• emmanol

Fint större hus eller resa?

Så, vad föredrar ni? Bo lite sämre och ha mer pengar att resa eller bo i hus och ha mindre pengar för resor medans barnen är unga? 

Vi bor i ett fint radhus i ett väldigt barnvänligt område. Vi kan gå till förskola och alla skolor ligger nära och vi kan gå till centrum där vi bor, ja allt är nära. Men vi behöver mer plats för gäster. 

Vi kan köpa ett fint hus nu men det ligger utanför staden där vi bor och det är 20 minuter längre pendlingstid och det finns inte något där förutom barnens skolor. Samtidigt är det tryggt att komma utanför staden såklart. Mitt största dilemma är dock att vi kommer inte kunna spara mycket och då kommer vi inte kunna resa med barnen så mycket. En sak som eventuellt också är positiv är att ena sonens pappa bor i samma område där huset ligger så han får närmre båda föräldrar.

Vad hade ni valt? Ett större bättre hus att växa upp i eller stannat i ett mindre bra radhus men med bra läge? Bo sämre = mer resor. 

• Svar på tråden Fint större hus eller resa?
  • Ascendere

Jag tänker och prioriterar så här : 
    Jag är på semester kanske 10 max 20 dagar per år. 
    Resterande 345-355 dagar spenderar jag som regel åtminstone delvis hemma i mitt hus. 

• Anonym (M)

Vad menas med mer plats för gäster? Hur mkt ner plats behöver ni?
    Jag skulle inte lägga mer pengar på boendet idag mitt i en lågkonjunktur utan spara och eventuellt resa om det finns utrymme. Lägger du pengarna i ett hus så kan du inte vara flexibel, du kan inte använda dom om det krisar. 

• Embla twopointoh

Jag hade utan tvekan valt huset, precis som någon skrev ovan så tillbringar man mer tid i sitt hem än vad man gör på resor.

• Anonym

Större hus och färre resor så länge barnen är små/hemmaboende. 
    Sedan, sälj och köp något mycket mindre och billigare och satsa på kvalitetsresor, bara med er vuxna.

Jag har aldrig sett det positiva i att resa med barn, jag tycker att det enbart är jobbigt. Att resa tillsammans med sin partner (om relationen är bra och kärleken lever) är däremot helt underbart!

Personligen reser jag heller solokvist än med barn.

• PH76

Jag tycker att resorna är irrelevanta i sammanhanget.

Titta på vad som är bäst för era barn istället, var finns kompisar, bra skolor, fritidsaktiviteter, osv. Huruvida ni bor i hus eller radhus tycker jag är sekundärt,

• Anonym (Deltidaren)

Vi har valt mindre boende, men inte för att kunna resa utan för att kunna jobba deltid och få mer tid tillsammans i familjen. 

• Egon den stora

Prioriterar boendet framför det andra.  Är man singel kanske man kan göra tvärt om, men inte som familj. Det är ju i huset man lever och umgås större delen av livet.  Resa gör man någon gång i bland. 

• Anonym (Boende)

Vad får barnen ut av stora resor? Vi åkte på enkla bilsemestrar med tält när jag var liten och jag minns dem som superkul. 

Varför fokus på resor?

• Anonym (Feline)

Det beror på hur man tänker, hur hemmakär man är.
    Vi reser inte särskilt mkt men vi har en sommarstuga. Och bor i hus.
    Skulle det bli aktuellt pga ekonomi eller tidsbrist så skulle vi hellre sälja huset vi bor i och ha kvar sommarstugan pga det är just att byta miljö som vi uppskattar.
    Men vi har goda vänner som satsat väldigt mycket på sitt hus pga de ändå spenderar sina sommarsemestrar hemma. De älskar att vara hemma och åker ingenstans.

Jag har inget emot lägenhetsboende alls, med små barn hade jag velat ha markplan och liten uteplats eller att boendet låg nära natur och sånt. Och att bo så och sen prioritera resor - ja det gör man ju som man vill. 

• Anonym (hjärta)

Jag hade valt radhuset. Dels för att jag faktiskt tycker det är skönt med ekonomisk frihet, kunna resa eller göra annat utan att behöva prioritera bort saker, dels för att ett hus är en helt annan livsstil. Ni kommer få köra bil till allt, varje grej blir liksom ett projekt, ett stort hus med större trädgård kräver mer skötsel, så att bo i villa är liksom en hobby i sig. 

Svar på tråden Fint större hus eller resa?