• Anonym (Skaffa pass)

Vem räknas som utomstående, skaffa pass till barn

Vi ska snart skaffa pass till barnen och det står att även en utomstående ska skriva under och bekräfta. Kan det vara någon inom släkten eller måste det vara någon man inte är släkt med? 

• Svar på tråden Vem räknas som utomstående, skaffa pass till barn
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Skaffa pass)
    Anonym (q) skrev 2023-05-03 10:56:23 följande:
    Varför frågar du okända människor på internet om detta? Kolla direkt med polisen, eller ta det med grannen så är du på säkra sidan.
    För att det antagligen finns en massa människor här, på ett familjeforum, som har skaffat pass till sina barn och vet svaret så man slipper ringa polisen om en sådan sak. Har du inte svar på frågan så håll din mun och låt tråden vara. Helt otroligt vilket beteende du kan med att ägna dig åt.
  • Anonym (D)

Jag fixade pass för barnen förra året, och min mans föräldrar vidimerade hans namnteckning.

Vet inte om det hade varit ok om de vidimerat min namnteckning om han skulle ha gått dit med barnen. Teoretiskt skulle ju de kunna stötta min man om han hade förfalskat min namnteckning för att skaffa ett pass mot min vilja.

Så om någon på pappans sida vidimerar hans namnteckning så borde det vara OK om du ska gå dit med barnen.  Eller tvärtom givetvis. 

Sedan kollar de knappast om personen som skriver under har ett helt annat efternamn än ni...

• Krocko

En googling bort, vem kan vidimera:

Kan familjemedlem vidimera?
    Vem som helst kan vidimera för en passansökan och där med intyga föräldrarnas namnteckningar, dock ej föräldrarna själva. Om båda föräldrarna är med då barnet ansöker om pass/nationellt id-kort kan passhandläggaren vidimera namnteckningarna.22 juni 2020

• Anonym (Bob)

Gå dit bägge två! Enklast!

Svar på tråden Vem räknas som utomstående, skaffa pass till barn