Anonym (surfing the wave) skrev 2023-05-01 13:39:12 följande:
Men alla har ju inte pluggat till höglöneyrken?
Arkeologer som lever på säsongssanställning tills de är 50, bibliotekarier, estetiska utbildningar osv- de kan ha det knackigt med inkomster i många år.
Och en del måste ta riktigt höga lån för att bara bo.
Oavsett så brukar normalt sett förvärvsarbete ge bättre bruttoinkomst än CSN. Jag vet inte vad heltid är nu exakt men senast jag pluggade fick jag ca 11000kr per månad. Då hade jag redan barn så något slags tillägg fick jag för det. Oavsett om man sen får jobb inom det man studerat eller inte (vilket är en egen tråd) så kan man ju arbeta inom butik/vård/förskola/lager eller till och med Mc Donalds och få en lön som motsvarar det dubbla brutto.
Jag lyssnar också gärna på Rika Tillsammans och deras poddar och de brukar ju föreslå att man tar just det tillfället i akt när man går från student till förvärvsarbetande och INTE öka sin konsumtion utan fortsätta att leva på en budget om det är så att man har ett specifikt sparmål . För gör man inte det är det risk att man börjar konsumera utifrån sin nya högre inkomst och sen är det svårt att backa.