• Anonym (.)

Insekter kommer till huvudet

Varför kommer insekter alltid till mitt huvud när jag klipper gräset? Trots att jag har kort hår och det inte är smutsigt eller ohygieniskt. De insekter som oftast dyker upp är de blodsugande flugorna, men jag har ingen aning om vad de egentligen heter. Kanske kan ni hjälpa mig med det. Och varför är det alltid runt mitt huvud insekterna flyger och landar, istället för någon annanstans på min kropp?

Jag klipper gräsmattan oftast med kortärmade tröjor eller ibland till och med bar överkropp och alltid med shorts. Så egentligen borde dessa insekter kommer någon annanstans i kroppen också? Men huvudet verkar vara det mest attraktiva, varför?

• Svar på tråden Insekter kommer till huvudet
  • Anonym (Flugan)

De blodsugande flugorna kallas bromsar.

Jag läste någonstans att getingar dras till lukten av vår andedräkt. Kanske är samma med flugor. Det kan också vara tårvätska i ögonvrårna eller saliv i mungipan som flugorna vill suga i sig. Då handlar det ju dock inte om bromsar, eftersom de suger blod, men även vanliga flugor dras till vår kroppslukter och kroppsvätskor. Bromsar brukar kunna sticka en var som helst på kroppen, så länge man har bar hud.

• Anonym (en miljon flugor kan inte ha fel)

gå naken nästa gång

• Limajo

Man frigör ju mycket värme genom huden på huvudet och med det även dofter så det är ju inte konstigt att insekter dras dig. Det har ingenting med dålig hygien att göra. Andedräkt dras de ju också till som har nämnts tidigare i tråden.

För mig är nacken ofta första stället jag börjar svettas på. Kan vara alldeles blöt i nacken men fortfarande torr under armarna och på ryggen. Och myggorna älskar att bita mig i nacken. 

• EnAnonumius
    Anonym (.) skrev 2023-05-11 06:46:51 följande:
    Insekter kommer till huvudet

Varför kommer insekter alltid till mitt huvud när jag klipper gräset? Trots att jag har kort hår och det inte är smutsigt eller ohygieniskt. De insekter som oftast dyker upp är de blodsugande flugorna, men jag har ingen aning om vad de egentligen heter. Kanske kan ni hjälpa mig med det. Och varför är det alltid runt mitt huvud insekterna flyger och landar, istället för någon annanstans på min kropp?

Jag klipper gräsmattan oftast med kortärmade tröjor eller ibland till och med bar överkropp och alltid med shorts. Så egentligen borde dessa insekter kommer någon annanstans i kroppen också? Men huvudet verkar vara det mest attraktiva, varför?

Lever den myten kvar om hygien och renlighet kvar ännu i dagens upplysta Sverige? 

Det har inget med att du är "ohygienisk"  och/eller smutsig att göra..  Notera att du ändå fr bromsar och andra insekter kring dig ändå. De styrs av doften som du avger från din kropp. De har känsligare luktsinne än människan.  Blodsugande insekter (oftast är det honorna som suger blod) luktar till sig om du har rätt sorts blod eller inte för att få sig ett skrovmål för att kunna producera sina ägg.

Sedan så är det ju som någon annan skrev, huvudet är det ställe som avger mest värme och värme förstärker dofterna, så det är inte alls konstigt att de dras sig dit.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (en miljon flugor kan inte ha fel)
    Ocdmänniska skrev 2023-05-11 09:35:24 följande:

Som föregående talare, det har inget med hygien eller renlighet att göra.. 

har du varit och gått nån gång och sett flugor på bajskorvar på marken?
  • Anonym (Deet)

Har du testat myggspray? Vissa ska vara effektiva mot bromsar med.

• Anonym (Flugan)
    Anonym (en miljon flugor kan inte ha fel) skrev 2023-05-11 10:19:52 följande:
    har du varit och gått nån gång och sett flugor på bajskorvar på marken?
    Brukar du vara inkletad i bajs när du klipper gräs?
Svar på tråden Insekter kommer till huvudet