• Anonym (h)

bryta med vänner, familj - sätta gränser - obs.lång text

Hej! Behöver skriva av mig, och skulle vara skönt att få en annans synvinkel på det hela än enbart mina egna tankar. Känner att jag börjar bli små galen för går med allt själv och har en negativ omgivning som inte förstår. Är i en jobbig situation som tar extremt mycket energi. Är en ung kvinna, 26 år. Kortfattad så blev jag utmattad 2019 efter min kandidatexamen (duktig flicka syndrom, ser mitt värde i bara prestation osv. Konsekvens av bl. a. familj och omgivning från barndom osv. Många olika faktorer som gjorde att jag hamnade i min utmattning ? socialt (familj, vänner , dysfunktionell relation osv) samt stress arbete /studier. Har haft en svår väg fram tills idag, o är fortfarande i en tuff situation fast är bättre än vad det har vart innan. Har en psykolog men fokuset med han är främst min utmattning, nedstämdhet samt talar ju också lite om privata relationer för allt hänger ju ihop ? men hinner inte djupgående att gå in på privata relationer (vänner, familj) för finns inte tillräckligt med  tid nu att kunna prata om allt. Därav skriver jag här, bara för att få nåt objektivt, annat perspektiv från mina egna tankar.

Svårt att kunna få med allt i en text, så jag hoppas att man inte ska missförstå. resten av text i kommentar..

• Svar på tråden bryta med vänner, familj - sätta gränser - obs.lång text
  • Anonym (h)

Hej! Behöver skriva av mig, och skulle vara skönt att få en annans synvinkel på det hela än enbart mina egna tankar. Känner att jag börjar bli små galen för går med allt själv och har en negativ omgivning som inte förstår. Är i en jobbig situation som tar extremt mycket energi. Är en ung kvinna, 26 år. Kortfattad så blev jag utmattad 2019 efter min kandidatexamen (duktig flicka syndrom, ser mitt värde i bara prestation osv. Konsekvens av bl. a. familj och omgivning från barndom osv. Många olika faktorer som gjorde att jag hamnade i min utmattning ? socialt (familj, vänner , dysfunktionell relation osv) samt stress arbete /studier. Har haft en svår väg fram tills idag, o är fortfarande i en tuff situation fast är bättre än vad det har vart innan. Har en psykolog men fokuset med han är främst min utmattning, nedstämdhet samt talar ju också lite om privata relationer för allt hänger ju ihop ? men hinner inte djupgående att gå in på privata relationer (vänner, familj) för finns inte tillräckligt med  tid nu att kunna prata om allt. Därav skriver jag här, bara för att få nåt objektivt, annat perspektiv från mina egna tankar.

Svårt att kunna få med allt i en text, så jag hoppas att man inte ska missförstå.

