• Anonym (Har du mens eller?)

Är "har du mens eller"? Verkligen så kränkande?

Den kommentaren. Tycker en hel del män kan säga så utan att det blir mer än lite surt men från kvinna till kvinna blir det först samtal med chefen och frågar man sedan han om han också har mens för det verkar så blir det HR.  

Hjälper det att jag själv hade mens vid första har du mens eller? 

Varför är det så känsligt att man är känslig under mens? Mens-mens-mens!

• Svar på tråden Är "har du mens eller"? Verkligen så kränkande?
  • EnAnonumius
    Anonym (Har du mens eller?) skrev 2023-05-15 08:38:37 följande:

Den kommentaren. Tycker en hel del män kan säga så utan att det blir mer än lite surt men från kvinna till kvinna blir det först samtal med chefen och frågar man sedan han om han också har mens för det verkar så blir det HR.  

Hjälper det att jag själv hade mens vid första har du mens eller? 

Med menas med förkortningen "HR"?

Sedan detta "har du mens eller", det beror ju faktiskt på kontexten också.

Många män (nej inte alla, utan just många) använder uttrycket "har du mens eller"  till kvinnor när kvinnan är förbannad. Det är precis som att kvinnor kan bli sura/förbannade bara om de har mens liksom.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Guldnovan
    Anonym (Har du mens eller?) skrev 2023-05-15 08:38:37 följande:

Ja. Frågor på det? 
  • Anonym (ja)

Ja, det är det. Ett sätt att förlöjliga kvinnans argument, bortse från hennes legitima åsikt, attityd, i vad det nu än gäller. Kvinnor brukar väl inte säga "Rinner det från snoppen idag, eller?". Man gör ett intrång i kvinnas sfär. Så JA det är det. Sluta upp med att säga det. Tycker du hon visar dålig attityd över ingenting så säg det istället. Dessutom har hon ingen skyldighet att säga ja eller nej på den frågan om hon har mens till dig eller någon annan i de här situationerna där det uppkommer, men fattar att den som säger så inte heller vill få svar på den frågan, utan det handlar bara om att försöka trycka till. Kom med bättre argument än så. 

• Anonym (.)

1. Mens är något privat som man inte frågar andra människor om.

2. Att säga "har du mens eller" är ett sätt att försöka skjuta kvinnans argument i sank, genom att lämna sakfrågan och göra det till en diskussion om hennes humör.

• Anonym (Kvinna)

JA!

DET är nedvärderande!
    DET är kränkande.

Som om en kvinna bara kan vara arg under mens?
    Sluta vara så förbannat dum.

Jag hade också tagit det vidare.

En manlig kollega frågade mig det en gång, då frågade jag om han lider av för tidig utlösning.
    Det skulle inte jag fråga honom.
    Fråga då inte mig om min mens.

• Anonym (Ui)

Hade en kvinna sagt så hade jag inte tagit illa vid mig för antingen skämtar vi på så vis, eller så är det fel i hjärnan på henne och hon fattar ingenting. 
    Om en man säger så är det för att nedvärdera mig och då sätter jag ner foten. Arg blir jag dock inte, men för andra kvinnors skull fräser jag till.

• Anonym (Ui)
    Anonym (Ui) skrev 2023-05-15 09:32:20 följande:

Hade en kvinna sagt så hade jag inte tagit illa vid mig för antingen skämtar vi på så vis, eller så är det fel i hjärnan på henne och hon fattar ingenting. 
    Om en man säger så är det för att nedvärdera mig och då sätter jag ner foten. Arg blir jag dock inte, men för andra kvinnors skull fräser jag till.

Tillägg:
    Såklart även för min egen skull, jag tänker inte bara stå där och ta skit. 
  • Spucks

Beror på sammanhanget och hur det sägs. Oftas är det kränkande och handlar bara om att förlöjliga eller trycka ner någon - som flera här skrev.
    Men om du ställer fr
    ågan på ett empatiskt sätt när en kvinna berätta för dig att hon har smärtor i underlivet, då är det självklart inte kränkande. Och då blir du säkert inte citerad till HR, så jag antar du ställer frågan för att vara en skitstövel.

• Anonym (A)

Det är riktigt jävla kränkande! Det är ju inte så att frågan ställs för att någon på riktigt bryr sig om kvinnans månatliga blödningar och de besvär som det kan medföra, de flesta män som använder uttrycket har inte minsta aning om vad PMS, mens etc verkligen innebär! Det är något de tar till när argumenten tryter, i regel när de hamnar i underläge. Typ "Är du rasist eller?".
    Extremt nedvärderande, som att en kvinna inte skulle kunna ha starka åsikter utan att vara "arg". "Surpuppa!" är ett liknande tillmäle. 

Svar på tråden Är "har du mens eller"? Verkligen så kränkande?