• tantant

    Tappat bort nyckel till lokal! hjälp!!!

    Så nu har jag givit upp på att fortsätta leta efter nyckel efter flera månaders försök. Jag kontaktade ägaren/förbundet till lokalen när det hade gått några dagar efter att jag hade tappat bort nyckeln till lokalen. Ägaren jag snackade med sa kan bli väldigt dyrt om jag inte hittar nycklarna... hur mycket kan det kosta egentligen? Lokalen har en ytterdörr och så hyr jag ett mindre rum i lokalen så jag har tappat bort nycklarna till 2 dörrar. Nycklarna till ytterdörren använder alla som hyr rum i lokalen vilket är väl runt ca 20 pers. 
    Jag börjar få panik nu när jag verkligen inte hittar nycklarna, jag vet verkligen inte om jag kommer ha råd med kostnaden. Kommer det kosta upp  mot 10 000 kr att byta lås eller 100 000 tusen? Är förbundet som ansvarar för lokalen skyldig på nåt sätt? 
    Jag är i 20 års åldern och är student och jag känner verkligen att jag inte är ekonomiskt beredd på mitt misstag.
    MVH 

  • Svar på tråden Tappat bort nyckel till lokal! hjälp!!!
  • Anonym (Jenny)

    Men det måste väl gå under någon slags försäkring. 

  • Anonym (Mims)

    Det kan tyvärr röra sig om rätt stora belopp.

    Kolla med din egen försäkring, och be även hyresvärden kolla deras försäkring.

    Kolla sedan med jurist om det blir orimligt dyrt. (Börja med att googla "gratis juridisk rådgivning.)

  • Mantrasina

    Som jämförelse när jag hade tappat bort nyckeln till min lägenhet och en elektronisk tagg (inte fått tillbaka från kattvakten), fick jag betala ca 2500 för låsbyte på lägenheten. I ditt fall två två låsbyten och ganska många nycklar som måste göras, så du får nog tänka lite mer än så. Det här är ca 5 år sedan.


    Det är sånt man måste vara beredd på när man ansvarar för nycklar till saker man inte äger själv, tappar man bort dem måste man stå för ersättningen av lås, nya nycklar etc. Men om du har drulleförsäkring kan du kolla med din hemförsäkring om de kanske täcker en del av det (förutom självrisk då).

  • Citronella

    Ett låsbyte brukar gå på 2000-3000 du får dubbla det eftersom det är två lås. Sen ska alla ha nya nycklar till porten. Jag skulle räkna med 5000-7000 kronor som andra säger kolla om hemförsäkringen täcker. 

Svar på tråden Tappat bort nyckel till lokal! hjälp!!!