Men sjuk 2019, flyttade hem till sve till mina föräldrar efter studier (levde utomlands). Plan att bara landa där i typ 1-2veckor o sen söka jobb o ?få ett liv? i sve, ett nytt kapitel i mitt liv. Kanske relevant att nämna att jag började studera samt flyttade hemifrån (utomlands då) direkt efter studenten. Så mitt ?vuxna liv? hade jag inte haft i sve o var taggad att komma tillbaka o fortsätta mitt liv här. På grund av mina unga ålder (19) då jag flyttade, o att jag var då under mina första år som vuxen inte nära min familj eller omgivning jag växte upp, var jag inte medveten om allt dysfunktionellt. Hade inte den kunskapen. Det som hände då när jag kom tillbaka (med nya efarenheter o perspektiv på bra relationer - fast då inte medveten) gör att jag genom att jag kraschar o blir sjuk inser alla beteendemönster i min omgivning och blir massa olika problem istället för 1, dvs. inte enbart min utmattning. Blev som sagt sängliggande  i mitt barndomshem, vilket resulterande även i en depression på grund av att jag blev helt begränsad o isolerad osv (samt alla olika stadier som händer vid en utmattning)? jag var inte längre en livsglad optimistiskt person. Blev förvirrad och rädd, för först förstod inte vad det va som hände mig. Min familj hanterar detta genom att ignorera. Det är här jag inser att det har aldrig funnits rum för känslor osv. i min familj. Föräldrar hanterar detta genom att skuld o skam belägga mig,  - jag är lat, inte utmattad. Jag ska skärpa mig osv. psykisk våld men även fysiskt (i konflikt, ingen konflikthantering finns etc) ? insett detta genom terapi jag fått senare. Till slut söker jag vård, men blir nekad vård, för vårdcentralen jag hamnar hos anser att unga kvinnor inte kan bli utmattade utan om man är en ung kvinna på 23 år o mår dåligt, då är man förvirrad osv. Är hos denna vårdcentral i ca 7 mån, ( sexistiska uttalande, diskriminering, ger fel vård, medicin osv)  - kan skriva en hel roman om bara den upplevelsen och alla konstiga situationer där. Men kan inte gå in i allt detalj för blir för mkt att skriva. Så min situation är utmattad, deprimerad, söker vård fast jag har ens svårt att kunna gå upp ur min säng och får höra av min omgivning att jag inte är sjuk, jag hittar på osv. Får ingen korrekt vård samt blir illa behandlad av vårdcentral. Allt  gör jag helt själv. För min omgivning hanterar allt genom att låtsas som att ingenting händer. Jag mår extrem dåligt av allt, o försöker flera gånger att ha en kommunikation med familj ? mamma, pappa, tvillingsyster. De svarar med att de har inget med detta att göra, jag är inte sjuk, elaka ord, jag måste respektera deras liv osv. 

Mina enda vänner jag har i min omgivning är två barndomsvänner (också tvillingar). Alla andra av mina barndomsvänner har ju flyttat till större städer för studier. O mina nära vänner (som får mig att må bra), bor utomlands. Min vänner (tvillingar) är grannar med oss, o bor kvar hemma hos föräldrar ? aldrig flytta hemifrån. Deras familj är  vänner med min familj. Vår vänskap dynamik, med dessa två vänner o min tvilling är dålig, o försummande ? något som tagit lång tid för mig att inse. O är väl tack vare min utmattning depression jag fick inse alla dåliga relationer i mitt liv som har tagit  min energi.  

Tillslut, år 2021,  får jag vård för min utmattning samt stöttning för min jobbiga situation. Innan dess har extremt mycket jobbigt hänt, o på grund av allt har jag då utvecklad självmordstankar. Jag är väldigt medveten att jag är sjuk, o kan ändå i ett logiskt tillstånd inse jag är sjuk o jag är i en tuff situation, o att det är inte konstigt att jag får dessa destruktiva tankar. Men är ändå jobbigt att känna såhär, från att va en glad ambitiös framåt tjej som älskar sitt liv till att bli helt nedbruten av familj o samhället osv. Att man är bara viktig om man är duktig, ambitiös o gör som andra vill ? då kan folk bry sig. Men nu när jag är i denna kris samt att jag lyssnar på mina egna behov, då sviker man mig. Under min värsta period var jag (förstår jag nu) i en extremt behov av social kontakt att jag då accepterade allt som var bättre än min familj. Så jag lät barndomsvänner svika mig o köra med mig (inser jag nu) för det va ändå nåt socialt. Bättre det än att va själv (klarade inte att va helt själv isolerad  med min utmattning o mående.) 

