Anonym (.) skrev 2023-05-11 06:46:51 följande:
Insekter kommer till huvudet
Varför kommer insekter alltid till mitt huvud när jag klipper gräset? Trots att jag har kort hår och det inte är smutsigt eller ohygieniskt. De insekter som oftast dyker upp är de blodsugande flugorna, men jag har ingen aning om vad de egentligen heter. Kanske kan ni hjälpa mig med det. Och varför är det alltid runt mitt huvud insekterna flyger och landar, istället för någon annanstans på min kropp?
Jag klipper gräsmattan oftast med kortärmade tröjor eller ibland till och med bar överkropp och alltid med shorts. Så egentligen borde dessa insekter kommer någon annanstans i kroppen också? Men huvudet verkar vara det mest attraktiva, varför?
Lever den myten kvar om hygien och renlighet kvar ännu i dagens upplysta Sverige?
Det har inget med att du är "ohygienisk" och/eller smutsig att göra.. Notera att du ändå fr bromsar och andra insekter kring dig ändå. De styrs av doften som du avger från din kropp. De har känsligare luktsinne än människan. Blodsugande insekter (oftast är det honorna som suger blod) luktar till sig om du har rätt sorts blod eller inte för att få sig ett skrovmål för att kunna producera sina ägg.
Sedan så är det ju som någon annan skrev, huvudet är det ställe som avger mest värme och värme förstärker dofterna, så det är inte alls konstigt att de dras sig dit.