• höstbarn

Luftvärmepump, Fjärrvärme och Bergvärme ?

Letar hus och har inte riktigt fått klart för mig hur stor skillnad det är mellan om man har fjärrvärme, luftpumpsvärme eller bergvärme? Hur fungerar bergvärme?

Sen vill jag bara veta lite allmänt hur ni skule tänka/göra?

I stan kan vi få ett "skruttradhus" med stora renoveringsbehov medans om vi flytttar ut till ett av våra samhällen ca 25 minuter utanför stan kan vi få ett riktigt drömhus. Det är så svart att veta om man orkar pendla, hur mycket det kostar att pendla, skall man köpa ett billigt renoveringsobjekt där och på så sätt få pengar över till annat än att bara bo? Hjälp, det bara snurrar i mitt huvud och imorgon måste vi förmodligen lägga bud om vi vill ha en chans på det huset vi tittade på idag. Perfekt hus, men kanske inte perfekt läge (ganska stor gata utanför). Hjälp, jag vet inte vad jag vill....
    (Skönt att skriva av mig iallafall, hi, hi...)

• Svar på tråden Luftvärmepump, Fjärrvärme och Bergvärme ?
  • EMBLA1

Fjärrvärme är oftast kommunalt system. Och då binder du dig till en värmeleverantör.
    Luft och bergvärme är ett system som du själv får bekosta och installera men kräver att du alltid har el. Idagsläget pratar alla om pellets och det är billigare men jag vet inte hur länge till. Själv kommer jag att sattsa på pellets/ved och solfångare. MVH Emblas pappa.

• höstbarn

Tack så jättemycket för din hjälp! Jag skall ha detta i åtanke när vi letar hus!

• tindra76

Tänk på att luftvärme inte alltid är helt effektivt när det är mellan -5-10 grader, då kommer ni att få ta elvärmen till hjälp och den är för närvarande dyr. Luftvärmepumen är dock billigare i installation än bergvärme.

Pellets är också bra, billigare installation än bergvärme, men du får också göra en del själv, hämta, elda, sotning osv

Bergvärmen är utan tvekan mest effektiv och mycket lätt att hantera (har det själv), men kostar å andra sidan en del att installera (mellan 100-120 tusen för en komplett installation brukar de säga)

Så, ska ni köpa ett hus (och kommer att bo kvar där i en överskådlig framtid) så satsa på bergvärme är min rekomendation. Det enda jag gör är att när värmen och våren kommer smygande, så går jag till pannan och trycker på en knapp så värmen på elementen stängs av. Allt annat sköts automatiskt.

Lycka till, vad ni än väljer...
    Kram,

• Joker

Det jag skulle titta på är om värmesystemet i huset är vattenburet eller inte. Alltså om det är en värmekälla som är kopplat till element. Är det så kan du byta energikälla framöver. Är det inte det, utan det är direktverkande el eller någon luftvärmepump som sitter på ett ställe är du låst. Det går inte att byta värmekälla utan att det blir väldigt stora kostnader.

Bergvärme är ett bra sätt att värma upp huset på. Det krävs att du har el, men under förutsättning att det är rätt pump och den är rätt installerad och inställd får du ut ca 3 delar värme från 1 del el. En bergvärmepump är kopplad till vattenburen värme (element eller liknande).

Luftvärmepump. Om du menar en sådan som sitter på väggen och värmeväxlar med uteluften så krävs det att du har en öppen planlösning på huset eftersom värmen bara ges precis där värmepumpen sitter.

Det finns tex frånluftsvärmepumpar som också är kopplade till radiatorsystem, och som kan räcka för att värma upp ett mindre hus.

Pellets är också bra värmekälla. Nackdelar kan vara att du måste ha utrymme för pelletsen plus att om efterfrågan på pellets ökar kraftigt kan priset gå upp och kvaliteten på pelletsen försämras.

Fjärrvärme är bra, men som EMBLA1 skriver så är du helt beroende av en distributör av värmen, och de kan höja priser lite hur som helst.