Nutid: situation nu är att jag bor kvar hos föräldrar, hade en paus i ett halvår 2022, då jag testade på att studera igen på annan ort (plan med psykolog), vilket va positivt upplevelse, men klarade inte av att söka jobb parallellt så fick flytta hem igen ( har aldrig fått ekonomisk ersättning för jag blev sjuk efter studier o jobb, dvs ?sysslolös?, så därav blev kvar hos familj och enda sättet att komma bort är att börja jobba, men på grund av utmattning ? en långsam process, plus att svårt att återhämta mig o läka då jag är i en otrygg miljö med ingen stöttning. Lite moment 22). Men ser ljus i tunneln för mår bättre, är starkare i mig själv på grund av fantastiska psykologer som hjälp mig att förstå min omgivning o mig själv. Är såklart extremt ledsen och är en stor sorg, men är i ett stadie där jag börjat kunna acceptera min familj, dvs. att fokus ? ta mig härifrån och inte ha kontakt med dom på ett tag. Men ändå fast jag är i ett bättre stadie tar det ändå mkt energi att hantera familj, o ändå fast jag har en större förståelse för min familj, o kan se det i en helhet, så blev jag väldigt ledsen och få ju upp känslor av ensamhet, oälskad osv. O ?negativa? känslor påverkar ändå än även fast man intellektuellt kan förstå dom. Men på grund av mitt bättre stadie då jag mer o mer fokuserar på mig själv att bli frisk dvs, nedväderar inte mina egna behov, så har det gjort att jag insett att mina barndomsvänner svek mig o sviker mig nu. o har väl alltid sedan vi va barn vart en dålig ensidig relation. Att jag aldrig sagt nej till saker o trott att detta är bra relation (genom att man blev vuxen, flyttade härifån, kom in nya människor i mitt liv där jag inser nu att det har lärt mig vad bra relationer är, därför jag känner så starkt nu med dessa barndomsvänner att det är dåligt, för med vänner från vuxen liv är den en helt annan dynamik). O känner mig ledsen på dom. Genom då alla dess år när jag vart sjuk, så har dom vetat allt, om min familj, min sjukdom, - allt som hänt. O de gjorde inget, dvs, va en vän. Tex. att man ringde mig för att kolla hur jag mår. Eller kom ner till mig för att att umgås med mig. Aldrig att dom typ ?min nära vän (de ser mig som deras bästa vän) är sjuk, jobbigt familj situation osv ? kanske ska hitta på nåt med henne ? vad tycker hon om att göra ? vad blir hon glad av?. ? ingenting har de gjort, Utan enda gången jag har kontakt med dom är när min tvillingsyster kontaktade alla för att umgås eller om dom vill göra nåt specikikt som dom tycker är kul (o om jag har en åsikt så lyssnar man inte, o även när jag ger förslag på saker då säger man nej) så de ska betsämma allt, o jag ska bara lyssna. o då är situation att allt skulle va som förr dvs. att om jag skulle umgås med dom skulle jag inte bete mig som om jag va sjuk, tött osv. O när jag ibland kanske började gråta på grund av ångest, då skrek man på mig, o blev sur. ? för det är jobbigt för dom att jag är sjuk. eller om jag sa till att jag tyckte nåt va jobbigt, blev man sur på mig, skambelägger. Eller om jag mådde som allra värst så ringde jag dom av ren panik att inte veta vad jag ska göra - o det va nåt jag vill engetligen undvika, dvs att kontakta dom med tanke på hur de beter sig men är min enda bästa lösning, för de svarar iallfall, det gör inte min familj, syster), o då kunde de prata men kände att man inte lyssar ändå  (o det är ju snällt ändå att de svarar), men blir ändå alltid att man sen fick höra att det är jobbigt. O att jag blir ledsen att de inte sen checkar in på mig senare, utan man låtsas som inget.  

Nu är jag i ett stadie då jag har fått nog. Jag är trött på människor som inte kan lyssna på mig , trött på att kompromissa o låta folk ta min energi o ge ingeting tillbaka. Har gått så långt att man inte ens firar min födelsdag (inte gjord det sedan 2019), utan man lyssnar bara på min tvilling hur hon vill fira o så firar man så. Så fort jag öppnar min mun, så tystar man mig men en kommentar, eller lägger skuldkänslor på mig, att de tycker nåt e jobbigt.

de kan bara va min vän om jag ska göra som dom vill. Om inte, då blir man sur o otrevlig mor mig.Vår dynaik nu: så som när vi va barn. Dvs att deras behov gick före mina, jag kompromissade alltid för fick jättedåligt samvete om någon blev sur på mig. 

Nu när jag inser allt detta, o hur det har påvekar mig, vart en faktor till min utmattning o depression. Har jag fått nog.

