• Mrskos

    Kriminolog

    Jag jobbar som undersköterska. Jag vill jobba som kriminolog i framtiden. Hur tar jag mig dit? 
    Att tillägga, jag har dyslexi (svårigheter med att läsa, dock ej skriva).
    Detta är min dröm. Älskar detta. Psykologi, älskar att analysera och hitta lösningar. Se hur människan funkar och varför den gör som den gör etc. 
    Är bra med människor och är en god människokännare.

  • Svar på tråden Kriminolog
  • Anonym (Krimmi)

    Kriminologi g.co/kgs/TA1qPB

    Och jobba extra i kriminalvården eller frivården. Som undersköterska borde din kompetens och erfarenhet vara efterfrågad.

    Du kan ha rätt till anpassat stöd i studierna på grund av din dyslexi. 

  • Anonym (L)

    Då måste du läsa programmet på universitetet. Kan tillägga att det inte är det lättaste att ta sig in på det programmet. Då måste du ha riktigt bra betyg, alternativt göra väldigt bra ifrån dig på högskoleprovet. Annars är det bara glömma.

    Min dröm var att bli kriminolog men jag insåg ganska snabbt att jag inte har betygen för det. Mina betyg är ok, inte mer än så. 


    Kan även tillägga att det är svårt att få jobb som just kriminolog. 

  • Tow2Mater

    Kriminologi finns som fristående kurser också, som kanske är lättare att komma in på till att borja med.

  • Mrskos

    Hur/ var hittar man dessa fristående kurser? Var kan man läsa mer om detta.
    Hade önskat läsa fristående kurser på distans.

  • Anonym (...)

    Vad jag förstår, kommer det finnas överfullt med studenter som läst kriminologi, som inte kommer få jobb för det är ingen bristbransch just nu. 

  • Chipmonk
    Mrskos skrev 2023-05-14 19:20:22 följande:

    Hur/ var hittar man dessa fristående kurser? Var kan man läsa mer om detta.
    Hade önskat läsa fristående kurser på distans.


    Intressant med en blivande kriminolog som älskar att analysera och hitta lösningar men inte vet hur man hittar en kurs på internet. Prova googla t ex orden: fristående kurs kriminologi distans 2023.
  • Anonym (Krimmi)
    Chipmonk skrev 2023-05-15 01:22:49 följande:
    Intressant med en blivande kriminolog som älskar att analysera och hitta lösningar men inte vet hur man hittar en kurs på internet. Prova googla t ex orden: fristående kurs kriminologi distans 2023.
    Det finns ju en användare som älskar att analysera svaren i sina trådar, och med "lite tålamod" pusslar ihop en "gärningsprofil". Hon säger sig tycka om att vara "detektiv" och skryter om att hon kan "veta allt om dig med en knapptryckning eftersom det är offentliga uppgifter" (vilket alla kan). Hon kanske känner sig sugen på att utveckla hobbystalkningen till ett yrke för att på så sätt få tillgång till fler verktyg för sin stalkning, men är begränsad på så vis att hon håller sig till sökfunktionen i Familjeliv och inte använder Google? Kanske tycker hon att det är "taskigt" att jag antar att det är hon som startade denna tråd någon gång när hon kände sig extra smart? 
Svar på tråden Kriminolog