• Flissannn

Äggledarspolning, hormontabletter för att bli gravid?

Hej 

Jag gjorde en äggledarspolning i denna cykel och har i detta nu ägglossning. Har läst om en del som lyckats bli gravida efter en spolning. 

Jag är 37 år och jag och min sambo har försökt bli gravida i 1,5 år snart utan något hänt. Min sambo har lämnat spermieprov men vi har inte hunnit få provsvar ännu. Jag har lämnat prover som såg bra ut förutom progesteronet som va lite lågt så det ska jag lämna igen nu om en vecka. 
    utefter vad sambons och mina prover säger så ska vi eventuellt få testa hormontabletter. jag har regelbunden om än lite lång cykel (oftast 32 dagar ) och får alltid positiv ägglossningstest.

mina frågor och förhoppningar är att höra om någon 
    lyckats bli gravida efter äggledarspolning? 

blivit gravid efter hormontabletter och vad det är för tabletter man tar då? kan det hjälpa även om man har regelbunden cykel och får positivt test ändå? 

Snälla ge mig hopp om att något av detta ska hjälpa oss.. 

• Svar på tråden Äggledarspolning, hormontabletter för att bli gravid?
  • Anonym (Det finns hopp)

Jag blev gravid på första försöket efter äggledarspolning. Det var andra barnet och vi hade försökt i 1,5 år utan att lyckas innan dess. Så ge inte upp hoppet! 

• Anonym (Åtta)

Jag gjorde en spolning i 13e mars. Veckan efter fick jag ägglossning och nu är jag gravid i vecka 8! Glad Vi har försökt i 1,5 år och efter spolningen tog det sig äntligen!  

Jag tror verkligen det var spolningen som hjälpte oss på traven.

Är det kanske letrozol du tänker på? Det hade vart vårt nästa steg om det inte hade tagit sig efter spolningen/svar på spermaprover. Det ska stötta ägglossningen som jag förstår det som.

• Flissannn

Åh va kul att höra att båda ni som svarat har lyckats efter att en spolning. Samma tid vi har försökt som ni också. Hoppas hoppas!
    tack för era svar 

• Anonym (Åtta)

Håller tummarna för dig denna cykel!😃 min läkare sa att en spolning ökar chanserna upp till tre månader efter. Så tappa inte hoppet om det inte tar sig denna cykel, effekten av spolningen sitter kvar lite till ❤️

Stort lycka till! 

• Flissannn

Tack så mycket. (Åtta) 

ja, jag har läst att en del blev gravida andra månaden och tredje efter så man ska väl inte ge upp hoppet för snabbt. 

förhoppningsvis får vi börja med hormontabletterna också då om det inte lyckas nu. 

• Osten93

Hej,

Jag har faktiskt precis förra veckan varit hos läkaren där vi gjorde spolning för att se att allt funkar som de ska! Fick även tabletterna letrozol utskrivet av honom som jag kunde börja ta samma dag då min mens precis slutat (egentligen ska de börja tas på dag 3 i cykeln) men de gick bra att börja då.
    Nu är sista dagen imorgon jag tar dem sen ska jag dit igen för att kolla om något ägg mognat. Jag fick till mig sist att jag har väldigt många ägg och det därför kan vara svårt att hitta ÄL då min mens varierar från 30-38 dagar, han sa även att jag kanske inte alltid har ÄL.
    Jag har inte haft p-medel på 4 år men vi har haft avbrutet samlag, vi började försöka i september men de har tyvärr inte tagit sig. 

Håller tummarna för oss! 

• Anonym (Klara)

Jag blev också spontant gravid efter äggledarspolning och då hade vi försökt i drygt 1,5 år innan. Sen kan man såklart aldrig säga att det var just spolningen som gjorde att vi lyckades, men jag tror det! Det var ju det som var annorlunda. Och att vi tappat hoppet om att lyckas på egen hand och skulle få IVF hjälp framöver.

Håller tummarna för dig Hjärta

• Osten93
    GuldKvinnan skrev 2023-05-18 22:08:42 följande:

Hej! Vart vänder man sig för att få göra en spolning? :) 

Jag sökte mig till en privat klinik där 3 besök skulle vara.
    En undersökning samt spolning, ett sperma prov och ett till där de kollar om någpt ägg mognat efter letrozol.
  • N A

Jag försökte bli gravid i 2 års tid utan framsteg, sen när vi skulle börja våran utredning, började vi med spolning och redan efter första försöket efter spolning blev jag gravid. Innan spolningen sa läkaren att vissa kvinnor kan vara typ förstoppade i ledaren vilket försvårar att bli gravid. Så spolningen för mig lyckades! 

• Anonym (Barnlängtan)

vad Sa ni till vården när,ni fick äggledarspolning? kan man göra det privat då landst är så sega? bor i Västerås 

• Flissannn

Jag går hos en privat klinik fast den ingår i region Skåne alltså betalar bara som vanliga läkarbesök och kan använda högkostnadsskydd om jag kommer upp i det. Det va hon som själv sa att hon tyckte att jag skulle göra det. 

Svar på tråden Äggledarspolning, hormontabletter för att bli gravid?