• liljan24

    Väger 100+

    Hej, jag är en 17 årig tjej som väger 110 kg. Jag hör själv hur det låter, helt sjukt. Är 177 cm lång, relativt lång ändå. Men jag ser inte tjock ut, inte ens lite mullig. 


    Jag gymmar 6 gånger i veckan, ibland blir det mer vilodagar om min kropp säger ifrån. Äter även i kalorieunderskott, och knappt några sötsaker.

    Vad borde jag göra åt saken? För 110 kg känns inte som en hälsosam vikt, men  blir inte av med den.

  • Svar på tråden Väger 100+
  • Anonym (Marie-Anne)
    liljan24 skrev 2023-05-09 23:08:23 följande:
    Väger 100+

    Hej, jag är en 17 årig tjej som väger 110 kg. Jag hör själv hur det låter, helt sjukt. Är 177 cm lång, relativt lång ändå. Men jag ser inte tjock ut, inte ens lite mullig. 


    Jag gymmar 6 gånger i veckan, ibland blir det mer vilodagar om min kropp säger ifrån. Äter även i kalorieunderskott, och knappt några sötsaker.

    Vad borde jag göra åt saken? För 110 kg känns inte som en hälsosam vikt, men  blir inte av med den.


    110 kilo är förstås inte hälsosamt och eftersom du bara är 17 år finns det stor risk att vikten kommer att krypa ännu högre under din livstid. Du tränar bra och det är ju toppen. Du säger att du äter i kaloriunderskott, men hur vet du det? Om du inte går ner i vikt äter du med 99% sannolikhet inte i kaloriunderskott. 

    Det är jättebra att du ser fin ut, det tyder på att du har mycket muskler. Men även med en generös bedömning av ditt bmi, med marginal för musklerna, så är du ändå långt över överviktig och en bra bit in på fetma. 

    Mitt tips är att boka träff med en dietist på vårdcentralen och försöka se över din kost och få bra råd som funkar i vardagen. Inga snabbdieter eller liknande som kan trigga ätstörningar. Du behöver ju inte ha bråttom eftersom du ändå är nöjd med din kropp som den är.
  • Anonym (ft)

    Möjligt att du tycker 'inte ens ser lite mullig ut' men tror andra skulle ha en annan bild, såvida du inte har en sådan muskelmassa så du skulle kamma hem bodybuilding tävlingar.
    Hur vet du att du ligger på ett underskott? Mest troligt är att du inte gör det.

  • liljan24

    Tänkte också att jag inbillande mig om min egna kroppsform, började fråga folk runt om mig och de håller med mig. Tänkte att alla de kanske ljuger för att vara snäll mot mig så har frågat alla möjliga folk men ingen tycker att jag ser mullig ut.

    Jag räknar och väger allt jag äter noga och loggar det i appen Lifesum. Därav blir jag orolig eftersom jag är säker på att jag ligger i ett underskott.

Svar på tråden Väger 100+