• Anonym (Undrar)

Anmäld för att slå sitt barn (förskola)

Någon som blivit anmäld av förskolan till socialen för att ert barn sagt att hen bli slagen hemma? Hur har drt Fått till? Är det någon som pratat med barnet innan ni blivit informerade? Hur blev Relationen med pedagogerna efteråt?

• Svar på tråden Anmäld för att slå sitt barn (förskola)
  • Anonym (C)

Det måste nog skolan kolla upp om de hör något. Men har du inte gjort något så finns det nog en pedagog. 

Fick höra att när min låtsas farsa skulle adoptera mig. Så frågade dom mig om allting var okej. 

Och jag svarade javisst! Förutom dom gånger som han slår mig och så. (vilket han aldrig någonsin gjort.)

• Anonym (B)

Fsk har anmälningsskyldighet men de har inte rätt (och inte kompetens) att ha samtal med barnet kring det. Däremot ställer de så klart någon följdfråga innan de anmäler så de "förstår" situationen. Om anmälan gäller grovt våld kan processen gå väldigt snabbt, då kan barnet hämtas redan från fsk av soc i värsta fall.

• Anonym (Undrar)

Ja såklart ska förskolan anmäla. Undrar mer hur processen går till, om någon pratar med barnet först innan de meddelar föräldrarna? Alltså någon från socialen eller polisen. 

• Anonym (Varit med)

Ja, men yngre skolbarn.

Barnet blev hämtat av polis och socialen inför öppen ridå i klassrummet. Därefter förd till sk "barnahus". 

Misstänkt våld i hemmet. 

Utredningen, både polisens och socialens ades ned. Men skadan var ändå skedd. Det gick inte att gå kvar i skolan längre på grund av all misstro. Andra föräldrar och kompisar tog avstånd och vårt barn blev ensamt. Efter den dagen blev inget sig likt. Vi har inte ens fått veta eller ta del av barnförhöret, då det är hemligt. Bara socialen och läraren var med och så polisen då. 

Det känns som den händelsen förstört mycket. Vårt barn har blivit personlighetsförändrat.

• Anonym (H)

inte riktigt samma men jag och dottern lekte med ett leksaksvapen med skott gjord av skumgummi. Min dotter sköt mig flera gånger sen busa jag tillbaka och sköt henne i sidan av magen (gör absolut inte ont på något sätt) Då blev hon sur och sa "jag ska berätta på förskolan att du slogde mig" Jag fick förklara för henne att hon inte kan säga så.

Det jag vill säga är att barn ibland kan använda fel ord och det kan bli jätteknasigt. Det vet säkert förskolan om också men dom har skyldighet att anmäla vid minsta lilla misstanke.

• Anonym (Jur)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-04-27 23:59:32 följande:

Ja såklart ska förskolan anmäla. Undrar mer hur processen går till, om någon pratar med barnet först innan de meddelar föräldrarna? Alltså någon från socialen eller polisen. 

Ja, så kan det bli. Framförallt om anmälan bedöms som trovärdig och allvarlig.

Vikigt att prata med barnet innan föräldrarna hinner säga något till barnet eller röja undan bevis.  
  • Anonym (oj!)
    Anonym (Varit med) skrev 2023-04-28 00:42:23 följande:

Ja, men yngre skolbarn.

Barnet blev hämtat av polis och socialen inför öppen ridå i klassrummet. Därefter förd till sk "barnahus". 

Misstänkt våld i hemmet. 

Utredningen, både polisens och socialens ades ned. Men skadan var ändå skedd. Det gick inte att gå kvar i skolan längre på grund av all misstro. Andra föräldrar och kompisar tog avstånd och vårt barn blev ensamt. Efter den dagen blev inget sig likt. Vi har inte ens fått veta eller ta del av barnförhöret, då det är hemligt. Bara socialen och läraren var med och så polisen då. 

Det känns som den händelsen förstört mycket. Vårt barn har blivit personlighetsförändrat.

vilket trauma för ditt barn! 
  • mammatill6

skolan anmälde efter att sonen sagt att pappa slagit honom.
    Polisen kom och hämtade sonen i skolan och hade förhör och efter det ringde de oss. Innan han hämtades ansöktes det hos tingsrätten att tillfälligt frånta oss vårdnaden för att polisen skulle ha rätt att hämta sonen utan att meddela oss. Efter förhöret föll vårdnaden tillbaka på oss. Detta fick vi reda på efteråt.

• Anonym (Jur)
    mammatill6 skrev 2023-04-28 08:04:18 följande:

skolan anmälde efter att sonen sagt att pappa slagit honom.
    Polisen kom och hämtade sonen i skolan och hade förhör och efter det ringde de oss. Innan han hämtades ansöktes det hos tingsrätten att tillfälligt frånta oss vårdnaden för att polisen skulle ha rätt att hämta sonen utan att meddela oss. Efter förhöret föll vårdnaden tillbaka på oss. Detta fick vi reda på efteråt.

Det är en inte ovanlig rutin. Beroende på vad förhör och annat ger kan även föräldrarna i direkt anslutning bli anhållna/häktade och därefter förhörda. Det kan vara av vikt att göra det snabbt så att föräldrarna inte kan snacka ihop sig eller undanröja bevis.

Socialen kan också ta beslut om omhändertagande av barnen, ett beslut som sen prövas i domstol.

Det är inte lätta beslut och det blir fel ibland, åt båda håll. Ett problem med brott mot barn inom familjen, våld och sex t ex, är att det sällan finns vittnen. Händelserna kan också ha hänt för ett tag sen som gör att bevisläget är besvärligt.

• Anonym (Cr)

Har hänt oss. Barnet sa att pappa slog honom när han gick i fsk klass. 

Barnet fick åka iväg med lärare o soc/polis på "förhör" från skolan utan att vi visste om det. Sen blev vi kontaktade och fick åka in på förhör på polisstationen och därefter soc. 

Barnmisshandel anmälan blev nerlagd direkt efter vi varit där o pratat. Men soc var vi tvugna att träffa flera gånger innan dom la ner ärendet. 

Ingen förälder har slagit barnet. Pappa hade dock hållit i honom hårt för att förhindra att han sprang ut i gatan. 

Svar på tråden Anmäld för att slå sitt barn (förskola)