• Randigkatt0209

8-åring med scenskräck

Hej! Vår 8-åriga dotter är social och utåtriktad i övrigt men börjar gråta och får panik så fort det är framträdanden.

På skolavslutningar och luciatåg har hon stått längst bak och gråtit och nu när framträdanden bara kommer på tal låser hon sig och går tårar i ögonen direkt. Hon säger att hon inte vill gå fotboll för då är det för många som tittar på henne..

Hon har haft redovisningar på skolan utan större problem, men inför större okända folkmassor får hon problem. 

Är det någon här som har barn med liknande problem? Jag är lite orolig över att detta ska skapa problem för henne framöver. En del av mig vill inte pusha henne för mycket och den andra delen vill att hon ska vilö öva på det hon tycker är jobbigt. 

• Svar på tråden 8-åring med scenskräck
  • BahHumbug

Ett tips är att se sig själv i spegeln och prata högt.
    Ett annat tips är att fokusera på en punkt längst ner i rummet. Ett tredje tips är att hon börjar stå längst ut på sidan och blundar eller bära ett par mörka solglasögon.  Mitt sista tips är att ställa upp mjukisdjuren på bordet och låta henne öva den vägen.

Är hon rädd för att göra fel om många tittar på henne?

• Randigkatt0209

Bra fråga. Det skulle kunna hänga ihop med en rädsla för att göra fel. Jag ska försöka avdramatisera så gott det går och testa dina tips BahHumbug, tack!

• BahHumbug
    Randigkatt0209 skrev 2023-05-03 20:39:53 följande:

Bra fråga. Det skulle kunna hänga ihop med en rädsla för att göra fel. Jag ska försöka avdramatisera så gott det går och testa dina tips BahHumbug, tack!

Om det handlar om att hon är rädd att göra fel eller säga fel så skulle  ni kunna kolla på "Bloppers movies"  på youtube. En blopper är en när tex en skådespelare gör fel eller säger fel. Det kan bli ganska roligt och det finns bloppers när den som presentera nyheter säger fel eller börja att skratta i direktsändning.😂 

På så sätt ser hon att alla kan göra fel någon gång. 🙂
    Det viktigaste är hur man hanterar när man gör fel. Då jag själv spelade mycket teater i min ungdom så lärde man sig att andas djupt en gång och ta meningen från början.
    Lycka till.
Svar på tråden 8-åring med scenskräck