• Anonym (förtvivlad)

Får inte in mina kontaktlinser

Tänkte börja med kontaktlinser. Har fått linser som ska hämtas ut hos optikern. På linsskolan hos optikern så tog det 1,5 timme att sätta i/ta ur dem. 
    Har verkligen försökt att sätta i dem hemma men har inte lyckats. Tittat på filmer och mina reflexer är starka och bli kar fast jag håller upp. Har dessutom små ögon . Hur lång tid tog det för er? Har inte tid eller tålamod att försöka träna flera timmar/dag. Trodde inte att det skulle vara så här svårt!

• Svar på tråden Får inte in mina kontaktlinser
  • Anonym (Jag)

Jag använder bara partylinser så det har inte ens blivit en handfull gånger i livet. Det tog några minuter som mest.

Hur gör du när du sätter in dem? Lägger du linsen överlappande pupillen eller fäster du blicken åt ett helt annat håll?

• Anonym (Lins)

Det tog min 11åring 15 minuter att lära sig allt. Förstår inte vad du gör fel. Vidga ögat (håll undan hud ovanför och nedanför ögat) med en hand, ploppa i linsen med ett finger från andra handen. 

• EnAnonumius

Tog mig 5 minuter max "på lins skolan".

Hemma så tog det max 2-3 minuter.

Men jag hade en liten fördel...
    Jag hade träning sedan barnsben med att kunna undvika blinka "på beställning" då jag gick hos ögonläkaren flera gånger i månaden. Vissa undersökningsmoment så får man inte blinka.

Ett enda tips jag kan ge är att du försöker "slappna av" med det ögat du skall sätta in linsen i, och inte sätta den överlappande mot pupillen, utan titta lite uppåt med ögat så du får linsen på vitan och iris enbart.  När du lyckats få in den på plats så kommer linsen att ploppa på plats av sig själv via dina blinkningar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (förtvivlad)

Ja det är skitkonstigt! Fast jag håller i så blinkar jag eller så kommer linsen på franskanten så den åker ut eller så tappar jag den. Försöker sätta dit linsen mitt på pupillen. Blir så frustrerad och ledsen varför det ska vara så krångligt för mig! 

• Anonym (samma)

Det var samma för mig, jag hade stora problem i början med att få in mina linser. Jag kunde kämpa i timmar utan att lyckas.

När jag bytte till engångslinser (hade månads- innan) så gick det hur lätt som helst. Det är tunnare och jag kunde blinka dem på plats, vilket inte gick med månads-, de behövde jag positionera rätt i ögat när jag satte in dem. Överhuvudtaget var månads- mest krångliga, förutom att de var svåra att få in, så skavde de mer, de sprack/gick av flera gånger (och då hade jag en bit kvar i ögat som "försvann" och tog evigheter att få ut), och de sved också ofta. Nej, tacka vet jag engångslinser, och man slipper dessutom hålla på med etui och linsvätska.

• Anonym (Ögon)

Jag har också små ögon. För mig funkar det bättre att titta åt snett åt sidan än uppåt när linsen ska in.

• Anonym (Jag)
    Anonym (förtvivlad) skrev 2023-05-06 22:49:44 följande:

Ja det är skitkonstigt! Fast jag håller i så blinkar jag eller så kommer linsen på franskanten så den åker ut eller så tappar jag den. Försöker sätta dit linsen mitt på pupillen. Blir så frustrerad och ledsen varför det ska vara så krångligt för mig! 

Men det ska du ju inte göra! Inte konstigt att du blinkar. Stirra ner i golvet och lägg linsen under övre ögonlocket och blinka det på plats.
  • Räkan77

Kanske värt att betala för ytterligare en linsskola hos optikern? 

Svar på tråden Får inte in mina kontaktlinser