• Anonym (Ts)

Jobba i butik utan varken erfarenhet eller utbildning?

Jag jobbar inom vården och har gjort i flera år, har inte jobbat med något annat. Har ingen utbildning inom vård och omsorg. 

Vet inte riktigt vad jag vill arbeta med i framtiden men tills dess att jag bestämt mig så känns det mer lockande att jobba i en butik snarare än inom vården. Men jag har varken utbildning inom handels eller någon erfarenhet. 

Någon som själv jobbar/jobbat i butik och vet hur vanligt det är att man kan få jobba där utan varken utbildning eller erfarenhet? Känns lite som "varför skulle de välja mig?" men å andra sidan måste man ju börja någonstans? Tror ni chansen ökar betydligt mer (att den ökar vet jag, men menar om det blir värt tiden) om jag läser lite handelskurser på komvux?

• Svar på tråden Jobba i butik utan varken erfarenhet eller utbildning?
  • Anonym (Fråga)

Fråga runt och leta timmar. Ta de timmar du kan få, gör ett bra jobb och sen brukar det rulla på.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-05-03 14:50:49 följande:

Fråga runt och leta timmar. Ta de timmar du kan få, gör ett bra jobb och sen brukar det rulla på.

Är mest bara intresserad av en butik så vill helst inte fråga där för tidigt, innan jag läst lite mer om vad som kan behövas för att öka mina chanser att få jobba där.
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-03 15:00:52 följande:
    Är mest bara intresserad av en butik så vill helst inte fråga där för tidigt, innan jag läst lite mer om vad som kan behövas för att öka mina chanser att få jobba där.
    Fråga butiekn.

Kan vara bra med erfarenhet från andra liknande butiker. Så kolla där för att sen byta.
  • BuoBä
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-03 15:00:52 följande:
    Fråga butikschefen direkt. Har de inget behov av att rekrytera så kvittar det om du läser aldrig så många kurser.

Jag sommarjobbade i flera olika butiker under studietiden. Det de tyckte var ett plus var om man hade erfarenhet av kassa, men det var just ett plus och inget måste. Alla har olika system ändå så man behöver få upplärning.
  • Anonym (Fråga)

Kolla runt på platsannonser och se vad de frågar efter

• Anonym (Lisa)

Det är jättesvårt, nästintill omöjligt utan erfarenhet eller utbildning. 
    Din största chans är genom kontakter alternativt obetald praktik.

• Citronella

Jag har aldrig stött på någon som har utbildning inom butik. Vad skulle det ens vara för utbildning? Det är lättare att få jobb om man har kassaerfarenhet och erfarenhet av kassa får man lättast på säsongsjobb eller typ McDonalds. 

Svar på tråden Jobba i butik utan varken erfarenhet eller utbildning?