• Anonym (Frågande?)

    Soc anmälan, berätta för barnet eller inte?

    T ex om ni har delad vårdnad och mamman/pappan fått en orosanmälan. Är det då rätt att berätta för barnet om orosanmälan eller är det bäst att låta socionomer hantera det?

  • Svar på tråden Soc anmälan, berätta för barnet eller inte?
  • Anonym (..)

    Varför ska du berätta det för barn? Hur gammalt är barnet och vad gäller anmälan? 

  • Anonym (Bibbi)

    Det beror helt på situationen, barnets ålder och mognad. Generellt sett tycker jag att man ska vara så öppen som möjligt gentemot sina barn. Men med små barn kan det vara svårt. 


    Däremot om det gäller misstänkta sexualbrott så ska det alltid överlåtas till soc/polis att prata med barnen. 

  • Anonym (Vänta och se om man gå vidare eller ej)

    Det beror ju på vad anmälan gäller, hur gammalt barnet är osv.
    En anmälan betyder ju inte heller att något kommer att hända.
    Efter en anmälan pratar ju soc med den som blivit anmäld, om det gäller förälder eller barn sen bestäms ju i fall man går vidare eller lägger ner ärendet.
    Bara för att en anmälan kommit in innebär ju inte det att soc går vidare med det.
    även om barnet är större är det ju ingen idé att säga något innan man vet om ärendet läggs ner eller om man går vidare med det.

  • Anonym (Frågande?)

    Det går inte att citera? Så får bli ett sånt här svar.

    Jag har inte skrivit min åsikt i tråden ännu. Jag känner dock att även om barnet är i en ålder som jag annars hade ansett det lämpligt så är inte mognaden där och det kommer nog riktas en del ilska mot en av föräldrarna då barnet kommer misstänka att det är en av föräldrarna, vilket det inte är.

  • Anonym (Vänta och se om man gå vidare eller ej)
    Anonym (Frågande?) skrev 2023-05-18 10:13:56 följande:

    Det går inte att citera? Så får bli ett sånt här svar.

    Jag har inte skrivit min åsikt i tråden ännu. Jag känner dock att även om barnet är i en ålder som jag annars hade ansett det lämpligt så är inte mognaden där och det kommer nog riktas en del ilska mot en av föräldrarna då barnet kommer misstänka att det är en av föräldrarna, vilket det inte är.


    Jag förstår men då tycker jag att man ska vänta och se om det ens blir en utredning eller ej, läggs det ner på en gång är det ju bara onödigt att barnet får reda på det. Blir det en fortsatt utredning och barnet involveras och själv t ex får frågor då är det en annan sak. Men som sagt allt beror ju varför soc anmälan gjordes och vad det handlade om.
    Om det inte handlar om våld, missbruk eller liknande behöver ju heller inte en soc anmälan vara något dåligt, utan man kan få bra hjälp.
    Verkar ju heller inte vara något akut som kräver snabb handling för då skulle ju barnet redan märkt av det.
  • Anonym (Frågande?)

    Anmälan är inget akut och är ett problem som varit ett tag. Nu är ändå skadan skedd då den andra föräldern åkte hem till oss när vi var borta på jobbet och berättade för barnet ändå. Så det var kul att komma hem den dagen.

    Men ja, super att problemet lyfts 

  • Anonym (Nej)

    Naturligtvis inte! Det där är en sak för de vuxna. Om barnet ska inblandas så pratar man inför ev. barnsamtal med soc, annars är man tyst.

Svar på tråden Soc anmälan, berätta för barnet eller inte?