• Anonym (Olust)

Ska jag säga något?

Lever i en ganska märklig situation. Jag och exmaken lever ännu i samma hus, men båda har träffat nya. Det finns inga tjafs, även om det är jobbigt att tvingas bo ihop.

Idag fick jag veta att han ska hämta henne i vår bil, vilket känns väldigt olustigt för mig... Vi har regeln att inte bjuda hem till huset så länge vi bor ihop, men bilen känns nästan likadant... Som ett intrång.

Ska jag säga något?

• Svar på tråden Ska jag säga något?
  • Anonym (julia)

Jag förstår att det känns olustigt, men har han någon alternativ bil att hämta henne i? Det kanske är enda transportmedlet som står till buds just denna gång?

• Anonym (Nej)

Nej, du skall inte säga något.
    Varför har ni fortfarande bil ihop?
    Jag kan förstå om det är svårt att hitta ny bostad, men allt övrigt borde ni ha delat upp. Ni kan ju inte fortsätta så här. 
    Du får se det som att när han har bilen är den hans bil. Inte er bil. Han skall självklart kunna köra vem som helst i den. 

Varför är det jobbigt? Du har ju också en ny partner. Vill du hellre gå tillbaka till ditt ex?

• Anonym (Kimchi)

Tänk omvänt. Skulle du hämta upp din nye partner?  Vad är det som skaver? Du kan väl ha ett önskemål om att de inte har sex i bilen. Annars är det bara att hacka i sig. Ni delar tak men inget mer. 

• Anonym (Olust)
    Anonym (Kimchi) skrev 2023-04-28 10:10:46 följande:

Tänk omvänt. Skulle du hämta upp din nye partner?  Vad är det som skaver? Du kan väl ha ett önskemål om att de inte har sex i bilen. Annars är det bara att hacka i sig. Ni delar tak men inget mer. 

Nej det skulle jag inte göra. Jag skiter totalt i vad de gör, bara de inte gör det där jag kommer vara kort tid efter. Det är obehagligt, kan inte förklara det mer än att det är så jag känner. Bilen är bådas så länge vi bor ihop och det ger nästan samma känslor som om de varit i huset.
  • Anonym (julia)
    Anonym (Olust) skrev 2023-04-28 10:25:32 följande:
    Nej det skulle jag inte göra. Jag skiter totalt i vad de gör, bara de inte gör det där jag kommer vara kort tid efter. Det är obehagligt, kan inte förklara det mer än att det är så jag känner. Bilen är bådas så länge vi bor ihop och det ger nästan samma känslor som om de varit i huset.
    Tror du får svälja detta. Ni har ju gjort slut och dessutom har båda två gått vidare. På något plan verkar du ha känslor kvar för honom trots allt. Men det är inte ni två längre och han får köra vem han vill i bilen, precis som du. Hoppas du kan släppa detta och tänka på annat. 
  • Anonym (en sån sak)

Vissa saker får du bara acceptera.
    Du har lite jobbiga känslor runt det med bilen men de ligger helt hos dig.

Det är inte rimligt att sätta upp regler för vem han kör i bilen när han har den.
    Man kan behöva sätta upp regler för att bilen ska hållas fräsch och återställas men inte mer än så.

Om det är jättejobbigt för dig så får du prata med nån terapeut eller kurator runt dina känslor, det är inte ok att lägga på någon annan.

• Anonym (Mimi)

Jag förstår inte problemet. En bil är bara ett transportmedel, vad kommer ändras av att just hon åker med? Om det var en kompis eller kollega hade du väl inte reagerat?

Sedan om ni båda två har gått vidare tycker jag det är lite konstigt att ni inte kan ta in era nya i huset heller. Vad spelar det för roll när ni båda är i nya förhållanden?

Det låter som att du kanske har känslor kvar för din exman eftersom du reagerar såhär?

• Anonym (Olust)
    Anonym (julia) skrev 2023-04-28 10:34:34 följande:
    Tror du får svälja detta. Ni har ju gjort slut och dessutom har båda två gått vidare. På något plan verkar du ha känslor kvar för honom trots allt. Men det är inte ni två längre och han får köra vem han vill i bilen, precis som du. Hoppas du kan släppa detta och tänka på annat. 
    Jag har absolut inte känslor för honom, inga bra iaf. Jag hatar att behöva bo ihop.
  • Egon den stora

Till skillnad från mycket annat kan en bil bara ha en ägare. 
    Står du registrerad kan du givetvis stoppa ditt X från att använda den,  annars inte. 
    Sen kanske inte stämningen i huset blir bättre av att krångla med sånt. 

• Dexter dot com

Om du verkligen gått vidare hade du inte brytt dig varken om han kör henne i er bil eller tar hem henne till huset. Låter som du har en del att bearbeta.

Svar på tråden Ska jag säga något?