• Scruffy

Ska jag sjukskriva mig på nytt

Kortfattad bakgrund.

Har turen att vara på ett jobb där jag stortrivs. Trevliga kollegor och trivs med det jag gör. Det är alltid kul att gå till jobbet. 

Som person har jag hög arbetsmoral och har typ 2 sjukdagar per dag. 

Tills jag var med om en bilolycka för nästan 6 månader sen.
    Försökte arbeta som vanligt direkt efter men hade för ont så jag fick 25 % sjukskrivning. Läkaren ville ge mig 50 % men jag vägrade.

Jobbade 75 % i två månader med värktabletter och svåra smärtor. 
    Efter tre månader blev det lite bättre men jag var fortsatt sjukskriven i totalt 4,5 månad. 

Började jobba 100 % för en månad sedan och det gick ok dem första två veckorna men jag hade ordentligt ont fredag och lördag. Så då blev det värktabletter.

Första dagen efter påsk så försöker jag mig på ett dumt lyft och jag känner hur det smäller till på det området i ryggen där jag hade skador. Jag har haft mycket ont sen dess, men hankat mig fram med tabletter och bita ihop.

Igår hade jag rejält ont hela dagen. Idag är det lite bättre.

Problemet är att jag vet inte om det innebär att jag börjar bli bra, eller om det är tillfälligt. Jag kan jobba 8 timmar, men jag har ont. Det jobbiga är att det börjar sätta sig mentalt och jag känner mig deppig. 

Smärta kan ju inte mätas utan det är ju individuellt. Jag skulle nog inte ha jobbat alls den första månaden, men jag gjorde det. Så visst klarar jag allt, men nu är det psykiskt jobbigt att ha ont. 

Jag vill jobba 100 % men utan att ha ont. Som det är nu begraver jag mig i jobb och kör på som vanligt.

Nu funderar jag på att boka in ett nytt läkarbesök och be om 25 % i 3-4 veckor till. Ska höra vad sjukgymnasten säger på onsdag. 

• Svar på tråden Ska jag sjukskriva mig på nytt
  • Anonym (Sjukling)

Så klart man klarar allt man tar sig an, men det har ju både goda och i vissa fall negativa konsekvense med sig. I ditt fall har du inte dött av att jobba men din kropp säger klart och tydligt ifrån. Fortsätter du motsätta dig din kropps behov så kommer den även motsätta sig dig senare som konsekvens. Man klarar mer än man tror men man klarar inte mer än man kan. Eller vad anser du? 

Ett öppet sår på knäna läker ju inte bara sådär om man fortsätter gå på knäna så att säga. Man behöver vila och låta kroppen sköta sin grej, det är inget man själv avgör i praktiken. Lyssna på din kropp är ett förslag från en som själv är sjuk :) 
    Ingen vill vara sjukskriven. Finns möjligheten att bli godkänd sjukskriven så ta vara på de tillfället att läka helt, så kan du säkerligen gå på 100% senare tillfälle. Om det är en om en vecka eller fem månader får du lyssna in på kroppen helt enkelt. Du är inte mindre du, mindre effektiv eller mindre arbetsmyra för att du fokuserar på återhämtning. 

Tips är att lyssna på podden eller följa på fb "Johannes Hansen" som pratar mycket om prestationsångest och det där med att vila fast man inte vill.

Svar på tråden Ska jag sjukskriva mig på nytt