• Anonym (bruden bruden)

Hur väljer man brudklänning och var hittar men en (ny!) av ok kvalitet till ok pris?

Ja, som frågan lyder. Vill inte slösa för mycket pengar på åbäket men vill ha kvalitet lagom att jag kan göra något annat med den efteråt. Dopklänningar till framtida barn, exempelvis.

• Svar på tråden Hur väljer man brudklänning och var hittar men en (ny!) av ok kvalitet till ok pris?
  • EnAnonumius
    Anonym (bruden bruden) skrev 2023-04-25 12:34:16 följande:
    Hur väljer man brudklänning och var hittar men en (ny!) av ok kvalitet till ok pris?

Ja, som frågan lyder. Vill inte slösa för mycket pengar på åbäket men vill ha kvalitet lagom att jag kan göra något annat med den efteråt. Dopklänningar till framtida barn, exempelvis.

DU skriver att du vill kanske kunna göra exempelvis dopklänningar av brudklänningen i framtiden.

Då utgår jag från att du kan sy med tanke på att du skriver så..

Så varför inte leta upp en mönster på en brudklänning och sy själv? Då blir det ju överkomligt pris så kan du ju sedan göra om den till exempelvis då, dopklänningar..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (bruden bruden)
    EnAnonumius skrev 2023-04-25 13:08:34 följande:
    DU skriver att du vill kanske kunna göra exempelvis dopklänningar av brudklänningen i framtiden.

Då utgår jag från att du kan sy med tanke på att du skriver så..

Så varför inte leta upp en mönster på en brudklänning och sy själv? Då blir det ju överkomligt pris så kan du ju sedan göra om den till exempelvis då, dopklänningar..
    Nä, så mycket tid (och pengar) tänker jag inte slösa på en brudklänning.
  • Anonym (brud 2007)
    Anonym (bruden bruden) skrev 2023-04-25 12:34:16 följande:

Alltså, personligen valde jag en vit kjol, ett vitt linne och en rosa bolero/kofta som alltså såväl var nytt som lätt att använde till annat, skänka bort.

Väljer du vad numera ses som en brudklänning kommer den ju knappast vara användbar till annat.... om du inte är en hejare på att sy.

Vad är det för kvalité du önskar? Jag har haft vänner som fått kläder uppsydda och folk som har gift sig i "vanliga" balklänningar. Man är ju fri att välja.

Det låter ju lite som att du inte vill ha ett åbäke... Köp inte ett då, utan köp en klänning som funkar att färga om, sy om eller att helt enkelt använda med andra accessoarer. Typ en studentklänning.
  • Anonym (A)

Svårt att tipsa om klänning när man inte har en aning om vad du är ute efter. Du kan ju ha på dig precis vad du vill.
    Här finns olika modeller och priser som en början:

www.bubbleroom.se/sv/brollopsklader/kvinna/brudkl%C3%A4nningar#eyJsaXN0U3RhdGUiOnsiaW50T2Zmc2V0IjozNywiaW50T3JkZXJCeSI6IjEwIiwiaW50Q2F0ZWdvcnlJZCI6Ijg4MyIsImJpdFNhbGUiOiIwIiwiaW50U2l0ZVNlY3Rpb25JZCI6IjI2IiwiaW50U2VjdGlvbklkIjoiMjYifSwiY3VycmVudEVsZW1lbnRTaXplIjoxMDU3Nywic2Nyb2xsWSI6ODY3Mn0=

• Anonym (A)

..och den länken funkade inte alls. 

• Anonym (Elizabeth)

Det finns ju rätt många billigare vita klänningar via typ H&M och ASOS. Beror ju lite på vilken stil du vill ha, liksom. Du kan ju egentligen ha på dig vad du vill, så det är ju bara att kika runt i butik för vad som fungerar för din stil och budget. 

• Charlieflower

Personligen hade jag valt en begagnad klänning. Du kan hitta fina kvalitetsklänningar för en bråkdel av nypriset. 

• Anonym (Te)

Bubbleroom har en del fina, även Lilly's. Beror lite på vilken prisklass du kan tänka dig

• Phalaenopsis

Om du ändå funderar på att göra om den till dopklänningar så förstår jag inte varför den måste vara ny. Den kommer ju inte vara ny när du har burit den. Finns massor av klänningar i olika stilar och prisnivåer på Blocket. Jag köpte en hellång sidenklänning med pärlbroderier för 1000:-.

• Anonym (bruden bruden)
    Anonym (brud 2007) skrev 2023-04-25 13:23:48 följande:
    Alltså, personligen valde jag en vit kjol, ett vitt linne och en rosa bolero/kofta som alltså såväl var nytt som lätt att använde till annat, skänka bort.

Väljer du vad numera ses som en brudklänning kommer den ju knappast vara användbar till annat.... om du inte är en hejare på att sy.

Vad är det för kvalité du önskar? Jag har haft vänner som fått kläder uppsydda och folk som har gift sig i "vanliga" balklänningar. Man är ju fri att välja.

Det låter ju lite som att du inte vill ha ett åbäke... Köp inte ett då, utan köp en klänning som funkar att färga om, sy om eller att helt enkelt använda med andra accessoarer. Typ en studentklänning.
    Med pbäle menar jag all slags klänningar vare sig de är gjorda av två meter tyg eller 15. Social press dikterar dock att jag använder en, därför vill jag köpa en som jag sen kan skära i bitar och använda till annat som anses acceptabelt av släkterna, exempelvis dopklänning.  Och, jo, jag får nog anse att jag är en hejare på att sy. 
  • Anonym (bruden bruden)
    Phalaenopsis skrev 2023-04-26 00:11:13 följande:

Om du ändå funderar på att göra om den till dopklänningar så förstår jag inte varför den måste vara ny. Den kommer ju inte vara ny när du har burit den. Finns massor av klänningar i olika stilar och prisnivåer på Blocket. Jag köpte en hellång sidenklänning med pärlbroderier för 1000:-.

Därför att det ska vara en ny. 
  • Anonym (A)

Mycket tyg att återanvända och lite spets:
    www.bubbleroom.se/sv/kläder/kvinna/bubbleroom-occasion/klänningar/camellia-wedding-gown-white

• Anonym (Elizabeth)
    Anonym (bruden bruden) skrev 2023-04-26 06:02:29 följande:
    Med pbäle menar jag all slags klänningar vare sig de är gjorda av två meter tyg eller 15. Social press dikterar dock att jag använder en, därför vill jag köpa en som jag sen kan skära i bitar och använda till annat som anses acceptabelt av släkterna, exempelvis dopklänning.  Och, jo, jag får nog anse att jag är en hejare på att sy. 
    Du får ju faktiskt ha på dig vad du vill. Det är ju upp till dig att bestämma. Spelar ju ingen roll vad andra tycker. Vill du egentligen inte ha på dig en klänning, eller något vitt för den delen måste du inte. Långt ifrån alla har det numer. 
  • Anonym (brud 2007)
    Anonym (bruden bruden) skrev 2023-04-26 06:02:29 följande:
    Om det är social press och du vill ha något lämpligt utifrån detta är det nog klokt att ta reda på mer vad dina släkter anser vara grundkraven på en klänning.

De förslag jag själv kommit med, ser jag att andra definitivt skulle kunna ha åsikter om. Å ena sidan, så tycker jag inte att man ska anpassa sig, å andra sidan tycker jag man ska göra det ordentligt om det är det man vill. Vill du anpassa dig? Ta med din mor och svärmor till en bröllopsbutik....
Svar på tråden Hur väljer man brudklänning och var hittar men en (ny!) av ok kvalitet till ok pris?