• Anonym (Present)

Deppig mamma fyller jämnt. Hjälp mig med present!

Min mamma fyller snart och jag har verkligen ingen aning om vad jag ska ge för present. Hon blir 65 år så det är ju ändå en milstolpe värd att fira, pensionsålder och så, men det är så svårt!
    Hon är ganska svår som person, otroligt bitter och pessimistisk och ser inte särskilt ljust på livet. Har varit med om rätt tuffa motgångar under åren så hon är ganska ärrad. Hon har det rätt dåligt ställt ekonomiskt så hon kan aldrig unna sig någonting. Ljusglimten i hennes liv är barnbarnen, allt annat kan kvitta typ.

Bjuda på spa har varit en tanke men jag tror att hon är alldeles för obekväm med den typen av aktiviteter. Presentkort har jag också funderat över men dels känns det så opersonligt och sen risken är att de aldrig blir använda. Jag vill verkligen ge henne något som även den bittraste, ledsnaste skulle bli riktigt glad över. För det förtjänar hon.

Någon som kan hjälpa mig att klura?

• Svar på tråden Deppig mamma fyller jämnt. Hjälp mig med present!
  • Räkan77

Bjuda med henne på en helg på nån trevlig herrgård? Går ju att välja tjusighetsgrad efter plånbok, men även vad ni tror att hon uppskattar. Beroende på familjesituation så kan ni ju åka hela familjen eller bara utvalda, tex du och din mamma. 

• Anonym (Cloffe)

Hon kanske skulle tycka en kurs i drejning vara kul? Medborgarskolan och dylikt anordnar såna saker, hon kanske fastnar för en givande hobby. Hästridning, skärgårdstur med familjen (beroende på geografiskt läge) svampkurs, komma ut i skog och mark, vinprovning?

gick en kurs i osttillverkning för länge sen, fick bo på en fäbodvall via https://www.svenskaturistforeningen.se/aktiviteter/

d
    om har massor av aktiviteter till rimliga priser.

• Lynx123

Först gör något trevligt tillsammans. Själva presenten tycker jag ska vara något hon kan syssla med på egen hand, tex. ett pussel med ett motiv du vet att hon gillar, massor av garn om hon stickar/virkar eller några bra böcker om hon älskar litteratur. Något i de banorna.

• Teres555

Haft samma problem med presenter till äldre kvinnor.

Mitt tips är; Kökshanddukar ! 

• LFF

Har hon badkar och använder det kanske saker för hemmaspa skulle fungera? Tillsammans med en mysig och fluffig morgonrock. 

Vad tycker hon om för något, förutom barnbarnen? Om du skulle fråga henne vad hon önskar sig, vad skulle svaret bli då? 

Gillar hon delikatesser skulle en delikatesskorg kunna fungera. 

Samt bjud henne på en mysig middag hemma där hon får umgås med barnbarn. 

• Anonym (sf)
    Teres555 skrev 2023-04-25 09:38:25 följande:

Haft samma problem med presenter till äldre kvinnor.

Mitt tips är; Kökshanddukar ! 

Om hon nu inte har skåpen fulla av dem så är det en bra present, men då ska det vara prydliga linnehanddukar med brodyr!

Annars så är en weekendresa toppen, om man har ekonomi för det. Eller bara gå ut hela familjen inkl barnbarnen på en trevlig restaurang.
  • Teres555
    Anonym (sf) skrev 2023-04-25 09:43:39 följande:
    Om hon nu inte har skåpen fulla av dem så är det en bra present, men då ska det vara prydliga linnehanddukar med brodyr!

Annars så är en weekendresa toppen, om man har ekonomi för det. Eller bara gå ut hela familjen inkl barnbarnen på en trevlig restaurang.

Ja det är ju klart.

Risken finns ju. 

Men då ger dom bara bort dom till någon vännina eller släkting.

• Anonym (sf)
    Teres555 skrev 2023-04-25 09:57:10 följande:

Men då ger dom bara bort dom till någon vännina eller släkting.

"Regifting", med mammans initialer inbroderade!
  • Anonym (Saga)

Om hon gillar att vara med barnbarnen - hitta en aktivitet där ni kan umgås ihop. Spa, utflykt, nöjesfält, museeum, vandring - vad ni tycker det är kul att göra där mamma hänger på och har kul också. 

• Anonym (olika)

Jag hade chansat på en presentkorg med olika saker att äta och till hushållet. SoWhat om hon ger bort sakerna i sin tur, det är också kvalité att kunna ge bort saker. Är ekonomin begränsad kan det vara tacksamt med en påfyllning av mer fina märken på sådant som kan ätas och användas. 

