• Solis97

    Få barn efter antidepressiva

    Halloj! 
    Jag och min sambo har försökt få barn i över ett år utan resultat. 
    vi håller på med utredning och läkare tror att det är min antidepressiva som försämrar min fertilitet, då jag inte längre är så pass deprimerad att jag behöver tabletterna så håller jag på att trappa ner.

    Min fråga är till dig som också gått på antideppresiva (venlafaxine), haft svårt med att bli med barn, slutat på tabletten och sen möjligitvis blivit gravid, tog detta lång tid eller var det en annan anledning till att du inte kunde bli med barn?

    Jag är frisk i övrigt, min mens är punktlig varje månad och samma gällande ägglossning men fortfarande ingen bebis.. jag blir ju galen!!

  • Svar på tråden Få barn efter antidepressiva
  • Anonym (G)

    Allergi hört att AD skulle påverka fertilitete. är du n men an eller kvinna? Vilka äter du?

  • Anonym (4-mamma)

    Jag har ätit SSRI (Citalopram) under 10 + år och blivit snabbt gravid 4 ggr. 

  • Anonym (Tina)

    Jag tycker det är bra att du försöker trappa ner om du inte längre behöver medicinen för ditt mående. Man ska inte äta dem om man inte verkligen behöver.
    MEN jag skulle inte vänta ut effekten av att ha slutat med dem sett till frågan om att bli gravid. Den läkare som skrivit ut antidepressiva är inte din fertilitetsläkare? Eller är det i samband med att du inte blivit gravid som du ätit dem?
    Annars skulle jag direkt ta kontakt med en fertilitetsklinik och påbörja utredning så att ni kör det spåret parallellt och inte väntar, det har ju redan gått ett år.

  • Mathilda88

    Det kan mkt väl vara att det inte är problemet utan kanske problemet tom ligger hos sambon (vi kvinnor är väldigt snabba på att lägga ansvaret på oss själva!). Eftersom ni redan försökt ett år så skulle jag rekommendera att gå och göra en utredning så ni vet om de hittar ngt eller ingenting. Man får det landstingsfinansierat. Jag har gått på antidepressiva, de i sig var inte orsaken till vårt problem, däremot kunde jag inte sova - den slog ut mitt melatonin vilket gjorde att jag saknade den starka antioxidanten i kroppen i kombination med utmattning gjorde att min kropp utsatts för hög mängd oxidativ stress, vilket jag nu misstänker är orsaken till den dåliga kvalitén på mina ägg som upptäcktes nu under vår första IVF. Vi gick in i IVF pga manlig faktor, få spermier, men visade sig att jag också hade problem trots inga fel hittades under utredningen. Klockren menscykel etc.

Svar på tråden Få barn efter antidepressiva