• Anonym (Olja)

Barfota

Nu när det blivit varmare har jag börjat gå barfota ute igen, och skulle gärna göra det mer.

Men det typ bränner(eller sticker, vet inte hur jag ska beskriva känslan) en del under fotsulorna i efterhand och när jag lagt mig på kvällen. Kan det vara farligt?

Har gått både i skogen, grusvägar och gräsmattor.

Men jag har ju inga skador som syns under eller så.

Jag har ingen tung kropp heller, men några kilo kanske jag kunde tappa.

Kommer jag att få hårda grova fötter om man fortsätter? Jag har ganska små späda fötter och vill gärna att de ska förbli så.

• Svar på tråden Barfota
  • Anonym (H)

En gång såg jag en man gå barfota på ett motionsspår. Det var typ 11 plusgrader och regn

• Anonym (H)

En gång såg jag en man gå barfota på ett motionsspår. Det var typ 11 plusgrader och regn

• Anonym (L)

Nej, det är för att du har haft skor på dig hela vintern? Fötterna är ovana. Jag får också så om jag går länge barfota, speciellt på hårt underlag. 

• Anonym (Olja)
    Anonym (L) skrev 2023-05-10 15:55:31 följande:

Nej, det är för att du har haft skor på dig hela vintern? Fötterna är ovana. Jag får också så om jag går länge barfota, speciellt på hårt underlag. 

Men kommer de då att bli grova och fula av att vänja sig?
  • Mrs Moneybags

Det där kommer jag ihåg från när jag var barn, när sommaren kom. Först kunde man inte gå överallt för det gjorde ont, men efter ett tag härdades fötterna och man kunde t om gå på grusvägar utan problem. 

Det är klart att fotsulorna får tjockare skinn när man går mycket barfota, annars skulle det ju göra ont jämt. 

• Anonym (Olja)
    Mrs Moneybags skrev 2023-05-10 16:10:09 följande:

Det där kommer jag ihåg från när jag var barn, när sommaren kom. Först kunde man inte gå överallt för det gjorde ont, men efter ett tag härdades fötterna och man kunde t om gå på grusvägar utan problem. 

Det är klart att fotsulorna får tjockare skinn när man går mycket barfota, annars skulle det ju göra ont jämt. 

OK, men resten av foten då? Kommer den att se typ muskulös och ådrig ut?
  • Anonym (L)
    Anonym (Olja) skrev 2023-05-10 16:07:44 följande:
    Men kommer de då att bli grova och fula av att vänja sig?
    Alltså det går ju att träna fötterna, men de har inte lika mycket muskler som t ex ett underben, liksom. Det är mycket senor och ben i fötter. Däremot blir fotsulorna såklart grövre ju mer man går på grus, asfalt, sten, sand, gräs och så vidare.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Olja) skrev 2023-05-10 16:17:30 följande:
    OK, men resten av foten då? Kommer den att se typ muskulös och ådrig ut?
    nej, det tror jag inte...tänk på folkslag som går barfota jämt, deras fötter ser helt normala ut även om de kan vara torra och så. 
  • Polyrytm

Jag går (och springer) barfota under sommarmånaderna och jag fick också ont i början, men det blir bättre så småningom.

Vi är skapta för att gå barfota, många problem med våra kroppar, ryggproblem osv beror på att vi inte längre går barfota. Dessutom så jordas vi av och mår bra att gå barfota, speciellt i gräs. Våra fotsulor, precis som handflator är en sorts antenner som både ger och tar emot energier.

Fötterna blir såklart härdade av att användas, men det är ju det som är meningen, förhårdnaderna blir en naturlig skosula. Du kommer inte få Big foot-fötter. Men även om så vore fallet så väger fördelarna tyngre. 🙂

• Anonym (Olja)
    Polyrytm skrev 2023-05-10 16:26:04 följande:

Jag går (och springer) barfota under sommarmånaderna och jag fick också ont i början, men det blir bättre så småningom.

Vi är skapta för att gå barfota, många problem med våra kroppar, ryggproblem osv beror på att vi inte längre går barfota. Dessutom så jordas vi av och mår bra att gå barfota, speciellt i gräs. Våra fotsulor, precis som handflator är en sorts antenner som både ger och tar emot energier.

Fötterna blir såklart härdade av att användas, men det är ju det som är meningen, förhårdnaderna blir en naturlig skosula. Du kommer inte få Big foot-fötter. Men även om så vore fallet så väger fördelarna tyngre. 🙂

Vilka månader räknar du som sommarmånader? Hur kallt kan det vara utan att det blir farligt tror du?

Och man sparar in på skor också...men det kostar väl kanske på i fler kalorier i stället 
Svar på tråden Barfota