• Anonym (Glass)

Mens under min semester

Hejsan, 
    Planerar semester i sommar och vill helst inte ha mensen när man reser bort.Tar ingen preventivmedel för tillfället, men undrar om jag ska köra på p-piller eller skjuta upp mensen under den perioden? 

När avtar så kallade månadens blödning om man börjar med kartan av p-piller tex 15e aug o resan är beräknad 15e sep? 

Tjej 18 år. 

• Svar på tråden Mens under min semester
  • Anonym (Beror på)

Det beror på hur länge du brukar blöda. Du vet väl vilken dag av sockerpillren du brukar börja blöda och hur länge det håller i sig?

• Anonym (Glass)

Tack för svaret, jag brukar vanligtvis ha blödning i högst 4 dagar bara. Har noll erfarenhet av p piller men man ska väl hoppa över sockerpiller om börja på ny karta för att undvika blödning? 

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Glass) skrev 2023-05-08 11:06:21 följande:

Tack för svaret, jag brukar vanligtvis ha blödning i högst 4 dagar bara. Har noll erfarenhet av p piller men man ska väl hoppa över sockerpiller om börja på ny karta för att undvika blödning? 

Ja men det är inte nödvändigt. Du kan t ex låta bli några av pillren på tredje raden så mensen börjar tidigare, eller påbörja nästa karta lite tidigare så mensen stannar av.
  • Anonym (Glass)

Ah okej då vet jag. Jag tänkte passa på och fråga, är det vanligt med att man får mellanblödning när det kommer till p-piller för då känns det meningslöst att ta det. 

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Glass) skrev 2023-05-08 12:35:12 följande:

Ah okej då vet jag. Jag tänkte passa på och fråga, är det vanligt med att man får mellanblödning när det kommer till p-piller för då känns det meningslöst att ta det. 

Nej man ska inte få mellanblödningar mitt i en karta. Det är inte särskilt vanligt mao.
  • Madelenelisabeth

Boka tid på ungdomsmottagningen och snacka med (förhoppningsvis någon vettig) barnmorska.

Din menscykel kan ändras om du börjar med piller, bli längre, bli värre etc, men självklart säkert "lättare" då kroppens cykel avbryts. En vän skaffade p-piller av "inte mens på semester" skälet, dock fungerade det inte för henne. 

Vill också tillägga att om mensen i övrigt är lätthanterlig kan det vara en idé att inte börja med p-piller, för att inte störa din kropp. 

Men om du vill sexa runt utan mens så ja, då är det en annan grej ;)

• Krocko

Du ringer vårdcentralen och ber att de skriver ut Primolut Nor åt dig!

Svar på tråden Mens under min semester