• Anonym (Förvirrad)

Ångest inför graviditet

Hej! 
    Jag och mannen funderar på ett barn till.. men jag har sådan enorm ångest inför en graviditet. 

Blev gravid för ca 9 månader sedan och valde då att göra abort på den enorma ångest jag kände. Vi har tre barn sedan innan och kände delvis ångest över hur jag skulle klara ytterligare ett. Men framförallt enorm ångest över att ångesten inte skulle ge med sig med tiden och att jag skulle få leva med den och ångra att jag öht blev gravid och därefter barnet. 

Min första graviditet var traumatisk, vilket gjorde att jag fick snittkontrakt på andra förlossningen. Barnet kom dock fort och det hanns inte med. Med 3e barnet ville jag ha ett snitt garanterat. Dels pga tidigare förlossningsskador men också pga. enorm rädsla. Jag nekades. Hela graviditeten var således en enorm ångestresa. Efter förlossningen grät jag mig igenom dagarna på BB, tiden efter tänkte jag dagligen på förlossningen och graviditet och på vad jag kunnat göra annorlunda för att få mitt snitt. Nu 3 år senare tänker jag fortfarande på det och får puls när jag läser berättelser av kvinnor som upplevt liknande. Varje gång jag ser sjukhuset eller namnet på staden där sjukhuset ligger tänker jag på hur överjävlig graviditeten, förlossningen och allt däromkring var. Nu lovad snitt vid en ev graviditet. 

Men som sagt, jag känner sådan ångest inför en graviditet. Jag känner att jag skulle önska ett till barn, men samtidigt får jag ångest över tanken. Men hur vet jag om ångesten är kopplad till en eg. Icke-önskan om barn (inbillar jag mig att jag vill ha ett till?) eller kan det vara kopplad till tidigare upplevelser? Någon form av ångest som triggas igång när jag står inför tankarna på att gå igenom resan igen? 

• Svar på tråden Ångest inför graviditet
  • Anonym (Ida)

Varför inte vara nöjd med de tre barn du har? 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Ida) skrev 2023-05-07 07:51:45 följande:

Varför inte vara nöjd med de tre barn du har? 

Det var inte frågan. 
  • Anonym (K)

Detta är den stora anledningen till att jag stannar vid två barn. Jag får ångest bara av att tänka på en till förlossning och hur ont det gjorde. 

Jag har därför valt att stanna vid två barn. Jag skulle kunna tänka mig fler barn men inte fler förlossningar, vare sig det är snitt eller vaginalt. Eftersom att det inte kan garanteras att man hinner med ett snitt så väljer jag helt enkelt att avstå helt och hållet.

Svar på tråden Ångest inför graviditet