• Ostronflickan

    🌷 Fler som ska ruva under Maj 2023?

    Några som vill följas åt? 


    Jag gjorde ET igår med en fin 5-dagars blastocyst och är alltså på RD1 idag. Vi har gjort IVF i Köpenhamn och kliniken har satt 12/5 som officiell testdag.. 


    Det är andra behandlingen för mig (donerade spermier), men första insättningen. Jag är 27 år och vi har inga barn sedan innan. Har PCOS och enligt läkaren stor risk att bli överstimulerad om/när embryot får fäste (de kunde se lite vätska i magen). 

    Vid äggplocket fick de ut 12 ägg varav 8 blev befruktade och utvecklades fint på dag2. Alla 8 hade nått till blastocyster och Embryologen valde att frysa ner 3 stycken 5-dagars och fortsätta odla 4 stycken till 6-dagars så vi väntar på besked om de sista.
    ⭐️🥚🌟

  • Svar på tråden 🌷 Fler som ska ruva under Maj 2023?
  • Nymphadora
    Hej!

    Jag gjorde ET i torsdags 27/4 med ett 2-dagars från vår andra IVF-behandling. Vi fick 6 ägg denna gången, 5 som befruktades och 4 som hade fortsatt dela sig fint till dag 2. Är inne på ruvardag 4 idag och har också testdag 12/5! Följs gärna åt. Glad

    Vad fint att ni fått så många embryon! Jag tänker mig att det ändå kan ingjuta visst lugn även om man såklart hoppas allt man kan på att det man fått ska fästa.

    Vi vet inte än om vi fått några till frysen denna omgång men jag håller alla tummar jag har för att brevet som dimper ner så småningom säger att något av de kvarvarande 3 har gått att frysa. Första IVF-försöket fick vi bara en blastocyst på 10 ägg och den bestämde de sig för att frysa då jag hade lite vätska i magen. Tyvärr tog det sig inte den gången.

    Men du fick sätta in trots risken för överstimulering? Har du känt av stimuleringen mycket?
  • Ostronflickan
    Nymphadora skrev 2023-05-01 15:56:13 följande:
    Hej!

    Jag gjorde ET i torsdags 27/4 med ett 2-dagars från vår andra IVF-behandling. Vi fick 6 ägg denna gången, 5 som befruktades och 4 som hade fortsatt dela sig fint till dag 2. Är inne på ruvardag 4 idag och har också testdag 12/5! Följs gärna åt.  // Glad

    Vad fint att ni fått så många embryon! Jag tänker mig att det ändå kan ingjuta visst lugn även om man såklart hoppas allt man kan på att det man fått ska fästa.

    Vi vet inte än om vi fått några till frysen denna omgång men jag håller alla tummar jag har för att brevet som dimper ner så småningom säger att något av de kvarvarande 3 har gått att frysa. Första IVF-försöket fick vi bara en blastocyst på 10 ägg och den bestämde de sig för att frysa då jag hade lite vätska i magen. Tyvärr tog det sig inte den gången.

    Men du fick sätta in trots risken för överstimulering? Har du känt av stimuleringen mycket?

    Åh, välkommen till tråden! Vad roligt att vi har samma testdag! 🥰 Gjorde du också äggplock i tisdag då? 

    Ja det känns tryggt att ha ett gäng i frysen, chansen är ju stor att iallafall någon av dem är vår små. Hoppas ni också får positiva frys-besked i veckan, det hjälper oss så mycket att inte tänka så svart/vitt och slippa känna att det är nu eller aldrig som jag ofta kan fastna i annars. 

    Förra äggplocket (i Sverige) valde kliniken att göra totalfrys eftersom jag då också hade väldigt många äggblåsor på gång. Fick ta nedreglerande nässpray istället för Ovitrelle för att minska risken så visste redan innan äggplocket att jag inte skulle få tillbaka något. Trots att detta också var privat-finansierat upplevde jag inte att vi hade så mycket att säga till om utan läkaren gav tydliga besked om hur de ville göra med mig. 

