• Anonym (Järn)

Nån som vet nåt om järntabletter/upptag av järn?

Jag har precis börjat ta järntabletter, men tar dem till maten, eftersom jag alltid brukar få jätteproblem med magen när jag äter järntabletter, och det sägs vara skonsammare mot magen om man tar dem ihop med mat. Men, å andra sidan blir ju upptaget av järnet sämre om man tar det ihop med mat, så nu undrar jag helt enkelt: finns det nån som vet exakt hur mycket sämre det blir? Dvs, blir det så mycket sämre så att jag verkligen borde våga mig på att testa att ta det mellan mål, eller gör det bara marginell skillnad?

Hoppas nån fattar vad jag menar och vet svaret :)

• Svar på tråden Nån som vet nåt om järntabletter/upptag av järn?
  • Anonym

Testa Niferex, det är kapslar som löses upp först i tarmen, så det blir skonsammare mot magsäcken

• Anonym (Annica)

Det jag har hört är att vissa saker främjar järnupptaget, tex. c-vitamin (grönsaker, frukt) och andra hämmar det (mjölkprodukter) så jag försöker ta dem ihop med måltider som passar med det. I mitt fall tar jag dem inte med frukosten, eftersom jag då äter yoghurt och ost.
    Håller med om att kapslarna funkar (lite) bättre än de rosa tabletterna. Men jag tror att det kan vara individuellt. 

• Kvinna1989

Min läkare sa att man ska ta dom i tom mage.
    Och undvika mjölkprodukter, kaffe och te 1-2 timmar när man tagit. 

• Anonym (H)

Niferex är skonsammare än tabletter. Det finns två alternativ för att undvika illamående pga järn: testa att ta Niferex innan att du ligger dig. Du kan äta middag senaste två timmar innan att du ligger dig så magsäcken kan innehålla lite mat, C-vitamin är en stark rekommendation med järn. Du kan dricka lite vatten med några droppar citron, till exempel. om det funkar inte för dig du kan äta järn till mat som är rik på c-vitamin liksom äppellsin,  blåbär...gröna grönsaker liksom spenat...om du äter järn utan rekommendation från läkaren så finns också näring drick som innehåller mycket järn, den heter blusaft. /Apotekare

• Anonym (Järn)

Tack för alla svar! Jag tolkar det som att det alltså gör så pass stor skillnad att jag ändå bör försöka våga mig på att ta dem mellan målen - speciellt som jag i princip alltid äter någon form av mjölkprodukter haha. Jag har redan köpt tabletterna (och jävligt dyra var de dessutom), men det är ju ändå bra att känna till alternativ ifall de här absolut inte funkar. De skulle dock vara de som var snällast mot magen, så...

• Lynx123

Dum fråga men vet du att du verkligen behöver ta extra järn? Det brukar man bara göra i särskilda fall. Inte ens när mina värden sjunkigt mycket ville läkaren rekommendera tabletter utan såg hellre att jag åt fler järnhaltiga produkter och, mycket riktigt, blev värdena normala på bara ett par veckor.

• Lyckligalotta
    Anonym (Järn) skrev 2023-04-23 23:41:27 följande:

Tack för alla svar! Jag tolkar det som att det alltså gör så pass stor skillnad att jag ändå bör försöka våga mig på att ta dem mellan målen - speciellt som jag i princip alltid äter någon form av mjölkprodukter haha. Jag har redan köpt tabletterna (och jävligt dyra var de dessutom), men det är ju ändå bra att känna till alternativ ifall de här absolut inte funkar. De skulle dock vara de som var snällast mot magen, så...

Ofta kan man ersätta de dyra tabletterna med järnrika livsmedel som leverpastej.

Ta för vana att dricka någon c-vitaminrik juice eller annan c-vitaminberikning samtidigt som järntabletterna, det omvandlar järnet i tabletterna eller maten till en form som kroppen lättare tar upp!
  • Anonym (Hb)

Köp Sideral Forte istället. Ytterst sällsynt att de påverkar magen för de funkar på ett annat sätt. Jag tål varken Niferex eller Duroferon, men Sideral gick bra. Tog de inte tillsammans med mjölk bara.

• Anonym (Järn)
    Lynx123 skrev 2023-04-24 08:34:55 följande:

Dum fråga men vet du att du verkligen behöver ta extra järn? Det brukar man bara göra i särskilda fall. Inte ens när mina värden sjunkigt mycket ville läkaren rekommendera tabletter utan såg hellre att jag åt fler järnhaltiga produkter och, mycket riktigt, blev värdena normala på bara ett par veckor.

Ingen dum fråga alls, utan ganska adekvat kan jag tycka :) Jag får nog dock klassas som "ett särskilt fall", eftersom mitt hb sällan går över 90 och vid ett tillfälle var ända nere på 68 (varför de ville ge mig blodtransfusion).
    Lyckligalotta skrev 2023-04-24 08:43:14 följande:
    Ofta kan man ersätta de dyra tabletterna med järnrika livsmedel som leverpastej.

Ta för vana att dricka någon c-vitaminrik juice eller annan c-vitaminberikning samtidigt som järntabletterna, det omvandlar järnet i tabletterna eller maten till en form som kroppen lättare tar upp!
    🙏 👍

Anonym (Hb) skrev 2023-04-24 14:42:05 följande:

Köp Sideral Forte istället. Ytterst sällsynt att de påverkar magen för de funkar på ett annat sätt. Jag tål varken Niferex eller Duroferon, men Sideral gick bra. Tog de inte tillsammans med mjölk bara.

Tack; det ska jag komma ihåg till nästa gång Glad

• Mirosen

Jag tar Niferex. Tog dom först på morgonen, men sen blev jag upplyst av barnmorskan att när jag dricker kaffe strax efter så försvinner effekten något. Märkte också att jag blev illamående när jag tog Niferex på tom mage. Så nu tar jag kapseln på kvällen någon timme eller två efter middag och det fungerar bra för magen 🙂

• Anonym (Sanna)

Ta dem med mat om du vill, bara du tar nåt. Jag hade lågt järn och fick utskrivet tabletter, de starka. Ville inte ta dem så jag tog Hemofer och drack Blutsaft istället. Läkaren skrattade och blev lite arg för att jag var tramsig. Han sa att det bara är niferex som funkar.  Vid nästa mätning var värdet bra. Så mina "svaga", skonsamma preparat funkade precis lika bra.

• nnnnnnnn

Du får testa dej fram!
    Jag körde med leverpastej, c-vitamin, laga allt i gjutjärnspanna/gryta, blutsaft i flera år. Låg så lågt i ferritin att jag fick ta 2x 100 mg i 2 år för att komma upp till mitten på intervallet man ska ligga i.
    Så att det bara skulle vara i undantagsfall man behöver annat än naturlig boost är nog inte helt rätt... Det finns nog många som ligger lågt i Ferritin eller hB och lider i onödan.

För mej funkade Duroferon bättre än niferex. Har inte provat Sideral eftersom duroferon gick så bra (duroferon innehåller 100 mg Fe2+ och kostar 5 ggr mindre än Sideral som innehåller 30 mg)

• Maymom

Blutsaft har jag för mig passade min mage bättre än niferex.
    Nu tar jag apotekets egna, just nu bara nån i veckan, hb runt 115-120 och det har funkat bra för magen. Får se om några dar hur värdet ligger.

Svar på tråden Nån som vet nåt om järntabletter/upptag av järn?