Jag respektera ändå denna vänskap med dessa två vänner samt min tvilling. Så jag har försökt prata med dom om detta, för min sista chans att vi pratar om detta o kan ändra vår relation. Men de vill inte. Utan de skriver istället långa meddelande tll mig där de förklarar att jag måsre respetera dom osv, o dom gaslightar mig, vrider på allt o att jag är elak för de blir ledsna osv. O när jag säger vi måste ses fysiskt o prata, då igronerar de mig. Trött på att de får kasta allt på o utrycka hur de känner o sen igronera man mig o kan inte lyssna på mig.

Jag är i ett stadie, ska jag avbryta helt med dom? För är extremt emotionellt jobbigt - tar energi som begränsar mig att fokusera på att kunna ta mig härifrån, få ett jobb, lämna familj osv. - få tillbaka mitt liv o bli glad igen. För jag bryr mig om dom för vi har också fina minnen o kännt varandra sedan vi va 3 år. Men de går över mina gränser hela tiden. O att man inte  ens kunnat finnas för mig under min tuffa period då jag har öppet berättat allt för dom för vill ha stöd (det är ju också jobbigt att va helt öppen med människor hur man mår, om trauman o sjuka tuffa saker som hänt), - men de bara lämnar mig själv helt öppen o sårbar. utan de tycker att jag ska istället sluta va negativ osv o att de gaslightar osv. samt att de nu ger mig denna stress, av att de genom sina beteende får mig att känna att jag är en elak vän, under en period då man borde respektera att jag är sjuk o måste läka. 
    samt, att jag nu för första gången lyssnar på mig själv, vågar säga ifrån, vilket är jätteläskigt o obehagligt, för detta går emot allt hur jag betett mig, dvs vart en people pleaser som struntar i mig själv för att ta hand om andra. Men nu då får jag känslor av att jag är en hemsk människa, elak, dålig vän. för de är sura på mig o tycker det. Men sen tänker jag , nej om man är en riktig vän då lyssnar man på  sin vän, man hjälper sin vän. Man dyker bara inte upp när det passar o sen ställer olika ultimatum.

Men eftersom jag fortfarande är i en isolerad situation o det är min enda omgivning att va omkring alla dessa olika människor som säger att allt jag gör är fel, samt att jag mår ju inte hundra och tvivlar mkt på mig. Så får det mig att känna mig galen. 

Nu stadie, att de inte vill prata med mig utan jag ska respektera att de måste landa i allt. Denna info har jag inte fått av dom, för de har total ignorerat mig, för de är sårade av mig, utan detta har deras mamma sagt till min mamma. 

O är bara sjukt allt. Att de beter sig som barn hela tiden. O känner nu att enda chansne att denna relation med dessa vänner o min tvilling är att vi pratar inom snar framtid (dvs att alla ska kompromissa, inte att jag ska bara sitta o vänta på dom tills dom är redo) o att jag vill att om jag ska ha en relation med dom då måste jag få säga allt jag känner o gjort mig ledsen, så att man sen kan släppa allt börja på noll.

Men eftrsom de nu vägrar att prata med mig, utan deras mamma pratar med mina mamma. Så känner jag att detta är inte ok.

Vi är vuxna människor. 

ps. Min syster haft ätstörning i tonår, frisk nu men tvång o ångest problem, samt mina vänner misstänker jag också har diagnos, med tanke på att de inte beter sig i många fall som ?vuxna?. O jag har väl i alla år ställt upp på alla tre, för att de ska må bra. Men på grund av min utmattning fick det mig att inse att jag bara gav så mycket o inte fick nåt tillbaka. O de inser inte detta, de inser inte heller att de har några propblem själva. Utan jag är ju den ?sjuka? nu då o då är jag problemet. Mycket konstiga uttal, ingen lyssnar på mig, man säger sina egna åsikter på min sjukdom, kris. De leker psykologer. Jag säger ifån, de blir sura på mig för jag är otacksam- för de stöttar ju mig tycker dom. Konstigt, att man tror att man stöttar någon genom att inte lyssna på en människa, samt när jag säger exempel på vad jag kan behöva som stöttning då lyssnar man inte. Känns som de bara ?stöttar" för deras egna skull, dvs dåligt samvete, för de struntar ju i om jag mår bra. 

