• Anonym (fredagstråden)

Hur är man om man är classy?

Vett och etikett och klädsel

• Svar på tråden Hur är man om man är classy?
  • Anonym (von Fiin)

Man reagerar inte överdrivet på folk som inte har vett och etikett, utan uppför sig behärskat och artigt i alla sammanhang.

Man får sina gäster att känna sig bekväma, undviker provocerande ämnen och anpassar samtalet efter deras intressesfär.

Man är aldrig snål eller petig när man bjuder/delar nota.

Man bär alltid påbjuden/passande klädsel för den aktivitet man deltar i.

Det är lika fel att komma i en långklänning från Balenciaga till den avslappnade grillfesten på landet, som det är att ha foppatofflor till Nobelmiddagen.

• Anonym (fredagstråden)
    Anonym (von Fiin) skrev 2023-05-19 18:02:02 följande:

Man reagerar inte överdrivet på folk som inte har vett och etikett, utan uppför sig behärskat och artigt i alla sammanhang.

Man får sina gäster att känna sig bekväma, undviker provocerande ämnen och anpassar samtalet efter deras intressesfär.

Man är aldrig snål eller petig när man bjuder/delar nota.

Man bär alltid påbjuden/passande klädsel för den aktivitet man deltar i.

Det är lika fel att komma i en långklänning från Balenciaga till den avslappnade grillfesten på landet, som det är att ha foppatofflor till Nobelmiddagen.

Riktigt bra tips 👍👍
  • Anonym (Von Goth)

Håller med von Flin, det gäller att veta konventionerna, inte alltid att hålla sig till dem Flört
    Bordsskick är dock klassavslöjande, det gäller att ha kniv och gaffel i rätt hand, inget spill eller kladd etc.

• Alessia

Ja, bordsskick är avslöjande. Det är också språkbruk. Den som pratar som t ex Bianca Ingrosso med svordomar hit och dit och ofullständiga ibland obegripliga meningar är knappast classy. Det är inte heller den som klär sig i kläder där märket syns med stora bokstäver: Chanel, baleciaga och huuu! Gucci med flera. Classy är välsydda kläder och väskor av toppkvalitet utan synlig märkning.Och glöm lösögonfransar, lösnaglar, ankläppar och andra trashattribut.

• Alessia
    Alessia skrev 2023-05-19 19:10:50 följande:

Ja, bordsskick är avslöjande. Det är också språkbruk. Den som pratar som t ex Bianca Ingrosso med svordomar hit och dit och ofullständiga ibland obegripliga meningar är knappast classy. Det är inte heller den som klär sig i kläder där märket syns med stora bokstäver: Chanel, baleciaga och huuu! Gucci med flera. Classy är välsydda kläder och väskor av toppkvalitet utan synlig märkning.Och glöm lösögonfransar, lösnaglar, ankläppar och andra trashattribut.

Ska förstås vara Balenciaga - det gick lite fort där...
  • Anonym (Von Goth)

Jag har en kollega med vad som låter som fint adligt efternamn, men hennes bordskick är bedrövligt, besticken i fel hand, slickar på kniven mm.

Så jag har så diskret jag kan frågat om hennes bakgrund, och det visar sig att hon är arbetarklass men att hennes farfar tagit det tjusiga klingande namnet!
    Som sagt, ett dåligt bordsskick kan avslöja dig! Liksom dåligt språk, låg allmänbildning och för stort intresse för vad som är inne, lättpåverkad av  influencers etc.

• Anonym (von Fiin)
    Anonym (Von Goth) skrev 2023-05-19 19:39:31 följande:

Jag har en kollega med vad som låter som fint adligt efternamn, men hennes bordskick är bedrövligt, besticken i fel hand, slickar på kniven mm.

