Jag önskar jag kunde nå fram till min fru
Min fru och jag har varit tillsammans i 10 år. Hon har alltid varit känslig för avvisanden och uppfattade förolämpningar från familj, vänner, arbetskamrater, men framförallt från mig. Vår parterapeut har sagt att detta beror på hennes något dysfunktionella uppväxt och resulterande rädsla att bli övergiven. Vårt förhållande har aldrig varit lätt eftersom hon blir arg snabbt, ibland för orsaker som är svåra för mig att förstå. Vårt vanliga mönster är då att jag försöker lugna ner och lösa konflikten, och hon avvisar mig om jag inte tar hela skulden. Jag var ändå på det stora hela varit lycklig i relationen.
Det blev väldigt svårt när vi fick barn. Hon litar inte på mig med barnen och kritiserar mig dagligen om hur jag tar hand om dem. Hennes angivna skäl för att inte lita på mig var att jag glömde barnens lunch en gång och inte tvättade tillräckligt bra en gång när jag bytte blöjan.
Jag har försökt mitt allra bästa att ta hand om barnen på ett sätt som inte gör henne upprörd och arg, men jag känner att det finns ingen möjlighet för mig att lyckas. Ofta blir hon upprörd över saker som är svåra för mig att göra mycket åt, som vår yngsta dotter (ibland) är mammig. Vi har bott isär i två månader nu och turas om med att ha barnen varannan dag. Detta har fungerat bra för mig och barnen, och jag känner mig nu bra med mig själv som pappa.
Separationen var min frus idé, och hon berättade också för mig att hon ville skiljas. Sedan ändrade hon sig och vill försöka igen. Hennes idé om hur detta skulle fungera är att jag anstränger mig ännu mer för att inte göra några misstag så jag inte irriterar eller gör henne arg hela tiden. Jag känner att jag har försökt detta redan och tror inte att det är möjligt oavsett ansträngning, eftersom jag inte kan vara henne.
För att vårt äktenskap ska fungera tror jag att båda av oss måste göra förändringar. Tidigare har jag varit öppen om mina brister och jag tog också mesta av skulden för våra problem. Om jag försöker berätta för henne nu vad jag tycker hennes del är blir hon defensiv eller attackerar och skyller på mig.
Tyvärr tror jag inte att vårt äktenskap går att rädda längre eftersom hon inte ens vill lyssna på vad jag har att säga men jag har svårt att släppa hoppet. Trots allt som varit har jag fortfarande känslor kvar. Jag önskar verkligen att jag kunde nå henne, finns det något mer jag kan göra?