• Anonym (Hjälp)

Hej kan ni hjälpa

Jag har blivit av med mitt jobb och mår dåligt har därför sjukskrivit mig nu i två dagar men nu vill min chef ha sjukintyg efter två dagar? Det har han inte rätt att kräva eller?

• Svar på tråden Hej kan ni hjälpa
  • Anonym (Jag)

Jo det har han rätt att kräva.

• Anonym (F)

Arbetsgivaren har inte rätt att  kräva sjukintyg om du är hemma en vecka eller mindre.

Det finns undantag, men då ska det ha avtalats i förväg att den anställde ska lämna intyg varje gång hen är hemma sjuk. Det är inte tillåtet att komma med såna krav i efterhand, så som din chef gjort.

• Anonym (Chef)

Prata med ditt fack

• Anonym (Oklart)

Har du ff en chef? 

• Anonym (Förstår inte)

Du har blivit uppsagd el? Tänkte du kan ju inte bli av med jobb men ändå ha en chef som vill se sjukintyg, då har du ju jobbet kvar även om ej så länge. 
    I detta läge fullt möjligt att ham vill se sjukintyg om han tror du är hemma för att du inte vill jobba. 
    Prata fack och se vad. De säger. 

• Anonym (F)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2023-04-26 03:55:08 följande:

Du har blivit uppsagd el? Tänkte du kan ju inte bli av med jobb men ändå ha en chef som vill se sjukintyg, då har du ju jobbet kvar även om ej så länge. 
    I detta läge fullt möjligt att ham vill se sjukintyg om han tror du är hemma för att du inte vill jobba. 
    Prata fack och se vad. De säger. 

Att han VILL se sjukintyg betyder inte att han har rätt att kräva det. Det finns väldigt mycket som arbetsgivare vill, men tack och lov sätter lagen gränser för vad de får lov att göra.
Svar på tråden Hej kan ni hjälpa