Hur ska man kunna bryta med vänner o syster, som man ändå älskar o haft en stor betydelse i sitt liv men de har sårat en så mkt att man inte ens vet hur det ska kunna räddas? o de låtsas som inget. hur ska man kunde hantera alla skuldkänslor jag får, att jag är en elak människa? Är emotionellt jobbigt , att bryta från nåt man tror vart tryggt o bra som barn, o sen blir man sjuk o hela ens liv vänds upp o ner o man inser att så många människor man bryr sig om inte är hälsosamma för än, o får en att må psykiskt dåligt. Har som sagt flertal gånger försökt prata med dom, de börjar bråka o det slutar med att jag får dåligt samvete o säger förlåt o de säger inte förlåt till mig o fortätter med samma nedvärderande beteende emot mig. Vad gör man? 

Att jag ska stötta dom o kompromissa när dom tycker saker är jobbiga, men de kan inte göra det för mig. 

är jobbigt för även fast jag har vart med om allt detta sjuka o hemska men min familj, så älskar jag dom. O jag vill inte va ensam. Jag vill liksom inte sitta själv på jul, elr födelsedag. 

men dem får mig att må så dåligt mentalt. vet inte, för klarar inte att bryta med dom. fast jag tänker att det kanske är bäst, så kan jag inte. 

känner mig extremt ensam, - hur hanterar man en sorg att förlora sin familj, att man inte har en familj, barndomsvänner? dvs, att de lever o finns ju men de vill inte va min familj, hur hanterar man det? för man hör ju att man ska bryta om det är ohälsosamt, men hur klarar man av att göra det emotionellt? är svårt. 
    samt känns som mitt liv är förstört, liksom va 22 år gammal, nu 26 år! ångest. Ingen riktig familj, ingen ekonomi, ensam, sjuk. känt att dessa viktiga år i 20 års åldern har  förstörts genom att jag blev sjuk o allt kaos med familj.Va mer vuxen, o självständig vid 20 år, än nu vid 26. Känns som jag aldrig kommer bli bra på riktigt igen.o att det är försent allt, för nu är jag gammal. 

Ursäkta om det är dåligt språk, rörigt, eller oklart, som sagt mycket som hänt...o tufft. 

• Anonym (h)

är frågetecken där jag skrivit citattecken ...  "" 

• Anonym (h)
    menade att det blivit frågetecken i text där jag har skrivit bindestrecken ...  - 
    sorry, all text är väldigt rörigt. 
  • Eurydike

Hej!

Det var väldigt mycket text, så jag är inte säker på om jag har förstått allt rätt. Men först och främst vill jag bara säga att det är bra att du försöker jobba med dig själv och hoppas att du mår bättre snart.

Jag har en liknande situation och har vuxit upp med misshandel och vanvård. När jag var 26 år gammal bröt jag kontakten min mamma och syster, men har fortfarande kontakt med min pappa (som har misshandlat mig under uppväxten) och sporadisk kontakt med mina bröder.

Att förlora hela eller delar av sin familj är tungt. Det gör ont under väldigt lång tid, kanske för alltid, men smärtan avtar med tiden. Vissa människor är inte hälsosamma att vara i närheten av och ibland har man inget annat val än att bryta kontakten. När man gör det blir man extra sårbar. Det är lätt att hamna i fel umgänge och acceptera saker som man inte borde göra. Dels för att man är van vid att bli illa behandlad, dels för att man är rädd att förlora ännu fler människor och bli helt ensam. Precis där hamnade jag under pandemin. Av olika anledningar kunde jag inte få stöd av mina vänner och min familj skulle jag aldrig fråga om hjälp. Så jag valde att lämna relationen jag levde i (på grund av psykisk misshandel) och flyttade till en egen lägenhet. Jag hade inte ens någon säng i början, utan sov på liggunderlag på golvet.

Det var första steget mot frihet och ett hälsosammare liv. Sedan dess har jag tränat på att förändra mitt eget beteende och några saker som jag tränar på (som säkert kan vara bra för dig också) är:

Realitetsanpassning. Att acceptera hur verkligheten ser ut och att man inte kan förändra vissa saker.

