• Anonym (Smärta)

Herpes under ögat

Igår när jag vaknade sved det så under ögat, sen kom det massor blåsor under. Idag gör det så jäkla ont och svider och kliar, gör ont och vill bara skrika.
    Haft detta en gång innan och då fick jag tabletter. Men nu har det gått så många timmar så antar det är verkningslöst?
    Måste man söka vård för det?
    Födde barn för 5 ve sen. Haft 2 utbrott på munnen  rätt lindriga efter det. Idag tror jag mensen kom tillbaka så är väll hormonella:(

Finns de något man kan smörja med under ögat?

• Svar på tråden Herpes under ögat
  • RaYzLeR

Är du säker att det är herpes, så att det inte är en vanlig inflammation?

• Anonym (C)

Sonen får så med jämna mellanrum,  läkare gissade på bältrosvirus och han får penicillin varje gång. Kolla med läkare för säkerhets skull. 

• Anonym (Tina)

Om det är herpes, varför skulle tabletterna vara verkningslösa? Man får ju tabletter vid utbrott så jag undrar vad du menar. 

• minst

Jag tycker att du ska kontakta 1177 och prata med kunnig personal. Har en bekant som hade herpes bakom ögat (vilket jag inte ens visste att man kunde ha) och hon miste en del av sin syn. Det skadar ju ingen att ringa och fråga i alla fall!

• Anonym (Smärta)
    Anonym (Tina) skrev 2023-05-05 22:15:30 följande:

Om det är herpes, varför skulle tabletterna vara verkningslösa? Man får ju tabletter vid utbrott så jag undrar vad du menar. 

De ska tas inom vist antal timmar för hämma utbrottet  hade ej tagit ut några dum som jag w. Har på recept.
    Anonym (C) skrev 2023-05-05 22:02:12 följande:

Sonen får så med jämna mellanrum,  läkare gissade på bältrosvirus och han får penicillin varje gång. Kolla med läkare för säkerhets skull. 

Får kolla i morgon bara för vara på säkra sidan. Ögat är så svullet runt. Sist fick jag det inte då läkaren sa det ej hjälper på virus. 

Blåsorna ser exakt ut som på munnen  :( men gör mer ont för irriterar ögat.  Har inget i ögat tack o lov för vet det kan ta synen :( 

Om det är bältros virus, smittad det via luft o kam ge andra bältros? Tänkte på Mina äldre föräldrar 
  • Anonym (Smärta)
    RaYzLeR skrev 2023-05-05 21:41:41 följande:

Är du säker att det är herpes, så att det inte är en vanlig inflammation?

Tyvärr massor små blåsor precis som på mun
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Smärta) skrev 2023-05-05 22:25:33 följande:
    De ska tas inom vist antal timmar för hämma utbrottet  hade ej tagit ut några dum som jag w. Har på recept.
    Anonym (C) skrev 2023-05-05 22:02:12 följande:

Jag har herpes och har aldrig hört talas om det du påstår. I så fall skulle det vara meningslöst för alla att ta tabletter. Det kan ju nån dag innan man får tid hos läkare till att börja med. Alla har ju inte ett färdigt recept heller. 
  • Anonym (Smärta)
    Anonym (Tina) skrev 2023-05-05 22:31:15 följande:
    Jag har herpes och har aldrig hört talas om det du påstår. I så fall skulle det vara meningslöst för alla att ta tabletter. Det kan ju nån dag innan man får tid hos läkare till att börja med. Alla har ju inte ett färdigt recept heller. 
    Är den infon jag fått av läkaren att det ska tas vid första känning. Just nu är det fullt utbrott så skadan e ju där redan. Men kan dock kila till apoteket i morgon. Läkaren sa åt mig att ha de alltid hemma så du kan ta direkt annars hjälper det inte. Har gärna fel dock :)
  • Anonym (Tina)
    RaYzLeR skrev 2023-05-05 22:36:29 följande:

Kan man bota herpes?

Nej tyvärr. 
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Smärta) skrev 2023-05-05 22:34:38 följande:
    Är den infon jag fått av läkaren att det ska tas vid första känning. Just nu är det fullt utbrott så skadan e ju där redan. Men kan dock kila till apoteket i morgon. Läkaren sa åt mig att ha de alltid hemma så du kan ta direkt annars hjälper det inte. Har gärna fel dock :)
    Tur du har lördagsöppet Apotek, det har inte jag.  Å ja jag hoppas du har fel. 
  • Anonym (Smärta)
    Anonym (Smärta) skrev 2023-05-05 23:18:59 följande:
    //
    Sminkat över med topps , men nu går svullnaden neråt :( 
  • Anonym (Mamma Mu)

Min dotter fick herpes vid sidan av ögat redan vid 1 års åldern, såg ut som om hon gått genom en boxningsmatch, stackarn. Utbrotten har kommit med några års mellanrum. Vi har fått både tabletter och en väldigt stark penicillin, det sistnämnda väldigt potent. Nu har vi upptäckt att så fort pirret och blåsor dyker upp så baddar vi rikligt med Asolsprit , det torkar blåsorna och stannar av utvecklingen av nya. Det har funkat varje gång. Jobbigt med dessa ? kärlelsblåsor?. 

• Rymdis12

Hej. Köp L-lysin och ha hemma. Finns ett märke som heter Great Earth 1000 mg. Vid utbrott av herpes tar du 3 st varje dag direkt du känner det på g. Du kan även underhållsäta 1 varje dag om du vill för att hålla det i schack.

Svar på tråden Herpes under ögat