• Annikamed2barn

Hur skriver man källkritik??

Jag ska skriva en uppsats nu och det är ju så svårt.
    Hur sjutton ska man skriva en källkritik?
    I mitt arbete har jag använt mig av läroböcker, länkar på Internet och intervjuer.
    Hur ska jag skriva om detta? "Jag tror nog inte att personen jag intervjuat ljuger" eller vad?
    Dessutom undrar jag om man anger källor, bör man fotnota allt och skriva längst ned på sidan vilken källan är eller i en parentes efter varje citat man använder.
    Kanske någon här som skrivit många uppsatser som vill tipsa.

• Svar på tråden Hur skriver man källkritik??
  • Unidentified Visitor

Det beror helt på, vilken nivå är det på och vad har läraren sagt?

• Trinity78

Källkritik är ju att redovisa varifrån dina citat kommer ifrån ex från en vetenskaplig tidskrift eller från Aftonbladet (grovt exempel, mina lärare hade aldrig godtagit Aftonbladet som källa)

Vad gäller fotnoter så bör det finnas en standard på din skola som säger hur du ska göra. Det finns ett par olika modeller.

Reality is a bore
  • Annikamed2barn

Detta är en fristående kurs på högskolan och läraren har inte sagt så mycket mer än att vi ska skriva källkritik och använda oss av fotnoter.

• Trinity78
    Är du säker på att han sa källkritik och inte källhänvisning?
    Reality is a bore
  • Trinity78

Källhänvisning kan man i alla fall skriva på lite olika sätt. Det får man känna efter lite själv vad som känns bäst. Här är några exempel:

- I  artikeln "Sprakande spelmän" diskuterar Klas Gustafsson Hedningarna och andra moderna spelmän (Musik 1995:5).
    - Jonas Gardell beskriver i en roman (Frestelsernas berg, 1995) hur...
    - I Frestelsernas berg (1995) skildrar Jonas Gardell...

Sen måste ju alla böcker  och övriga källor redovisas i en sammanställning i slutet av uppsatsen.

Reality is a bore
Svar på tråden Hur skriver man källkritik??