Gränssättning. Att sätta sunda gränser och gravitera mot människor som ger energi och bort från människor som tar energi.

Skapa sunda vanor. Hur vill du leva och vad behöver du förändra? Sätt upp olika mål och ta små steg i rätt riktning. Alla resor börjar med ett första steg, så det är bara att börja gå i rätt riktning.

Bygga ett socialt skyddsnät. Om man bryter kontakten med sin familj blir man mer sårbar. Den sårbarheten kan tyvärr dra till sig fel sorts människor, så det är viktigt att skaffa ett socialt skyddsnät. Försök att återknyta gamla kontakter eller lära känna nya människor. Vid separationen från mitt ex var jag till exempel förbjuden att berätta för mina vänner vad som hänt, så då skaffade jag nya vänner online som han inte kände till.

Alla är inte lika känslokalla som din familj. Jag har lärt känna fantastiska människor under det här året, som är mycket varmare och mer stöttande än min familj någonsin varit. När allt var som mörkast fick jag hjälp av ensamma män här på forumet och nu försöker jag återgälda det genom att själv hjälpa människor som har det svårt.

• Fröken Allvar

Du verkar ha fått insikter de senaste åren. Jag känner igen mig i att inse att det och dem som utgjorde hela ens värld visar sig få en att må sämre, känna sig osynlig och att man ibland känner sig knäpp i deras sällskap. 

Känner även igen den där stressen över att en massa år bara har gått och att man bara är värd något när man presterar eller är glad och stark. 

Jag känner en okuvlighet i dig under all text, och därför tror jag också på att du kommer att må mycket, mycket bättre. Det bästa vore om du kunde börja jobba på timmar eller studera lite smått medan du bor hemma och inte har det ekonomiska ansvaret. När du känner att det bär kan du ta studielån igen och flytta.

Jag tror att om tio år när du är 35 så kan du ha en helt annan situation, men att ha relationer till dem som inte lyssnade på en när man var som svagast är att ha relationer som alltid kommer att ha en sorgkant. Du behöver inte bryta helt, men försök bygga upp ett skydd kring dig själv. De förstår inte bättre just nu, och det tar energi att försöka få dem att förstå, energi du behöver till annat.

Det här svaret är allt jag förmår ge just nu. Det känns bra att du har bra psykologstöd nu efter den dåliga erfarenheten av vårdcentralen. Du behöver allt stöd du kan få i att bygga upp dig själv. 

Eurydike nämnde onlinevänner. Det kan vara bra men jag vill även varna lite för det. För ett antal år sedan när jag var i din situation, var ensam och mer eller mindre urskillningslöst kontaktsökande på nätet så träffade jag på en hel del människor som ville åt min relativa ungdom, och att du är 26 gör att jag tänker att du ska hålla dig till människor i din ålder. Det finns nämligen gott om ensamma lite äldre människor och en del är riktigt sjuka. Ensamma män nämner Eurydike hjälpte henne och det behöver inte vara fel men många är faktiskt bara ute efter att få någonting själva, och det sista du behöver nu är fler relationer utan ömsesidighet. OBS, inte alla äldre, men när man är skör och utsatt som jag uppfattar att du är så är det lätt att råka illa ut. Var rädd om dig. 

• Freddie K

Många bra råd och livshistorier. Jag har själv tappat all kontakt med min familj förutom mamma och det smärtar mig än idag. Jag har några få vänner som jag kan kalla vänner. Jag har nyligen börjat i terapi igen och försöker jobba med mig själv. Jag är 39. Du TS verkar ändå ha självinsikt och det är bra!

Du får kämpa vidare för vad är alternativet? Så länge som du tror på dig själv och är sann mot dig själv så kommer det att gå bra. Glad

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Ylva34

Du kan inte kriga mot allt och alla i din familj och dina grann-vänner för då blir du än mer utmattad, deprimerad och kan också i den processen bli precis lika elak mot dem som du upplevt de varit och är mot dig. Då är du inget bättre. Bli inte en del av det här negativa mönstret. 

