• Anonym (Dystymi)

Någon mer med dystymi?

Någon mer här som har dystymi? Hur gör ni för att klara av livet? Mediciner? Samtal?  Annat?

• Svar på tråden Någon mer med dystymi?
  • Anonym (-)

Jag har inte diagnosen på papper... men jag har säkert detta tillstånd.
    Hur jag hanterar det? 

Försöker göra saker som får mig att må bättre. Gå promenader i naturen, jogga ibland. Lyssna mycket på musik eftersom det ger välmående... sjunger mycket också. Det är terapeutiskt och man mår bra av musik generellt. 

• Anonym (Dystymi)
    Anonym (-) skrev 2023-05-04 19:13:29 följande:

Jag har inte diagnosen på papper... men jag har säkert detta tillstånd.
    Hur jag hanterar det? 

Försöker göra saker som får mig att må bättre. Gå promenader i naturen, jogga ibland. Lyssna mycket på musik eftersom det ger välmående... sjunger mycket också. Det är terapeutiskt och man mår bra av musik generellt. 

Samma här. Jag hittade detta ?fenomen? på nätet igår och har läst om det och allt stämmer in på mig. Är 26 år nu men har känt hopplöshet och meningslöshet och allt vad det innebär i hela mitt liv. Även när jag var riktigt liten som 6-7 år. Har fått diagnosen ADD på papper och är även högkänslig och dessa diagnoser är oftast kopplat till dystymi har jag läst. 

Vissa dagar är ju bättre än andra men känner minst 1 gång/dag att livet är totalt  meningslöst. Nu är jag inne i en riktigt dålig period och har börjat få mycket ångest igen. Ska ringa psykiatrin imorgon bitti och se vad som går att göra. Haft kontakt med dem tidigare så kanske går bättre att få hjälp snabbt. 

Jag har alltid varit väldigt kreativ och gillat mycket men nu finns det ingen lust eller ork till något. Gillade att fotografera, spela piano, sjunga, titta på film och serier, renovera, gå på promenad men nu finns inte ork till något. Det gör mig också så ledsen. Men jag orkar verkligen inte. Titta på film och serier är det jag gör när jag inte jobbar. Sen vantrivs jag på jobbet så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Vill säga upp mig direkt men jag mår så dåligt över att behöva ta den diskussionen men chefen. Ångest ångest ångest. 

• Anonym (-)
    Anonym (Dystymi) skrev 2023-05-04 19:59:20 följande:

Samma här. Jag hittade detta ?fenomen? på nätet igår och har läst om det och allt stämmer in på mig. Är 26 år nu men har känt hopplöshet och meningslöshet och allt vad det innebär i hela mitt liv. Även när jag var riktigt liten som 6-7 år. Har fått diagnosen ADD på papper och är även högkänslig och dessa diagnoser är oftast kopplat till dystymi har jag läst. 

Vissa dagar är ju bättre än andra men känner minst 1 gång/dag att livet är totalt  meningslöst. Nu är jag inne i en riktigt dålig period och har börjat få mycket ångest igen. Ska ringa psykiatrin imorgon bitti och se vad som går att göra. Haft kontakt med dem tidigare så kanske går bättre att få hjälp snabbt. 

Jag har alltid varit väldigt kreativ och gillat mycket men nu finns det ingen lust eller ork till något. Gillade att fotografera, spela piano, sjunga, titta på film och serier, renovera, gå på promenad men nu finns inte ork till något. Det gör mig också så ledsen. Men jag orkar verkligen inte. Titta på film och serier är det jag gör när jag inte jobbar. Sen vantrivs jag på jobbet så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Vill säga upp mig direkt men jag mår så dåligt över att behöva ta den diskussionen men chefen. Ångest ångest ångest. 

Jag förstår helt fullt dina känslor angående att inte trivas men inte veta vad man ska göra istället.

Jag tycker du ska fundera på om du kan hitta ett jobb som är flexibelt där din känslighet blir en styrka.
    Många känsliga personer är ju konstnärliga... men behöver också mycket lugn.
    Vet ju inte vad du jobbar med, men du kan fundera på om du kan hitta jobb med djur eller växter? Det har ju en bra inverkan på måendet. 
  • Anonym (Dystymi)
    Anonym (-) skrev 2023-05-04 20:08:10 följande:
    Jag förstår helt fullt dina känslor angående att inte trivas men inte veta vad man ska göra istället.

