• Susie

Att sy mammakläder/sy om nya kläder etc?

Hej alla!

Är i v12 och har gått upp ca 3 kg sen jag blev gravid. Kan bara ha två par byxor nu av mina...resten har jag fått hänga undan :(
    Asså....jag har kollat in lite mammakläder (Göteborg) på polarn o pyret,HM, Lindex men inte på de andra mamma butikerna.
    Finns det bara svarta fula byxor???!!! Fattar inte varför det skulle va så svårt o följa modet med mammakläder så länge konstruktionen är annorlunda upptill. Här fanns minsann inget som verkade följa årets trend med Tweed och kostymbyxor med slag. Har nån annant sett några brallor som ser ut som de vanliga. Dessa var ju även fula i benen...inga slag, inga pressveck etc etc.
    Nu i början är det ju lite svårt hur man ska göra, man är inte stor men ändå för stor för gamla byxor.
    Fundera på o köpa lite snygga byxor i en storlek större och sätta i nån typ av resår i sidorna.....
    Nån som gjort detta??! Några tips?

• Svar på tråden Att sy mammakläder/sy om nya kläder etc?
  • annbom

Jag har köpt en del men det är ju så tråkigt att ha lika som alla andra eftersom att utbudet är så litet, så jag har sytt egna mammakläder. Det finns bra mönster som man kan variera bara man letar lite.

• Susie

Annbom,

Har du hittat mönstren på tygaffärer antar jag?
    Kommer nog sy en hel del om man ska få något som liknar modernt. Vill gärna ha en del Tweed kjolar, verkar bekvämt i vinter med strumpbyxor :)

• vårsol

Ååå tweedkjol vill jag också ha! Kan du inte säga till om du hittar en fin någonstans?

Jeans hittade jag på rean på Lindex, de är inte lika fina som vanliga jeans men ändå helt okej. Dessutom var de sköna och kostade 49 kronor.

• Susie

Vårsol! Absolut*ler* men det blir nog till att sy en massa också :)

• vårsol

Ja det är väl risk för det... De här tweedbyxorna som du skriver om, ska de vara smala eller vida i benen? Jag har ett par gamla tweedbyxor som jag aldrig använt som jag kanske kunde sy om upptill men jag vet inte om de är för vida upptill?

• mymlis

Jag fixade om ganska många byxor till sommaren. Klippte bort en del av byxans övredel och sydde i en bredd mudd upptill, som jag sedan kunde dra över magen eller vika ner under magen. Samma gjorde jag med några kjolar. Det blev billigare än att köpa nytt och behövde inte gå omkring i likadana kläder som alla andra gravida mammor på stan. Förstås vill man kanske inte klippa sönder favoritbyxorna, som man gärna går med efteråt ännu.

• Susie

Hmm...jag såg några snygga jag provade på HM för ca 298 kr..... de satt perfekt men kanppen gick ju inte o knäppa.
    De är väl ganska raka eller typ som kostymbyxor är med pressväck.
    Frågan är ju HUR man ska ändra de upptill.... borde ju va smart o lägga in resor i midjan i sömmarna....fast dessa funkar ju nu när man inte är så stor ännu men ändå inte kan ha sina kläder.

• Susie

Mymlis>>Smart! Precis vad jag tänkt göra!
    Funkade det att sy dit mudd även på dem som hade dragkedja fram?!

• Vombell

Såg en annons i en gravid-tidning om något slags inlägg med knappar o d som man kunde fästa vid sina vanliga byxor så att de blev som mammabyxor. Kanske vore något för er?

• vårsol

Jag tänkte att man kunde klippa av byxorna rätt så långt ner om de har gylf och sen sätta på en stor mudd i någon lämplig färg. Fast det får nog bli lite längre tröjor till, annars blir det kanske lite fult.

Jag kanske ska sy in mina tweedbyxor lite i benen då... *pyssel*

• Susie

Vårsol...ja man kan ju klippa va dem redan nere vid skrevet framtill och sätta en mudd där.... eller sy ihop dragkedjan en bit upp och sen sätta mudd. :) DE flesta mammabyxor jag har sett tex jeans fr PoP har en svart mudd upptill.... så det är nog inte så ovanligt. Oftast har man ju självklart en lite längre skjorta/Tröja över....

• vårsol

Å vad smart att sy ihop dragkedjan en bit! DET ska jag göra! Då ser det ju ut som vanliga byxor på den delen som sticker ut utanför tröjan!

• Susie

Lycka till förresten!
    Här ska sys!!!! *skrattar*
    När lönen kommer så...... blir det att rusa till affärer!!

• vårsol

Ja absolut! Du skriver väl och berättar hur det går?

• NovaAlexandra

Jag sprättade upp sidsömmen en bit på mina jeans och sydde i som kilar av resor. Jätteskönt och syns inte så mycket!

• Susie

Jaha då har man kastat sej över ett par svarta vanliga snygga byxor som ändå sitter för tight innan grav..... har sytt i en stor mudd! Inte helt klart men det funkar verkar det som! Blir helt OK! Den kan även spännas ut en hel del sen när magen blir stor :)
    Man blir nog duktig efter ett tag :)

• Paulina f69

Andra mammaklädesbutiker har mycket snyggare kläder! Kostar förstås mer också... men det kan det väl vara värt, något plagg i alla fall... Mammakläder på Landsvägsgatan (nästan framme vid Linnégatan) har lite damigare kläder, MOJ en anings längre upp på Linnégatan har allmänt lite snyggare kläder och Mums på Södra Larmgatan har roligast kläder tycker jag. Allt i Gbg alltså...

Svar på tråden Att sy mammakläder/sy om nya kläder etc?