på tråden Bunden ränta eller rörlig
  • Anonym (Dids)

    Vad menar du med om försäkringskassan ersätter om ni inte har råd med räntan?
    Nej, det gör de givetvis inte. Har ni inte råd med räntan får ni sälja och flytta till billigare. Skattepengar kan inte gå till att betala lån åt folk.

  • nnnnnnnn

    Ni får såklart bo i ett boende ni har råd med, som alla andra. Försäkringskassan ska ge ersättning när man tex är hemma med barn eller blir sjuk - inte för att man tar högre lån än man har råd med (då hade ju lyxfällan inte behövts, det skulle ju bara vara att ta höga lån och sedan beklaga sig till FK att man inte kan betala sina utgifter...)

    Kan ni inte komma överens om hur ni ska göra, så kanske ni kan sprida riskerna? Ta 1 miljon rörligt och 1 miljon bundet?
    Eller annan fördelning tex 1,2 bundet, 0,8 rörligt eller hur ni nu gör...
    Det viktigaste är att ni har råd med ert boende med era egna inkomster/utgifter.

    När är lånet avbetalt? Ni kan ju tex ta den delen ni rimligtvis kan avbetala snabbt på rörligt, så ni inte behöver betala straffränta om ni löser lånet tidigare.
    Om nästa lån ska läggas om i slutet av 2024, så räkna på hur mycket ni kan avbetala extra under tiden fram tills dess (om allt går som ni tänkt er). 
    Det jag menar är att ifall ni räknar på amortering av era bundna lån + era normala utgifter och så ser ni vad ni har över. Det är höga räntor nu så har ni ett sparande eller tex fonder/aktier så kan det vara mer ekonomiskt att lägga in det mesta i avbetalning av lånet. Har ni tex en större summa på buffertkontot så kan det vara mycket värt att betala av på lånet med det mesta av dessa pengar, hålla bufferten så låg ni kan men ändå är rimligt mycket att ha tillgängligt om något skulle hända.
    Sen istället för att spara pengar så avbetalar ni på boendet under tiden som räntorna är höga och sparkonto har låga avkastningar. Så säg att ni borde kunna lägga in 10 000 kr per månad men inte vågar teckna er för en så mycket högra amortering (ifall något händer) så kan ni tänka ut att på det 1,5 år som det är fram tills nästa omläggning kanske ni kan betala av 18x10 000 = 180 000 kr. Så minst 180 000 kr bör ni då ha rörligt så ni kan betala av detta löpande om allt går som ni vill...

    Kan vara en ide kanske? 

    Det kan passa de som inte är så insatta i eller vill lägga ner mycket tid och kraft på att sätta in sig i aktier mm. Det är alltid ett säkert kort att avbetala sina lån så att den utgiften sänks.

  • AHAS
    Anonym (Dids) skrev 2023-04-23 19:16:34 följande:

    Vad menar du med om försäkringskassan ersätter om ni inte har råd med räntan?
    Nej, det gör de givetvis inte. Har ni inte råd med räntan får ni sälja och flytta till billigare. Skattepengar kan inte gå till att betala lån åt folk.


    räntorna är inte lån. jag är berättig till bostadstillägg pga funktionsnedsättning. enligt min handläggare att räntorna räknas som hyran. så att sälja huset det är inte alltid den bästa alternativ enligt FK också. det är mycket möjligt att vi stå på samma utgifter på den billigare bostad. 
    Chris
  • AHAS
    nnnnnnnn skrev 2023-04-23 19:39:08 följande:

    Ni får såklart bo i ett boende ni har råd med, som alla andra. Försäkringskassan ska ge ersättning när man tex är hemma med barn eller blir sjuk - inte för att man tar högre lån än man har råd med (då hade ju lyxfällan inte behövts, det skulle ju bara vara att ta höga lån och sedan beklaga sig till FK att man inte kan betala sina utgifter...)

    Kan ni inte komma överens om hur ni ska göra, så kanske ni kan sprida riskerna? Ta 1 miljon rörligt och 1 miljon bundet?
    Eller annan fördelning tex 1,2 bundet, 0,8 rörligt eller hur ni nu gör...
    Det viktigaste är att ni har råd med ert boende med era egna inkomster/utgifter.

    När är lånet avbetalt? Ni kan ju tex ta den delen ni rimligtvis kan avbetala snabbt på rörligt, så ni inte behöver betala straffränta om ni löser lånet tidigare.
    Om nästa lån ska läggas om i slutet av 2024, så räkna på hur mycket ni kan avbetala extra under tiden fram tills dess (om allt går som ni tänkt er). 
    Det jag menar är att ifall ni räknar på amortering av era bundna lån + era normala utgifter och så ser ni vad ni har över. Det är höga räntor nu så har ni ett sparande eller tex fonder/aktier så kan det vara mer ekonomiskt att lägga in det mesta i avbetalning av lånet. Har ni tex en större summa på buffertkontot så kan det vara mycket värt att betala av på lånet med det mesta av dessa pengar, hålla bufferten så låg ni kan men ändå är rimligt mycket att ha tillgängligt om något skulle hända.
    Sen istället för att spara pengar så avbetalar ni på boendet under tiden som räntorna är höga och sparkonto har låga avkastningar. Så säg att ni borde kunna lägga in 10 000 kr per månad men inte vågar teckna er för en så mycket högra amortering (ifall något händer) så kan ni tänka ut att på det 1,5 år som det är fram tills nästa omläggning kanske ni kan betala av 18x10 000 = 180 000 kr. Så minst 180 000 kr bör ni då ha rörligt så ni kan betala av detta löpande om allt går som ni vill...

    Kan vara en ide kanske? 

    Det kan passa de som inte är så insatta i eller vill lägga ner mycket tid och kraft på att sätta in sig i aktier mm. Det är alltid ett säkert kort att avbetala sina lån så att den utgiften sänks.


    Tack så mycket för förklaring. vi köpte huset när allt var väldigt gott, hälsan och ekonomin, men jag har drabbat av kronisk sjukdom och blev beviljad till sjukersättning på deltid. mående är jätte dåligt och oro blir bara mer med tiden. vi har funderat mycket att flytta till billigare bostad men i slutänden hittar vi så att vi hämnar på nästan samma höga utgifter per månad. att flytta till billigare bostad kan vara bra alternativ på långt sikt, jag håller med, men på kort sikt är det inget nytta. det kan vara smärt att vi dela upp räntorna på bunden och rörligt. pengarna i kontot är inte så mycket lika som förut, tyvärr.
    anonym
Svar på tråden Bunden ränta eller rörlig