• Anonym (mjölk)

Göra lättmjölk av röd mjölk!

Hej alla familjelivare!

Var längesen jag gick i skolan och även där var jag ingen stjärna i matte. Så nu önskar jag hjälp av er för att lösa en matteuppgift.

Om jag köper 1 liter röd mjölk (3%), hur mycket vatten kan jag då späda den med för att få mellanmjölk (1,5%) respektive lättmjölk (0,5%)?

Tack snälla för svar

• Svar på tråden Göra lättmjölk av röd mjölk!
  • Cereal Killer
    Det kan du inte, eftersom du då också späder ut andelen protein, kolhydrater och näringsämnen. Men blandar du 1 liter 3% mjölk med 1 liter vatten så får blandningen samma fetthalt som mellanmjölk. 
  • Anonym (mjölk)

Jag började fundera för att rödmjölken var slut i affären igår så blev mellanmjölk istället. När jag dricker den idag så känns den som att det skulle vara rödmjölk utspätt med hälften vatten. 
    Sen tänkte jag 1,5% är hälften av 3%, skulle det bli mellanmjölk om man späder ut 1 liter rödmjölk med en liter vatten?
    Men sen tänkte jag att det är ju omöjligt, det är en tveksam uträkning jag gjorde och den är nog alldeles för enkel för att vara sann.
    Dessutom skulle det finnas betydande vinster att göra som konsument av mjölk om man kunde blanda ut så mycket, så det kan inte stämma. 
    Sen tanken på hälften vatten, hälften rödmjölk gör att jag ser framför mig något mycket tunnare än mellanmjölk.

• Anonym (mjölk)
    Cereal Killer skrev 2023-05-05 12:10:45 följande:
    Det kan du inte, eftersom du då också späder ut andelen protein, kolhydrater och näringsämnen. Men blandar du 1 liter 3% mjölk med 1 liter vatten så får blandningen samma fetthalt som mellanmjölk. 
    Det är sant, det hade jag inte ens hunnit tänka ut än

Men fetthalten blir fortfarande 1,5%?
  • Anonym (CL)

Första är lätt. 1 liter 3 % mjölk blandat med 1 liter vatten blir mellanmjölk på 1.5% fast det är nu 2 liter vätska. 
    Sen tog det stopp för mig..

(Möjligen om man då tillsätter 6 liter vatten för att få lättmjölk på 0.5%. Nu är det däremot 8 liter vätska.)

• Anonym (mjölk)
    Alltså jag menade att mitt mattetänkande var iaf rätt även fast jag var osäker?
  • Anonym (mjölk)
    Tack så mycket Glad
  • Anonym (gånger och delat)

Du har 1 liter mjölk som är 3 procent fett. Hur mycket vatten behöver du för att få hälften så mycket fett?

Om du ska dela fettmängden måste du multiplicera volymen. 

• Anonym (CL)
    Anonym (CL) skrev 2023-05-05 12:14:14 följande:

Första är lätt. 1 liter 3 % mjölk blandat med 1 liter vatten blir mellanmjölk på 1.5% fast det är nu 2 liter vätska. 

(Möjligen om man då tillsätter 6 liter vatten för att få lättmjölk på 0.5%. Nu är det däremot 8 liter vätska.)

Å ja ni har ju rätt. Det BLIR inte mellanmjölk eller lättmjölk, fel ordval av mig. Fetthalten ändras bara. 
  • Anonym (mjölk)

Men precis, så tänker jag med! 8 liter vätska skulle det ju bli då!

