• Anonym (Inga sjukdomar)

Hur vanligt är egentligen könssjukdomar?

Jag är 35 och har aldrig haft en könssjukdom. Förvisso har jag inte legat med särskilt många (17) och jag har mestadels varit i långa och monogama relationer, men ändå. Några ONS har det blivit. Jag kan tyvärr inte säga att jag alltid varit bra på att skydda mig, så kanske är det en del tur inblandat.

Min kille, jämnårig, berättade för ett tag sedan att han hade haft det "minst tre gånger" (han sa aldrig vilka och jag vill inte veta heller, bara att han inte har några nu) och alla innan han träffade sin förra tjej för 8 år sedan. Samt att han trodde att åtminstone de allra flesta killar haft minst en könssjukdom.

I så fall låter det ju som att det är jag som är den ovanliga. Jag trodde verkligen inte att det var så vanligt, om nu min kille har rätt i detta. Säkert är det olika i olika generationer.

Att man drabbas en gång är kanske inget konstigt, men att få det upprepade gånger låter lite.... sunkigt? Hade jag drabbats hade jag förhoppningsvis fått en riktig väckarklocka och aldrig struntat i kondom igen...

• Svar på tråden Hur vanligt är egentligen könssjukdomar?
  • Anonym (W)

Klamydia är den vanligaste könssjukdomen och hälften som får den märker det inte ens. 

De som löper störst risk är de som har oskyddat sex med många olika partners. 

• Anonym (Inga sjukdomar)
    Anonym (W) skrev 2023-05-06 14:04:23 följande:

Klamydia är den vanligaste könssjukdomen och hälften som får den märker det inte ens. 

Ja, att risken ökar med antal partners och att man inte skyddar sig är givet. Även om jag känner en stackars tjej som blev utsatt för ett övergrepp i tonåren och fick herpes då. Var kanske andra gången hon hade sex överhuvudtaget, och alltså inte ens frivilligt.

Men HUR vanligt är det att ha haft en könssjukdom? Det saknas kanske trovärdig statistik på det, men jag blev som sagt förvånad över min killes påstående att "nästan alla killar" haft det.
  • Anonym (W)
    Anonym (Inga sjukdomar) skrev 2023-05-06 14:09:53 följande:
    Ja, att risken ökar med antal partners och att man inte skyddar sig är givet. Även om jag känner en stackars tjej som blev utsatt för ett övergrepp i tonåren och fick herpes då. Var kanske andra gången hon hade sex överhuvudtaget, och alltså inte ens frivilligt.

Men HUR vanligt är det att ha haft en könssjukdom? Det saknas kanske trovärdig statistik på det, men jag blev som sagt förvånad över min killes påstående att "nästan alla killar" haft det.
    Det är nog svårt med pålitlig statistik eftersom man kan en könssjukdom utan att veta om det. Men man kan säkert få fram hur många som behandlas varje år i olika sjukdomar. 2021 rapporterades cirka 30 000 fall av klamydia.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (W) skrev 2023-05-06 14:04:23 följande:

Klamydia är den vanligaste könssjukdomen som lyder under smittslyddslagen, men kondylom är väl vanligare? Eller kanske inte längre när man börjat vaccinera iofs.
  • Anonym (Tyvärr)

Låter mer som att det är din kille som är trashig, tyvärr. Nej, det är inte så att var och varannan människa får könssjukdomar, undantaget munherpes som sprider sig som en löpeld och som du kan få redan vid födseln typ. 

• Tecum
    Anonym (W) skrev 2023-05-06 14:17:28 följande:
    Det är nog svårt med pålitlig statistik eftersom man kan en könssjukdom utan att veta om det. Men man kan säkert få fram hur många som behandlas varje år i olika sjukdomar. 2021 rapporterades cirka 30 000 fall av klamydia.
    30 000 fall av låt oss säga 6 miljoner sexuellt aktiva (lågt räknat) skulle innebära 5% som får klamydia. Det är inte jättemånga...
  • Tecum
    Tecum skrev 2023-05-06 15:50:32 följande:
    30 000 fall av låt oss säga 6 miljoner sexuellt aktiva (lågt räknat) skulle innebära 5% som får klamydia. Det är inte jättemånga...
    Jag  menar förstås 0,5%.
  • Anonym (W)
    Tecum skrev 2023-05-06 15:50:32 följande:

Nja, det är per år. Plus lika många som inte märker det. 

De flesta som lever tillsammans ligger inte heller runt, så de lär ju inte smittas. Så siffran är högre för de som ligger runt samt slarvar med skydd. 

• Avenia

Varken jag eller min man har någonsin haft en. Man skyddar sig. Punkt. Din kille talade för sig själv, alla är inte villiga att ha oskyddat sex.

• Tecum
    Anonym (W) skrev 2023-05-06 16:06:25 följande:

Nja, det är per år. Plus lika många som inte märker det. 

De flesta som lever tillsammans ligger inte heller runt, så de lär ju inte smittas. Så siffran är högre för de som ligger runt samt slarvar med skydd. 

Visst är det per år men vissa återkommer ju till vården. 
    Svårt att beräkna hur många som drabbas. även gifta kan ligga runt och singlar skydda sig. Men det talas inte så mycket om könssjukdomar som tex när jag var ung på 70-talet. Tyder på att det inte anses vara ett jätteproblem
Svar på tråden Hur vanligt är egentligen könssjukdomar?