Själv gav jag min svärmor på vinst och förlust ett gymkort. Hade hon aldrig unnat sig själv och det blev en bra present... men det kunde jag verkligen inte veta....

Sen tycker jag att hon också ska få en middag med barnbarnen och lite teckningar/pyssel och/eller bilder på barnbarnen. 

Sen skulle jag också tipsa om "gilla läget", eller någon annan bok som just kritiserar magiskt positivt tänkande. För jag tänker att pessimister ofta förväntas ändra sig, men det är faktiskt lite uppfriskande med konstruktiv pessimism. Eller en bok om prepping.

• Gryntroll

Om hon gillar att vara med barnbarnen är det ju toppen att ha ett firande där hon faktiskt kan göra just det. Ex en heldag med utflykt till nöjespark, museum eller promenad i naturreservat och grilla korv, ta in på trevlig herrgård eller bowla tillsammans. En dag som förhoppningsvis ger roliga minnen.

Present är svårt, kanske att firandet är presenten? Annars gillar jag tipset om drejkurs, det är fantastikskt kul och härligt att skapa i lera.

• Teres555
    Anonym (sf) skrev 2023-04-25 10:01:40 följande:
    "Regifting", med mammans initialer inbroderade!

Regifting är nog en generationsfråga.

Tur man inte får sådant av sina vänner.

• Tow2Mater

Har man det så dåligt ställt ekonomiskt så man aldrig kan unna sig någonting borde ju pengar i alla former vara välkommet. Så slipper hon dessutom sälja av det hon får på blocket.

• Anonym (lite äldre men)

Nu är min mamma lite äldre men tyvärr också ingen solstråle direkt. Hon är väldigt trött och sliten efter ett långt liv med många sorger och bedrövelser och har ont om pengar, men barnbarnen är hennes lycka. När hon fyllde 70 förra sommaren bjöd vi med  henne till ALV och passade även på att bila bort till hennes barndoms hemort, där hon inte varit sedan hon var 15, och passade på att åka förbi Frödinge Ostkakebod för fika. Barnen var glada, så mormor/farmor var glad.

Sen när vi kom hem väntade en prenumeration på Svarta lådan som vi betalade i två månader. Hon fortsatte att prenumerera efter det också, och det har hjälpt hennes humör lite. Hon slipper fundera på både mellanmål och middag och att laga mat till sig själv ensam och får variation.

• Anonym (Present)

Tack för alla svar! Livet kom emellan så har inte kunnat sitta ner och läsa era svar förrän nu. Kan inte citera så gör ett försök att få med allting.

Hade jag frågat henne hade hon sagt att det inte är värt att slösa en massa pengar på henne för hon kan ju lika gärna dö imorgon, typ. Det är så pass deppigt.
    Badkar har hon och hon brukar bada bubbelbad ibland när andan faller på, lite lyxiga spaprodukter kan absolut vara något.

Gillade också tipset om drejkurs, det var verkligen något annorlunda! Ska kika på vad det finns för kurser här i området.

Ja, nån herrgårdsvistelse av något slag vore nog inte dumt. Kanske brunch tillsammans med barnbarnen? Eller ska barnbarnsaktiviteten kanske vara separat?

Presentkorg tror jag att hon ska få utöver den andra presenten, kanske lite mindre men ändå med lite smått och gott.

• Räkan77
    Anonym (Present) skrev 2023-04-25 22:52:19 följande:

Tack för alla svar! Livet kom emellan så har inte kunnat sitta ner och läsa era svar förrän nu. Kan inte citera så gör ett försök att få med allting.

Hade jag frågat henne hade hon sagt att det inte är värt att slösa en massa pengar på henne för hon kan ju lika gärna dö imorgon, typ. Det är så pass deppigt.
    Badkar har hon och hon brukar bada bubbelbad ibland när andan faller på, lite lyxiga spaprodukter kan absolut vara något.

Gillade också tipset om drejkurs, det var verkligen något annorlunda! Ska kika på vad det finns för kurser här i området.

Ja, nån herrgårdsvistelse av något slag vore nog inte dumt. Kanske brunch tillsammans med barnbarnen? Eller ska barnbarnsaktiviteten kanske vara separat?

Presentkorg tror jag att hon ska få utöver den andra presenten, kanske lite mindre men ändå med lite smått och gott.

Om aktiviteten med barnbarnen ska vara inkluderat i en ev herrgårdsvistelse är ju en smaksak beroende på tid, pengar och logistik. Det ultimata är kanske om ni kör en vuxen övernattning och sen en aktivitet med barnbarnen dagen efter. 
Svar på tråden Deppig mamma fyller jämnt. Hjälp mig med present!