Jag tycker du ska fundera på om du kan hitta ett jobb som är flexibelt där din känslighet blir en styrka.
    Många känsliga personer är ju konstnärliga... men behöver också mycket lugn.
    Vet ju inte vad du jobbar med, men du kan fundera på om du kan hitta jobb med djur eller växter? Det har ju en bra inverkan på måendet. 
    Just ju jobbar jag på en liten mataffär så jag träffar mycket människor och det blir mycket intryck under en hel dag eftersom jag alltid jobbar 9-18 varje dag. Inte optimalt för mig! Men jag hade verkligen älskat att jobba med djur. Jag älskar djur. Hade en hund som tyvärr gick bort för 1 år sen som jag hade i 12 år. Stor sorg och mår fortfarande så dåligt. 

Men djur skulle jag vilja jobba med. Svårt att hitta jobb bara inom det området
  • RaYzLeR

Är dystymi samma sak som kronisk depression? Jag googlade lite snabbt.

Jag vet inte om jag har dystymi, men jag brukar vara deprimerad. Jag har asperger.

• Anonym (Dystymi)
    RaYzLeR skrev 2023-05-04 20:24:33 följande:

Är dystymi samma sak som kronisk depression? Jag googlade lite snabbt.

Jag vet inte om jag har dystymi, men jag brukar vara deprimerad. Jag har asperger.

Ja, som kronisk depression men inte lika akut som vanlig depression
  • Anonym (Me too)

Jag har den diagnosen.

Viktigt att tänka på att även den som lider av detta precis som alla andra kan drabbas av "vanlig" depression vilket behöver annan behandling.

Till mig sa en psykiatriker att detta tillstånd bl.a. kännetecknas av att vara svårbehandlat. Kul jul! För mig stämmer det, jag har testat massor med mediciner, terapier och till slut även ECT. Noll effekt! Den läkaren sa också att jag var som Ior i Nalle Puh. Jaha.

På föreningen Balans hemsida finns lite info om Dystymi.

Rekommenderar boken: Handbok för oglada (finns på bibblan) 

• Mini700

Jag var 17-18 när jag insåg att jag förmodligen lider av dystymi. Ätit åtskilliga preparat med antidepressiva och gått hos flera terapeuter och psykologer. Ingenting hjälper. Jag kan må bättre ibland med promenader etc men på det stora hela har jag 0 livskvalitet 

• Anonym (Dystymi)
    Anonym (Me too) skrev 2023-05-05 20:03:58 följande:

Jag har den diagnosen.

Viktigt att tänka på att även den som lider av detta precis som alla andra kan drabbas av "vanlig" depression vilket behöver annan behandling.

Till mig sa en psykiatriker att detta tillstånd bl.a. kännetecknas av att vara svårbehandlat. Kul jul! För mig stämmer det, jag har testat massor med mediciner, terapier och till slut även ECT. Noll effekt! Den läkaren sa också att jag var som Ior i Nalle Puh. Jaha.

På föreningen Balans hemsida finns lite info om Dystymi.

Rekommenderar boken: Handbok för oglada (finns på bibblan) 

2021 fick jag diagnosen ?depression? av läkaren och fick antidepressiva för första gången. För några dagar sen hittade jag ordet dystymi och jag är övertygad om att jag har det. Har ADD, otrygg anknytning och är högkänslig som kan påverka detta har jag läst. Allt stämmer in. Och har alltid känt att jag kommer bli normal och må bra på riktigt. Har såklart bra dagar men känner MINST en gång varje dag året om att det skulle vara skönare att slippa detta lidande. 

Har iaf ringt till psykiatrin nu och har en tid om 3 veckor. 
    Ska även kolla upp boken du tipsadeHjärta

• Anonym (Dystymi)
    Mini700 skrev 2023-05-05 20:24:54 följande:

Jag var 17-18 när jag insåg att jag förmodligen lider av dystymi. Ätit åtskilliga preparat med antidepressiva och gått hos flera terapeuter och psykologer. Ingenting hjälper. Jag kan må bättre ibland med promenader etc men på det stora hela har jag 0 livskvalitet 

Jag har ätit en sort antidepp som fungerade bra. Mycket av min ångest och oro försvann. Sen hade jag en behovsmedicin vid sidan av om det blev överjävligt. 

Slutade dock med dessa då jag kände mig bättre och gladare  men har fallit tillbaka nu. 

Känns som hoppet är ute

Svar på tråden Någon mer med dystymi?