-
Undrar vart man kan vända sig då man har lite frågor kring sitt arbetsgivaravtal? Kan man ringa facket, trots att man inte är med där? Eller vart är det jag ska vända mig?
-
Svar på tråden Vart vänder jag mig när jag har en fråga om mitt arbetsgivaravtal?
-
Hm, jo visst borde du kunna ringa facket. Det har jag gjort trots att jag inte är med. Lite allmän rådgivning borde de kunna hjälpa dig med tycker jag
-
Ja, det tycker man ju att de kan hjälpa till med.
Ska ringa och höra med dem sedan då. För man är väl inte helt ute på fel spår om man ringer dem för en fråga angående arbetsgivarintyget? Vill veta vilka mina "rättigheter" och "skyldigheter" är. -
Eller så frågar du bara arbetsgivaren om det är någon fråga bara?
-
Jag har ringt facket för att fråga om bla löner och så. Ring du, vill de inte svara så gör de väl inte det. Men jag kan inte förstå varför de inte skulle svara på några frågor.
Vad är det du undrar över, kanske jag kan svara? -
Poena
Nja, vill veta vad som verkligen gäller. Alltså vilka mina rättigheter respektive skyldigheter är innan jag ställer frågan till min arbetsgivare. -
ok! Testa att ringa facket, eller skriv in frågan här på forumet så kanske någon kan hjälpa
-
Jag är personalare och reagerar så här:
- Klart att du kan ringa facket men om du nu behöver göra det så finns ju tydligen ett behov hos dig att ha deras kunskap, så varför inte gå med? Finns mååånga anledningar att vara med i ett fackförbund!
- Ditt anställningsbevis är ju egentligen ditt avtal. Om det står några hänvisningar till lagar eller kollektivavtal på anställningsbeviset (vilket det bör göra) så finner du förmodligen en del skyldigheter och rättigheter där i.
- Dina arbetsuppgifter styrs i all väsentlighet av arbetsgivaren. Är det något av dessa du inte tycker är bra eller om de försöker påföra dig nya så begär du en förhandling (och då kan ju facket också vara bra att ha med sig)!
Hoppas det hjälpte dig lite! Fråga på om du vill veta mer!