• Anonym (Ögat)

Badhus med ögoninfektion?

Jag har fått någon typ av infektion i ena ögat. Jag har precis börjat behandla med antibiotikadroppar. Tyvärr glömde jag fråga doktorn om restriktioner. Kan man gå till badhuset? Jag doppar inte huvudet, eftersom jag har glasögon, utan ska mest assistera barnen i barnbassängen. Är det nån fara om lite klorvatten skulle råka stänka upp till exempel? 

• Svar på tråden Badhus med ögoninfektion?
  • Anonym (qwerty)

Det är farligt för andra eftersom du sprider skiten i vattnet. Gå inte till badhuset.

• Anonym (Ögat)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-04-28 18:04:53 följande:

Det är farligt för andra eftersom du sprider skiten i vattnet. Gå inte till badhuset.

Jag har alltså ingen ögoninflammation utan annan typ av ögoninfektion. Varför skulle badhuset vara värre än kontoret, mataffären och barnens skola?
  • Anonym (Issy)
    Anonym (Ögat) skrev 2023-04-28 18:06:51 följande:
    Jag har alltså ingen ögoninflammation utan annan typ av ögoninfektion. Varför skulle badhuset vara värre än kontoret, mataffären och barnens skola?
    En inflammation är kroppens reaktion på en infektion.

En infektion beror på virus, bakterie eller svamp.

Kolla upp med läkare om badhus är ok eller inte.
  • Anonym (Ögat)
    Anonym (Issy) skrev 2023-04-28 18:11:03 följande:
    En inflammation är kroppens reaktion på en infektion.

En infektion beror på virus, bakterie eller svamp.

Kolla upp med läkare om badhus är ok eller inte.
    Det var ju det jag glömde och barnen behöver assistans under morgondagen. 
  • Anonym (Issy)

Ska tillägga att eftersom det är klor i vattnet är det säkert ingen fara för smitta för andra gäster. Men kolla upp för säkerhets skull.

Skillnad på badhus, kontor och mataffär är väl att ögoninfektioner kan smitta genom kontakt. klorvatten är väl ingen kontaktyta för smitta men skulle du tex gnugga dig i ögat och ta på saker på kontoret eller i mataffären och någon annan tar på dessa saker och sedan gnuggar sig i sina ögon så kan det smitta den vägen.

• Anonym (Issy)

Om du är väldigt försiktig och inte rör ögat, absolut inte råka dela handduk med något barn är det nog ingen fara.
    Är det dina barn? om ni planerat badhus så kanske det är bättre att vänta en vecka. Även om du är försiktig då att du inte smittar någon så är det kanske inte jättebra för ögat om du får massa klorvatten i det nu.

Man är ju även i gemensam dusch innan och efter men är inte säker på om det är smitthärd eller inte.

• Anonym (Ögat)
    Anonym (Issy) skrev 2023-04-28 18:21:00 följande:

Om du är väldigt försiktig och inte rör ögat, absolut inte råka dela handduk med något barn är det nog ingen fara.
    Är det dina barn? om ni planerat badhus så kanske det är bättre att vänta en vecka. Även om du är försiktig då att du inte smittar någon så är det kanske inte jättebra för ögat om du får massa klorvatten i det nu.

Man är ju även i gemensam dusch innan och efter men är inte säker på om det är smitthärd eller inte.

Det var alltså ingen risk att jag skulle smitta andra. 

Vi var i alla fall i badhuset och ögat blev inte sämre.
Svar på tråden Badhus med ögoninfektion?