• Anonym (EvPMDS)

PMDS. Vad för hjälp finns att få?

Har börjat inse att jag nog lider av PMDS.
    Mitt humör och fysiska mående svänger rejält över månaden. Började bokföra och ser att det följer menscykeln. 

Bara att ha fått insikten och så smått börjat acceptera läget har hjälpt i frågan om att hantera det. Att också ta hand om mig själv lite bättre vad det gäller kost har funkat. Nästa steg att ta tag i själv är motion och träning. 

MEN, jag undrar vad det finns för mer hjälp man kan få om man kontaktar sjukvården? Vad har ni för erfarenheter? 

• Svar på tråden PMDS. Vad för hjälp finns att få?
  • Anonym (Moa)

Utan mediciner: Äta hälsosamt, träna. Gå i KBT. Bli medveten om hur du fungerar och mönster du följer. Det går inte att ta bort starka känslor men det går att förändra ditt beteende. Läs böcker om pms/pmds.

Mediciner: SSRI dom man tar veckan före mens eller p-piller hela året med högre östrogeninnehåll (t.ex. dizmine). Båda har dokumenterad bra effekt men kan ge olika biverkningar. 

Personligen fungerar ppiller bäst och det har också hjälpt mot alla finnar som brukar förpesta tillvaron ännu lite extra på det hela. 

• Anonym (B 6)

Jag vill förutom allt som ovan sa slå ett slag för Pyridoxin- B6 alltså. Det lindrade min PMS och även om den var lindrigare än det du har så kanske B6 åtminstone kan hjälpa litegrann. Många bäckar små tänker jag.

• Anonym (EvPMDS)

Tack för era svar.

De p-piller jag åt senast gjorde bara mitt humör sämre. 
    Har fortfarande starka känslor men när jag slutade äta dessa var det ändå som att de argaste åskmolnen försvann.

Det jobbiga jag känner är att det går åt så mycket energi till att upprätthålla alla strategier för att inte allt ska haverera.
    Med haverera menar jag att bli ovän med kollegor och familj. 
    Vet inte hur jag ska orka detta år ut och år in. 

Vill ju gärna ha gjort en stor del av jobbet själv innan jag kontaktar vården men känner att det kanske blir ohållbart i längden. Kontaktar jag vården vill jag att det finns något att göra annars kommer jag att bli så besviken. 

• Anonym (B 6)

P-piller och anti-depp är det vanliga vården erbjuder. Det är därför jag tror på att göra allt möjligt smått o gott själv för att må bättre. Munkpeppar kan också vara en sån grej att testa. D-vitamin eller sola ute. Och förstås prioriteringar. Kanske slopa vissa saker just veckan före mens om det absolut inte är nödvändigt. Mindre stressmoment öht.

• Anonym (Jag)

Nattljusolja funkade för mig. 👍🏻
    Även Apiforce men det innehåller tydligen konstgjort hormon så det ville jag inte fortsätta med.

• Anonym (EvPMDS)

Vill verkligen ta till all egenvård först innan man söker vård. 
    Ska kolla upp de förslag ni har skrivit och så får jag testa. 

Svar på tråden PMDS. Vad för hjälp finns att få?