Cereal Killer kom med svaret som jag inte hade tänkt på, startade tråden direkt efter mjölkglaset. Att allt annat också blandas ut, inte bara fettet. Så de där 8 litrarna skulle nog inte vara goda men ändå ha fetthalt 0,5%.
  • Anonym (gånger och delat)

Fel. Du går tillbaka till den 3% mjölken, och tillsätter 5 l vatten, så det blir 6 liter totalt.
  • Anonym (CL)
    Anonym (gånger och delat) skrev 2023-05-05 12:18:18 följande:
    Fel. Du går tillbaka till den 3% mjölken, och tillsätter 5 l vatten, så det blir 6 liter totalt.
    Okey, tack. Skrev möjligen eftersom det var en tankevurpa jag inte kunde räta ut. 
  • Anonym (mjölk)
    Anonym (CL) skrev 2023-05-05 12:16:21 följande:
    Å ja ni har ju rätt. Det BLIR inte mellanmjölk eller lättmjölk, fel ordval av mig. Fetthalten ändras bara. 
    Tror du att man skulle kunna späda ut 1 liter rödmjölk med 1 dl vatten och få en dryck lika god som mellanmjölk?

Mitt ekonomiska sinne började vakna här och tänkte om det finns spartips att göra då jag konsumerar nästan 1 l rödmjölk om dagen ensam.
  • Anonym (mjölk)

Jag får testa återkomma helt enkelt

• Anonym (CL)
    Anonym (mjölk) skrev 2023-05-05 12:21:09 följande:
    Tror du att man skulle kunna späda ut 1 liter rödmjölk med 1 dl vatten och få en dryck lika god som mellanmjölk?

Mitt ekonomiska sinne började vakna här och tänkte om det finns spartips att göra då jag konsumerar nästan 1 l rödmjölk om dagen ensam.
    Måste prova. Allt är väl relativt antar jag. Dricker också enbart röd eftersom jag vill ha det i kaffet. 
  • Aniiee

Här är ett spartips - sluta köpa gräddprodukter som inte är vispgrädde. Blanda vispgrädde med 3%ig mjölk och få mellangrädde, matlagningsgrädde och kaffegrädde. As thus:

Allt är avrundat lite för enkelhetens skull

Hos mig kostar 5 dl vispgrädde 30 kr, och 1 liter standardmjölk 17 kr 

2,5 dl Mellangrädde (16.50 kr) = 1,6 dl vispgrädde (9.60 kr) + 0.9 dl standardmjölk.(1,53 kr) (=11,30 kr)

5 dl matlagningsgrädde (25 kr) = 1,6 dl vispgrädde (9.60 kr) + 3.4 dl mjölk (5.80 kr) (=15.40 kr)

2.5 dl kaffegrädde (14.20 kr) = 0,5 dl grädde (3 kr) + 2 dl mjölk (3.40 kr) (=6.40 kr)

Vispgrädde går bra att frysa om du inte använder så mycket. Jag brukar frysa i istärningslådor som jag efter att de fryst för över till plastpåsar.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

Svaret på det är tvärnej. Att blanda mjölk med vatten är inte särskilt gott. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (mjölk)
    Aniiee skrev 2023-05-05 13:37:17 följande:
    Här är ett spartips - sluta köpa gräddprodukter som inte är vispgrädde. Blanda vispgrädde med 3%ig mjölk och få mellangrädde, matlagningsgrädde och kaffegrädde. As thus:

Allt är avrundat lite för enkelhetens skull

Hos mig kostar 5 dl vispgrädde 30 kr, och 1 liter standardmjölk 17 kr 

2,5 dl Mellangrädde (16.50 kr) = 1,6 dl vispgrädde (9.60 kr) + 0.9 dl standardmjölk.(1,53 kr) (=11,30 kr)

5 dl matlagningsgrädde (25 kr) = 1,6 dl vispgrädde (9.60 kr) + 3.4 dl mjölk (5.80 kr) (=15.40 kr)

2.5 dl kaffegrädde (14.20 kr) = 0,5 dl grädde (3 kr) + 2 dl mjölk (3.40 kr) (=6.40 kr)

Vispgrädde går bra att frysa om du inte använder så mycket. Jag brukar frysa i istärningslådor som jag efter att de fryst för över till plastpåsar.
    Vad smart. Och vilken uträkning sen! Den måste jag skriva av och sätta upp på kylenGlad

Att det blir sån skillnad i pris ändå. Fascinerande!
Svar på tråden Göra lättmjölk av röd mjölk!