jajje skrev 2023-04-27 19:06:21 följande:
Orolig över min lilla flicka
Hej! Jag tänkte se om någon därute har erfarenhet gällande mätvägran, min flicka på 2 år vägrar äta och det har varit så sedan hon smakade på mat för första gången. Hon vägrar liksom äta, det finns en burkmat som är från 6 månader som hon äter och det är de enda, om hon får en pytteliten smula av något i munnen så får hon alltså kväljningar och hon har inga problem med att svälja utan hon vill bara inte ha in något i munnen. Det äcklar henne om man nu kan säga så. Jag gör egen mat och mixar så att konsistensen är som pure men hon äter inte ändå. Jag har varit i kontakt med läkare sedan hon varit liten angående det här och vi har varit hos logoped men ingen vet något. Vi har väntat på ett besök hos en dietist ungefär ett år och nu äntligen fått tid om en vecka. Men jag börjar bli så orolig nu, för drygt en vecka sedan slutade hon dricka välling med, hon vägar. Så det enda hon äter är denna burkmat, flera gånger om dagen, plus att hon vägrar dricka något. Ibland lite vatten till maten men annars ingenting. Jag har provat saft, yoghurt, mjölk...ja precis allting. Pratade med bvc och man ska avvakta eftersom hon är pigg och glad. Men jag är så orolig för min lilla flicka. Så tänkte om någon där ute sitter i samma sits eller gjort. Vore tacksam
vad sjukt att ni inte fått komma till dietist på ett år! låter ju absurt. vår dotter var liknande och fick tid inom en månad till dietist.
Läs dessa böcker:
"Första hjälpen vid matbordet" av Sara Ask
"När ditt barn inte äter" praktiska råd för att hitta matlusten, av Roos & Tegner
En sak som hjälpte oss var att dietisten sade: få inte panik vid enskilda måltider, utan kompensera vid nästa istället om barnet ej äter.
dietisten sade också att vi inte skulle truga eller mata. föräldrarna bestämmer vad barnet ska äta och när, barnet hur mkt.
När pappan och jag släppte den stressen och ändrade attityd, började vårt barn äta.
Vidare finns näringsdrycker från Fortini. Men rekommenderar dem endast om dietisten tycker det. Det är små drycker med typ 300 kcal i.
En sak du kan tänka på är också att barn kan vara känsliga för temperatur och konsistens. Vårt barn gillar inte varm mat, kan nästan föredra den kall.
Steg 1 för ett barn är: känna
Steg 2: slicka eller pussa på maten
Steg 3: tugga och spotta ut
Steg 4: svälja
Det tar tid för dem att börja äta nytt, men man ska hela tiden erbjuda i små skålar och tappa stressen runt barnet. då äter det mer! Vår dotter blev 1 cm längre när vi slutade stressa kring maten.