• Anonym (Virriga Vira)

Varför säger man barnfattigdom och inte barn till ett fattigt hushåll?

Missförstå mig rätt, jag vet att ordet barnfattigdom betyder att barnens förälder/ föräldrar lever på marginaler eller knappt på marginalen.

När jag hör ordet så tänker jag i första hand på barn som bor på gatorna, barn som tvingas att jobba från de är mycket unga för att hjälpa sina föräldrar för att kunna få mat på bordet. Samt att de jobbar för att få växelpengar till en smörgås innan de sover på gatan.

Jag vet att jag tänker galet.
    Barn i Sverige behöver inte jobba från de är tre år. Barn som bor på gatorna kan få hjälp via olika nätverk. I Sverige är inte barnen fattiga per se utan de lever i ett fattig hushåll. Barnen betalar inte till hushållet ( jag räknar inte in barnbidraget) och de betalar inte heller för hyran m.m

Fler som tänker som jag?
    Tycker du att ordet Barnfattigdom är "rätt " ord?

Många tankar och funderingar.

Förlåt för stavfel, sitter på mobilen och har svårt att se vad jag skriver.

• Svar på tråden Varför säger man barnfattigdom och inte barn till ett fattigt hushåll?
  • Anonym (Killgissar)

Enklare med ett ord än flera.

• Anonym (Killgissar)

Dessutom är det skillnad på vad man menar. Barnfattigdom är ett annat begrepp än själva barnen det handlar om.

• Anonym (enkelhet)

För att ordet är kort och bra. Sen om det handlar om relativ fattigdom eller absolut fattigdom är egalt. Vi måste kunna prata om barnfattigdom av alla nivåer.

• Anonym (Erik)

Tycker barnfattigdom är ett bra ord. Det syftar på en grupp som är hjälplös, som inte kan ändra sin situation. En grupp samhället måste värna. 

• Anonym (Virriga Vira)
    Anonym (Killgissar) skrev 2023-05-06 17:47:12 följande:

Enklare med ett ord än flera.

Det är så sant, det är synd att ordet existerar i dag 2023!!
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (Virriga Vira) skrev 2023-05-06 17:55:10 följande:
    Det är så sant, det är synd att ordet existerar i dag 2023!!
    Ja det kan man verkligen hålla med om!
  • Citronella

Fattigdom är ett relativt begrepp man säger fattigpensionärer också fast de inte bor på gatan. Barn som bor i ett fattigt hushåll är betydligt längre och krångligare att säga det blir ingen skillnad på något vis heller. 

• Anonym (Virriga Vira)
    Anonym (Erik) skrev 2023-05-06 17:50:47 följande:

Tycker barnfattigdom är ett bra ord. Det syftar på en grupp som är hjälplös, som inte kan ändra sin situation. En grupp samhället måste värna. 

Ordet är bra, det är bara jag som tänker snett.
    Det finns så många barn som inte kan få  nya skor och kläder för att pengarna inte räcker till.
    Kostnader för barn har ökat under åren och lönerna för de ensamstående räcker knappt även om de får bidrag. Kläder och skor har ökat i pris och barnen växer.

Samhället har fått en ny medelklass som har svårt att få ihop även om båda föräldrarna jobbar heltid. 
    Barnen är de största förlorarna då det dras in på vård och skola. 
  • Anonym (Virriga Vira)
    Citronella skrev 2023-05-06 17:57:47 följande:

Fattigdom är ett relativt begrepp man säger fattigpensionärer också fast de inte bor på gatan. Barn som bor i ett fattigt hushåll är betydligt längre och krångligare att säga det blir ingen skillnad på något vis heller. 

Korta ord är bättre.
  • Anonym (Virriga Vira)
    Anonym (Killgissar) skrev 2023-05-06 17:57:27 följande:
    Ja det kan man verkligen hålla med om!
    Tyvärr är barnen de stora förlorarna i vårt samhälle. Så många barn som möjligt ska få plats på en begränsad yta med begränsad personal.  Många barn skulle må bättre om de hade en egen resurs men det finns inga att anställa eller så finns det inte pengar. Der behövs fler alternativ som inte är i friskolor eller privaskolor. Det behövs fler dagmammor och fler förskolor med " obekväma" öppettider till föräldrar som har obekväma arbetstider eller som jobbar skift. 

Samt någon form av verksamhet för de som är gamla för fritids men inte mogna nog att vara själva hemma eller har långt hem och behöver vänta på en förälder.
  • Anonym (kodord)

Ser begreppet barnfattigdom i första hand som ett kodord för stora trångbodda och bidragsberoende barnfamiljer i utsatta områden.

Låter bättre när man kan göra detta problem till ett rättighetsproblem, där samhället har en skyldighet att 'avskaffa' barnfattigdom.

• Anonym (Virriga Vira)
    Anonym (kodord) skrev 2023-05-06 20:30:50 följande:

Ser begreppet barnfattigdom i första hand som ett kodord för stora trångbodda och bidragsberoende barnfamiljer i utsatta områden.

Låter bättre när man kan göra detta problem till ett rättighetsproblem, där samhället har en skyldighet att 'avskaffa' barnfattigdom.

Du har en poäng i det du skriver.
    En ensamstående med ett lågavlönat jobb har svårt att ta sig ut så länge den inte tex studerar eller vidare utbildar sig.
    Många jobb behöver även ett rejält löneöyft, de som jobbar inom vård, med barn ( förskolelärare och lärare) samt de som jobbar inom äldreomsorgen behöver mer resurser och mer i lön.
  • Citronella
    Anonym (kodord) skrev 2023-05-06 20:30:50 följande:

Det är många ensamstående mammor med 2-3 barn med lågbetalda yrken inom exempelvis vården som också passar in i kategorin. 
Svar på tråden Varför säger man barnfattigdom och inte barn till ett fattigt hushåll?