• Anonym (Trådstartaren)

Betala med bankkort utomlands (inom EU) & behövs covid pass för att resa inom EU?

Jag undrar om man med Swedbank kan betala i ett annat EU land eller om man måste kontakta banken för att fixa något? Ber om ursäkt om detta är en självklar fråga men jag vill bara vara säker.

Sen undrar jag också om det krävs något corona vaccinpass / bevis för att resa till ett annat EU land? Eller beror det på vilket land? Jag har tagit två corona vaccin sprutor men det var mer än 1 år sen. (Om det är till någon hjälp ska jag bara vara i landet i 2 dagar.)

• Svar på tråden Betala med bankkort utomlands (inom EU) & behövs covid pass för att resa inom EU?
  • PH76

Covid-pass ska inte behövas men är du osäker så kan du säkert googla på det tillsamammans med namnenet på landet.

Gällande kortet så beror det på om du har ditt kort aktiverat för utlandshandel, det har man oftast men vid osäkerhet så råder jag dig till att ringa din bank i god tid innan resan.

• Fjäril kär

Inga problem att betala med kort. Dock kan det vara bra att ha kontanter, alla tar inte kort.

Vaccinpass är borttaget 

• Anonym (Läs på)

Ja det var ganska självklara frågor. Kortet är inga problem och covidpass behövs inte. Dessutom har pandemin förklarats vara över. 

• Citronella

Covidpass behövs inte och det går bra att betala med kort. Tänk på att alla ställen inte accepterar kort så det är bra att ta med sig kontanter också. Det går att ta ut pengar på plats (ur en bankomat) men det brukar kosta runt 50-60 kronor och växlingskursen är usel. 

• Anonym (Hin håle)

Hur var det nu, behövdes covidpass? 

• BuoBä

Har du internetbank kan du hos många banker själv gå in och ändra landspärren på ditt kort. I min bank kan man välja på Sverige, Norden, EU eller hela världen. Valet slår igenom direkt, men för att gardera sig kan man göra det ett par dagar innan resan. 

Det är dock säkrast att ha med kontanter, eller ta ut på plats. I vissa länder, tex Tyskland, tar de inte internationella betalkort överallt, utan bara inhemska debitkort. Taxi kan också kräva kontanter på många ställen. 

• BuoBä
    Citronella skrev 2023-05-09 19:06:59 följande:

Varför ogillade någon mitt inlägg? Jag skrev inte ens en åsikt. 

Ibland beter sig folk underligt. Ibland råkar man ogilla när man scrollar med feta fingrar på mobilen och så går det inte att ångra sig.
  • Spucks

Covid-reglerna beror på landet, men jag tror inte att något land har några inskränkningar kvar. Gällande kort borde det funkar utan problem - jag antar i alla fall, att det står VISA/Mastercard och/eller Maestro på ditt kort. Men ta reda på om du få betala avgifter, för det kan vara billigare för dig att använda kontanter.

• Citronella
    BuoBä skrev 2023-05-09 19:13:05 följande:
    Ibland beter sig folk underligt. Ibland råkar man ogilla när man scrollar med feta fingrar på mobilen och så går det inte att ångra sig.
    Tack för ditt svar! Nu var det helt plötsligt tre stycken på båda mina inlägg så det måste vara en glitch. 
Svar på tråden Betala med bankkort utomlands (inom EU) & behövs covid pass för att resa inom EU?