    Denna gången har kliniken i Köpenhamn varit mer liberala och väldigt inkännande för att det finns flera aspekter/risker med en totalfrys. Jag var också tydligt med att det var väldigt tungt för mig psykiskt att det blev totalfrys förra gången. Jag fick ta Ovitrelle nu och så skulle vi se hur det såg ut vid äggplocket och hur jag mådde dagarna efter. Läkaren rekommenderade totalfrys men lyssnade på oss när vi förklarade att vi gärna vill göra ett försök och att vi är införstådda med risker/symtom att hålla utkik efter. 

    Jag har främst haft väldigt svullen mage, svårt att gå/vrida/vända mig för att det spänner så mycket i äggstockarna och därför haft svårt att sova eller hitta bekväma ställningar. Inte svår smärta direkt men det har känts att det är riktigt trångt där inne! Sedan har jag varit lite andfådd typ. Vid insättningen hade jag som sagt lite vätska i magen men det känns redan mycket bättre idag, känner mig som pånyttfödd, är supernoga med att dricka minst 3 liter per dygn så kanske har hjälp kroppen på traven.. 

    Känt mig så ynklig senaste veckan men är inte egentligen rädd eller oroad för överstimuleringen, blir det värre söker vi vård direkt. 🥰

  • Nymphadora

    Härligt att ni fått så fint bemötande från nya kliniken. Man har hört ganska mycket gott om Danmark tycker jag. Jag är dock superimponerad av alla som åker långa resor fram och tillbaka för en behandling. Jag som tycker att det är rätt stökigt att bara ta sig till kliniken i samma stad som jag jobbar i! 😅


    Det låter som att ni du har bra koll på symtomen. Skönt att det går åt rätt håll än så länge. 

    Vi gjorde också äggplocket i tisdags. Eftersom vi inte hade så många äggblåsor denna gången så visste vi i princip från början att det skulle bli återföring på torsdagen om bara något  befruktades. Vi hade bara 50% befruktningsgrad förra gången så de gjorde ICSI denna gången för att se om det skulle fungera bättre och det verkar det ha gjort. 😊 

    Kommer du att tjuvtesta något tror du eller tänker du försöka vänta till testdagen? 

  • Ostronflickan

    Vi bor i Göteborg så det är inte så många timmar att köra ner, har funkat att åka över dagen bara och jag har en snäll partner som trivs med att köra bil. 🥰 Vi har haft kontakt med gynekolog här i stan som gjort alla ultraljudsundersökningar så vi har bara varit nere i Danmark för äggplock och insättning, men ja.. Det blir lätt lite väl stort fokus på all logistik känner jag ibland.

    Skönt med ICSI, det gjorde jag också första gången. Vet dock inte varför för verkar vara ovanligt när man använder donerade spermier.. 

    Jag tror att jag max klarar mig tills på lördag morgon, då är jag på RD6 och 11 dagar efter ägguttag så då borde det ha chans att synas med känsligt test. Har börjat testa tidigt vid mina tidigare försök också och om det inte visar något ännu så är det ju inte kört och tycker det känns betydligt tryggare än att mensen överraskar. Och dessutom har jag alldeles för dåligt tålamod för att vänta haha 

    Tror du att du lyckas hålla dig fram till testdagen? 

    Har känt att det drar och molar lite i livmodern idag, men tar Lutinus x3 så är väl ingefär lika stor risk att det är biverkningar som riktiga symtom på att den lilla fäster sig idag 🙄🥲 

  • Nymphadora

    Aha. Två resor känns ändå överkomligt från GBG. Vad bra att man kan köra ultraljuden på distans! Jag har typ sett 4 resor framför mig för varje behandling. 😄 Ibland vet jag inte vad som är bäst - att bli lite distraherad av det praktiska eller att få hänge sig åt det som händer i kropp och knopp under behandlingen. 

    Det kändes iaf skönt för mig att få göra något annorlunda jämfört med första försöket. Min sambo är inte helt bekväm med att hjälpa det ännu mer på traven men tyckte ändå att det var ok när vi inte fick ut så många ägg. Vi fick också ett mycket bättre utfall på befruktningen 80% jämfört med 50% så det känns som rätt beslut för oss. Håller med om att det låter lite ovanligt med ICSI med donerade spermier redan på ett första försök. Men det är ju en del som känns lite luddigt och svårförklarat i den här resan så det kanske är ett av IVF-mysterierna bara.

