• Anonym (Bisyssla)

Neka bisyssla

Har chefen rätt att neka mig en bisyssla? Vill gärna sommarjobba extra på ett annat jobb de dagar jag är ledig. Det handlar om 2 pass i månaden Och På det stället tjänar jag grymt bra. Är rädd att chefen nekar mig. jag Är rädd att hen ska känna Att jag måste finnas enbart befintlig företaget då det behövs många som jobbar extra för det fattas personal. Men jag kommer aldrig mer hoppa in extra där. det vet dom om

• Svar på tråden Neka bisyssla
  • Anonym (Hin håle)

Ja det kan hen. 

• Anonym (Frallan)

Det behöver du kolla med HR eller facket. Det är olika för olika avtal men ja, finns det skrivningar i kollektivavtalet kring detta så kan det finnas situationer där en arbetsgivare kan neka. 
    Så kolla det, innan du riskerar att bli av med det jobb du redan har. 

• 19mark82

varför ens ta risken? kör utan att säga nått och om du blir påkommen säger du att du inte visste att det var förbjudet

• Anonym (Nja)
    19mark82 skrev 2023-05-11 12:06:35 följande:

varför ens ta risken? kör utan att säga nått och om du blir påkommen säger du att du inte visste att det var förbjudet

Perfekt om arbetsgivaren vill ha en anledning till att sparka ts!

• Anonym (Ja)

Svar ja. Läs ditt anställningsavtal, det kan vara en bra början.

• Anonym (Bisyssla)
    Anonym (Ja) skrev 2023-05-11 17:33:08 följande:

Svar ja. Läs ditt anställningsavtal, det kan vara en bra början.

Står inget om det. Men jag tänker inte gå vidare. Hörde att jag kommer bli nekad. men kan tycka att det är åt helvete när man behöver extra inkomst. Jag kan tycka att man gör vad man vill på sin fritid sålänge det inte drabbar sitt arbete. Men sånt är livet. Bättre söka sig till bättre välbetalt arbete. Men vården är skit lön generellt. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Bisyssla) skrev 2023-05-21 11:06:12 följande:
    Står inget om det. Men jag tänker inte gå vidare. Hörde att jag kommer bli nekad. men kan tycka att det är åt helvete när man behöver extra inkomst. Jag kan tycka att man gör vad man vill på sin fritid sålänge det inte drabbar sitt arbete. Men sånt är livet. Bättre söka sig till bättre välbetalt arbete. Men vården är skit lön generellt. 
    Fast risken finns ju att det skulle drabba ditt arbete om du skulle bli nekad dvs. 
  • Anonym (Kör så det ryker)

Äh säg inget blir du påkommen så säg att du inte visste bättre. Hur stor är chansen att det händer? Bor du på liten ort?
    Jag jobbar själv inom hemtjänsten och det är många som extrajobbar på andra ställen där jag jobbar. Det kommer ju inte direkt hända nåt mer än kanske en varning? Och jag gissar att ditt jobb behöver personal hela tiden så gissar att det ska mycket till för dem att försöka sparka dig. Sen kan de inte ens göra det bara pga det. Nä prova, vem vet du kanske blir erbjuden en heltids där efter ett tag? Sätt dig själv i främsta rummet. Lycka till!

• Anonym (Bollen)

Det är ju lite sjukt nu när det är många som inte klarar sig bra på sin lön. I många länder har folk flera jobb, så varför inte här. 

Tycker det borde vara en rättighet att få jobba sig till en bättre ekonomi. 

• Anonym (Amanda)

Det där med bisyssla handlar ju mkt om att inte konkurrera med sitt företag, så att företaget förlorar kunder eller pengar. Att jobba på mer än en restaurang eller ålderdomshem är ju inte att konkurrera med sin arbetsgivare. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Bollen) skrev 2023-05-21 18:36:08 följande:

Det är ju lite sjukt nu när det är många som inte klarar sig bra på sin lön. I många länder har folk flera jobb, så varför inte här. 

Tycker det borde vara en rättighet att få jobba sig till en bättre ekonomi. 

Då får man ju välja ett extrajobb man kan ha???
  • Anonym (Frallan)
    Anonym (Amanda) skrev 2023-05-21 18:40:05 följande:

Det där med bisyssla handlar ju mkt om att inte konkurrera med sitt företag, så att företaget förlorar kunder eller pengar. Att jobba på mer än en restaurang eller ålderdomshem är ju inte att konkurrera med sin arbetsgivare. 

Många tror att det är den främsta grunden och så kanske det är inom privat sektor. Just med konkurrerande verksamhet och att man kan hamna i "karantän" om man byter arbetsgivare.
    Men inom offentlig sektor handlar det om att man måste säkerställa att man följer arbetstidslagarna. Man kan inte tumma på det. Om någon arbetar inom både kommunal verksamhet plus ett par privata hemtjänster tex kan ingen arbetsgivare veta hur vederbörande tjänstgör hos övriga = ingen kan ta ansvar. Och det är skyddslagar vi pratar om.
    Så vill man jobba 200h vecka får man hitta jobb i sektorer där man inte bryr sig om detta eller där man har rätt att schemalägga mer än standard. Annars får man helt enkelt se det som att arbetsgivaren är mån om sina medarbetare.
    Samt att det förekommer rätt ofta att man sjukar sig från ett jobb och jobbar på ett annat = kan få både sjuklön och lön för samma tid. 
  • Citronella
    Anonym (Bisyssla) skrev 2023-05-21 11:06:12 följande:
    Vem sa att du kommer bli nekad? Generellt sätt får man jobba extra någon annanstans om man jobbar i vården. 
  • Aniiee
    Anonym (Frallan) skrev 2023-05-21 19:06:22 följande:
    Många tror att det är den främsta grunden och så kanske det är inom privat sektor. Just med konkurrerande verksamhet och att man kan hamna i "karantän" om man byter arbetsgivare.
    Men inom offentlig sektor handlar det om att man måste säkerställa att man följer arbetstidslagarna. Man kan inte tumma på det. Om någon arbetar inom både kommunal verksamhet plus ett par privata hemtjänster tex kan ingen arbetsgivare veta hur vederbörande tjänstgör hos övriga = ingen kan ta ansvar. Och det är skyddslagar vi pratar om.
    Så vill man jobba 200h vecka får man hitta jobb i sektorer där man inte bryr sig om detta eller där man har rätt att schemalägga mer än standard. Annars får man helt enkelt se det som att arbetsgivaren är mån om sina medarbetare.
    Samt att det förekommer rätt ofta att man sjukar sig från ett jobb och jobbar på ett annat = kan få både sjuklön och lön för samma tid. 
    Skickligt för folk att jobba 26,5 timme per dygn.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2023-05-21 21:15:56 följande:
    28,5 till och med.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Frallan)
    Aniiee skrev 2023-05-21 21:15:56 följande:
    Det var ett abstrakt exempel. Men jag är helt säker på att du förstår andemeningen. Och det är inget konstigt exempel i sak, det förekommer att folk på papper har 2, ibland fler heltidsjobb parallellt. Det har du kanske läst om. 
Svar på tråden Neka bisyssla