• Tildamamman

Som de ovan skräver så är man med fjärrvärme oftast beroende av en ensam leverantör. Ofta är komunen inblandad eller har avtal med någon distributör och därför kommer det med troligtvis inte att skena iväg.

Fjärrvärme, berg- o vattenvärme samt några till hör till de miljövänliga alternativen och för att vi konsumenter ska välja dessa alternativen reglerar staten kostnaderna för dem.

I dagsläget är fjärrvärmen skattefri, kanske även bergvärmen men det vet jag inte. Troligtvis kommer den att vara det ett tag framöver.

I valet mellan fjärr- och bergvärme har jag fått upplysningar från flera håll som säger att man bör ha minst 150 kvadratmeter att värma upp om bergvärmen ska löna sig. Annars är fjärrvärme ett billigare alternativ.

• höstbarn

Tack alla ni som ha svarat! Det känns så bra att kunna fråga och få svar från er som vet!!! TACK, TACK, TACK!!!!!! Jag uppskattar det verkligen!

Hälsningar

Höstbarn

• längtarefterbarn

Jag har bergvärme och har verkligen inga 150 kvm. Har 88 kvm och det lönar sig. Har en uppvärmningskostanad på vintern på 300:- per månad. Och då har vi 22 grader inne. Kostar naturligtvis en slant att installera, men det är suveränt bra och det sköter sig själv.

Luftvärmepump fungerar som sagt inte i för många minusgrader så det ser jag som ett fullständigt värdelöst alternativ.

Fjärrvärme vet jag tyvärr inget om.

Pellets är kanon men det kostar ju att köpa in pellets och det krävs ganska stora förråd och lite passning eftersom du måste fylla på ibland.

• Tildamamman

Längtar efter barn.- Ja, jag menar inte att det inte lönar sig att installera. Men om man inte har så stort blir besparingen mindre. Och eftersom bergvärmen kostar mer än fjärrvärmen ska tydligen mellankostnaden äta upp förtjänsten.

Jag har inte räknat på det själv så jag kan inte säga att det är så, men hört av flera som gjort det.

• längtarefterbarn

Tildamamman
    Ja, nu var det ju redan installerat i huset när vi köpte det så jag ska inte uttala mig om investeringen egentligen. Men visst, kan tänka mig att det inte lönar sig om man har för litet hus. Men det hänger iofs på vilken inomhustemperatur man väljer. Men det är verkligen en jätteinvestering. Å andra sidan är det nåt som håller nästan obegränsat lång tid. Livslängden på en bergvärmepump är runt 40 år sägs det. Och den tiden går ju inte en luftvärmepump tex. Det är ju heller inget som är beroende av marknadspriser. Olja tex är ju helt ute nu eftersom oljepriset är så högt, men det är ju egentligen ett utmärkt uppvärmningssätt. Den lilla el du använder för att driva en bergvärmepump är försumbar. Fjärrvärme kan jag som sagt inte uttala mig om.

• norskan78

hej hej.. kanske du rendan hunnit lägga bud på huset, men jag skriver hur vi valde att göra..

eftersom vi inte ville att barnen vi i framtiden skulle få, skulle bo mitt inne i stan, så var det egentligen inte svårt.. samt att priserna för villor närmare stan kostar multum..

vi hittade ett hus på 117+35m2 två mil från stan.. och det blir inte så stora reskostnader, då vi har tre olika bussar som går hela dagen, samt att E4 ligger bara några kilometerfrån oss...

när vi flyttade in så var det en bras kamin, samt direktvärkande el, men vi köpte snabbt en luft värmepump och eftersom vi fick vden relartivt billigt i fjol så har vi med luftvärmepumpen och braskaminen sparat ca 5000:- på ett år...

hoppas det här gav ett tips iaf.. men som sagt.. hittar man sitt drömhus, så spelar det ingen roll hur mycket man måste pendla:)

Svar på tråden Luftvärmepump, Fjärrvärme och Bergvärme ?