    Tålamodet sätts verkligen på prov! 11 dagar efter plock känns ändå som en rimlig väntetid tycker jag. 😅 Tror att jag testade runt dag 11 med min blasto förra gången men det var i naturlig cykel eftersom den var fryst så då var jag 100% säker på att jag skulle få min mens innan testdagen om det inte fungerade så jag tänkte lite som du nu att jag ville få en hint innan mensen dök upp.

    Nu vet jag inte riktigt hur jag ska tänka med tanke på Lutinus-tabletterna som jag har förstått kan göra att mensen blir lite sen. I övrigt verkar min kropp inte bry sig om cykeln varit stimulerad eller inte utan mensen kommer som en klocka ändå.. Ibland vet jag inte som det är en blessing eller en curse heller. Jag har än så länge hållt mig ifrån att köpa några fler test än det digitala jag tänkt spara till testdag om mensen inte kommit då. Så om jag kan hålla mig från köpsuget så kanske jag försöker mig på att inte tjuvtesta den här gången.

    Att biverkningarna från Lutinus nästa är exakt samma som vid graviditet är ju så typiskt. Men lite livmoderkänningar kan nog ändå vara ett bra tecken! Jag har hittills haft absolut noll känningar i livmodern men har haft spända och ömma bröst ända sedan innan äggplock och det ger liksom inte med sig. Kan ju iofs också vara biverkning.. 🙄

    Förlåt för "wall of text"! Hade tydligen mycket att skriva av mig idag. 🙈

  • Nymphadora

    Hur mår du? Blev det något tjuvtest igår?

    Här har det inte testats ännu och jag tror att jag kommer låta bli. Har haft molvärk av och till sedan i torsdags (dag 7) och när jag tittar på mina anteckningar från mitt FET i november så är det samma symptom vid samma dag som senast. Det känns därför inte speciellt hoppfullt och lite onödigt att använda ett dyrt digitalt test om mensen ändå kommer som vanligt. Jag har beräknad mens imorgon och den brukar vara ganska punktlig så den kommer nog imorgon eller på tisdag senast.

    Hoppas att det känns mer hoppfullt för dig eller er andra som ruvar och läser! ❤

  • ejfrdn

    Hej på er!
    Jag ska förhoppningsvis ruva nu i maj. Genomgår min första IVF och ska göra äggplock imorgon:)

  • Olivia91

    Åh va roligt att hitta denna tråden! ska läsa igenom vad alla skrivit :) jag satte in fryst embryo igår och har testdag den 18 maj

  • Olivia91

    Åh va roligt att hitta denna tråden! ska läsa igenom vad alla skrivit :) jag satte in fryst embryo igår och har testdag den 18 maj! Jag plockade ut 23 ägg i februari därav 9 blev befraktade och totalt 4 överlevde, jag blev lite överstimulerad så fått vänta med att sätta in, men igår så blev de insättning :)

  • Nymphadora
    ejfrdn skrev 2023-05-07 12:02:34 följande:

    Hej på er!
    Jag ska förhoppningsvis ruva nu i maj. Genomgår min första IVF och ska göra äggplock imorgon:)


    Hej och välkommen!
    Jag hoppas att äggplocket går bra för dig! Hur har stimuleringen varit? Har du fått många blåsor?
    Olivia91 skrev 2023-05-07 15:03:58 följande:

    Åh va roligt att hitta denna tråden! ska läsa igenom vad alla skrivit :) jag satte in fryst embryo igår och har testdag den 18 maj! Jag plockade ut 23 ägg i februari därav 9 blev befraktade och totalt 4 överlevde, jag blev lite överstimulerad så fått vänta med att sätta in, men igår så blev de insättning :)


    Kul att du har hittat hit!
    Det går mycket tid ibland till bara väntan i IVF-karusellen. Jag blev också lite överstimulerad första gången och fick vänta på insättning. Lyckades sedan pricka in exakt den dagen kliniken var stängd för utbildning så det blev ytterligare en månad senare. Sen tog det sig inte och så fick vi börja om från början.

    Skönt att du äntligen fått komma till insättning! Vad det en 5-dagars blastocyst du fick sätta in? Det låter så skönt att ha några i frysen också.
Svar på tråden 🌷 Fler som ska ruva under Maj 2023?