Så jag har så diskret jag kan frågat om hennes bakgrund, och det visar sig att hon är arbetarklass men att hennes farfar tagit det tjusiga klingande namnet!
    Som sagt, ett dåligt bordsskick kan avslöja dig! Liksom dåligt språk, låg allmänbildning och för stort intresse för vad som är inne, lättpåverkad av  influencers etc.

Likaså ett överdrivet intresse för vad saker kostar, eller verbalt vädrande av prislappar på nyinskaffade ting.

En sorts människa frågar rakt ut vad det nya huset man har köpt kostar. 
    En annan frågar var det ligger och letar upp det på Hemnet om de vill veta.
  • Anonym (Classy är)

Oj intressant tråd. Det här är jag uppväxt med! Jag vill nog tolka classy efter vad mamma anser är att "vara sexig med klass och stil":

* Stora fejktuttar, men inte för stora. Vad som är för stort avgör min mamma.
    * Enormt mycket smink som ändå skall se ut som väldigt lite smink
    * En slags guldig nyans av mellanblont hår  (absolut inte platina) eller möjligtvis kastenjebrun i exakt rätt nyans annars ser man ut som en billig prostituerad. Ingen utväxt!
    * Man skall vara väldigt smal samtidigt som man inte skall vara benig och absolut inte muskulös.
    * Inga tatueringar. Enbart örhängen, inga andra piercingar.
    * En väldigt lätt solbränna som absolut inte får vara orange.
    * Sexig men inte för sexig cocktailklänning (exakt nivå av sexighet vet nog bara hon)
    * Höga klackar på skor som matchar klänningen
    * Man äter bara en lätt frukost och sedan en ordentlig middag så att alla tror att man äter ordentligt fast man inte gör det för det är enda gången på dagen man äter. Alternativt bara en stor brunch.

Det där är bara en liten del av hur man är sexig med klass och stil.

• Anonym (Von Goth)

Fejktuttar och sexigt högklackat är knappast classy 

• Anonym (oskyldig)

Jag beskylls ofta för att "ha klass och stil". Jag har aldrig fattat vad folk menar med det så en gång frågade jag en kollega/vän när det kommit upp, en annan kollega kommenterade/gav en komplimang för min nya blus med orden "det är alltid klass och stil över dig". Vännen förklarade då för mig att det är för att mitt kläd- och accessoarval alltid är "on point" både på jobbet och vid privata tillfällen, att jag har ett visst, upprätt kroppsspråk, sättet jag pratar på, och även att mitt hem andas klass, även om huset i sig är ganska enkelt. 

Jag måste säga att jag inte fattar hur hemsytt, gammalt slitet från Kappahl, stel hållning och lågmäldhet kan ses som "klass och stil", men jag vet att jag har svårt att se mig själv ur positiv dager, så de kanske har rätt ändå.

• Anonym (von Fiin)
    Anonym (oskyldig) skrev 2023-05-21 16:51:31 följande:

Jag beskylls ofta för att "ha klass och stil". Jag har aldrig fattat vad folk menar med det så en gång frågade jag en kollega/vän när det kommit upp, en annan kollega kommenterade/gav en komplimang för min nya blus med orden "det är alltid klass och stil över dig". Vännen förklarade då för mig att det är för att mitt kläd- och accessoarval alltid är "on point" både på jobbet och vid privata tillfällen, att jag har ett visst, upprätt kroppsspråk, sättet jag pratar på, och även att mitt hem andas klass, även om huset i sig är ganska enkelt. 

Jag måste säga att jag inte fattar hur hemsytt, gammalt slitet från Kappahl, stel hållning och lågmäldhet kan ses som "klass och stil", men jag vet att jag har svårt att se mig själv ur positiv dager, så de kanske har rätt ändå.

God hållning är absolut en poäng, samt hur man sitter i olika sammanhang, går ur en bil med kort kjol osv.

Jag får ibland beundrande kommentarer från män om min hållning men den är så inrotad sedan barndomen att jag inte tänker på det själv.
Svar på tråden Hur är man om man är classy?