Dina föräldrar, din  familj, blev som de blev av en anledning, de måste ha fått ta emot sin skit innan och inte varit medvetna om det så därför har detta burits vidare till nästa generation, till dig. Se dem inte som föräldrar. Se dem som människor med sina brister. Justera din relation därefter eller säg upp den. Folk är som de är. Ni är vuxna nu. De har sitt liv. Du har ditt. 

Sen när du kommer till rätt ställa inom dig själv, vänd dig om och förlåt dem för vad som gått fel och höj det som de gjort rätt.  Att du går omkring arg, ledsen hjälper dig inte, blir som ett gift i din kropp, din hjärna. Du kan inte förändra alla dessa människor, du får inte förändra dessa, det är bara om de själva önskar förändras och bett om din hjälp. 

Fokusera på att läka dig själv. 

• Anonym (h)

Tack för era svar o tips. 

• Anonym (bella)

Tycker du resonerar vettigt trots din rörig text! Min slutsats av det hela är att ja, du ska släppa dina vänner och din familj. Om det blir för alltid eller för en period, det får du se med tiden. 

Om det finns en möjlighet att åka tillbaka och studera på samma ort/land där du mådde bra tycker jag du ska ta den chansen! Känner flera andra som har mått dåligt i sin familj och mår toppen utomlands. De vill aldrig flytta tillbaka till Sverige igen och behöva komma tillbaka till den dysfunktionella tillvaron med släkten mm. 

Du är INTE för gammal och det är INTE för sent. 

• Ylva34

Jag bar tänker att för att du ska kunna läka mer och få mer distans och för att inte relationerna ska bli än mer ansträngda så kanske socialen kan hjälpa dig med nytt, eget boende? Det brukar sällan vad jag fått höra en bra idé vilket som att flytta hem igen efter man flyttat ut. 

• Anonym (Linnea)

Hej! Glad
    Jag skulle vilja rekommendera metakognitiv terapi, som har hjälpt mig väldigt mycket med ångest och nedstämdhet. 

Har tidigare haft mycket problem med ångest och oro men det blev mycket bättre genom att läsa och göra övningar från boken ?Lev mer, tänk mindre?.

Bland övningarna ingår det bland annat att planera in daglig ?grubbeltid?, göra uppmärksamhetsövningar samt att lära sig vara ?losskopplat? uppmärksam. 

Jag kan självklart inte säga att det kommer att fungera lika bra för alla men jag skulle rekommendera att ge det en chans i minst 2 veckor.

Hoppas att du mår bättre snart och att du träffar nya vänner som du trivs med:)

• Anonym (Linnea)

Vet inte varför mina citattecken blev som frågetecken när jag klistrade in texten, menade att skriva " ", inte ? ? :)  

• Anonym (semlan)

Hej vännen, vad modig du är som orkar dela. Enda sättet att bearbeta saker är att sätta ord på ens levda verklighet. Beundrar din förmåga att reflektera och pussla ihop, sen förstår jag att det inte tar bort ditt bottenlösa lidande och uppgivenhet som du känner. Om du är utmattad kan det kännas svårt att ens tänka tanken på jobb/sysselsättning men att gå hemma i det dysfunktionella och älta saker med frågan "varför" kan också upprätthålla utmattningen och bli ett hinder för din läkning. Att gå in i sig själv, grubbla och reflektera kan förstärka ångesten eftersom du saknar en trygg och kärleksfull person i din omgivning som du kan nyansera ångesten med och utforska vidare. Att ha syften med dagen, få rutiner och sociala sammanhang kan ge dig självdistans, lära dig något nytt och bidra till fler perspektiv. Eftersom du redan nu kommit till viktiga insikter om hur du vill att dina relationer ska vara kommer nya möten leda till ökad självkännedom kring vad du behöver för att känna dig trygg. Att omvandla teoretiska färdigheter som dina intellektuella slutsatser är, till praktiken tror jag tyvärr är enda sättet att återhämta dig och försonas med det svåra. Du måste ge dig själv förutsättningar att blicka framåt och inte fastna i omständigheter. Det låter hårt, men jag har varit där du är, och jag önskar att jag hade nått den insikten tidigare än vad jag gjorde. Med det sagt förminskar jag inte sorgen och ser det som en process som går i vågor. Ibland känns sorgen över allt som inte blev fullkomlig och övermäktig, och ibland går det att rycka på axlarna och konstatera hur det var utan att bli överkörd av känslorna. Mitt tips är att ta en liten sak i taget, delmål. Du behöver inte ha hela bilden klar eller tänka att du ska bli en fulländad människa, det är ingen av oss. Men du behöver se att du har kapacitet att styra ditt liv den riktning du önskar. Utifrån din utmattning tycker jag du ska boka tid på VC och kräva att de skickar en remiss till psykiatrin så att du kan få stöd i ditt mående och intyg på att du inte kan jobba heltid. Du har fantastiska resurser och jag hejjar på dig. Du förtjänar det bästa <3

• Anonym (h)

Tack för era svar och tid! Har "brutit" helt nu med syster och barndomsvänner, eftersom de inte vill prata med mig och att jag nu då känner att jag vill inte falla tillbaka i samma beteendemönster där jag känner mig nedvärderad... Ledsamt med en tvillingrelation samt vänskap man haft sedan man var barn inte verkar betyda nåt för dom, känner mig sviken ., dvs. att man struntar i mig när jag vill prata, mina behov etc, min upplevelse är att som om dom bara nu väntar på att jag ska säga förlåt för att jag uttryckte mina känslor och ville öppna upp för dialog. Att de väntar på att vi ska ha samma relation igen. Jobbigt, emotionellt, men känns ändå ok- att det är det enda rätta just nu. men en sorg på nåt sätt av att det inte blev just nu som man vill att det ska va, att den relationen jag vill ha med dom kan jag inte få, fast jag bryr mig om dom, så går det inte just nu...Jobbigt med föräldrar, o hemmiljö - men ändå en känsla av att det kommer bli bra någongång fast det kan ta tid - fokus nu att söka jobb /praktik och hantera ångesten med det... Tack igen för era svar, fint att folk lägger sin tid på att svara. tack! 

• Eurydike
    Anonym (h) skrev 2023-05-06 00:50:56 följande:

Tack för era svar och tid! Har "brutit" helt nu med syster och barndomsvänner, eftersom de inte vill prata med mig och att jag nu då känner att jag vill inte falla tillbaka i samma beteendemönster där jag känner mig nedvärderad... Ledsamt med en tvillingrelation samt vänskap man haft sedan man var barn inte verkar betyda nåt för dom, känner mig sviken ., dvs. att man struntar i mig när jag vill prata, mina behov etc, min upplevelse är att som om dom bara nu väntar på att jag ska säga förlåt för att jag uttryckte mina känslor och ville öppna upp för dialog. Att de väntar på att vi ska ha samma relation igen. Jobbigt, emotionellt, men känns ändå ok- att det är det enda rätta just nu. men en sorg på nåt sätt av att det inte blev just nu som man vill att det ska va, att den relationen jag vill ha med dom kan jag inte få, fast jag bryr mig om dom, så går det inte just nu...Jobbigt med föräldrar, o hemmiljö - men ändå en känsla av att det kommer bli bra någongång fast det kan ta tid - fokus nu att söka jobb /praktik och hantera ångesten med det... Tack igen för era svar, fint att folk lägger sin tid på att svara. tack! 

Vad skönt att du har kommit fram till ett beslut som känns rätt! Förstår att det är ledsamt med en tvillingrelation som inte verkar betyda någonting. Men bara för att läget ser ut så här just nu, så behöver det inte göra det i framtiden. Jag hoppas att du kommer hitta din egen styrka igen och vad bra att det känns okej ändå! Jag såg faktiskt min mamma idag. Hon satt på en uteservering i solen och jag gick förbi och tänkte; är det där min mamma? Och det var det. Jag hälsade inte och hon såg mig inte, men hon kändes verkligen som en främling. Vi har bara träffats fem minuter de senaste sju åren, så det är inte så konstigt att hon kändes avlägsen. Men det kändes ändå okej, som ett gammalt sår som läkt. Helt rätt att du fokuserar på att söka jobb och hantera ångesten just nu!
Svar på tråden bryta med vänner, familj - sätta gränser - obs.lång text