• RenLuft

    Fyller år - Jag har bjudit mina vänner och bekanta

    Jag känner mig nervös inför en kommande fest. Jag har egentligen ordnat det mesta redan. Det är bara det praktiska som återstår.


    Det knepiga är att jag och mina vänner inte dricker alkohol. Vissa av mina vänner kanske tar någon drink ibland, men ingen av oss blir berusade. Så vi är en grupp vänner som föredrar att vara nyktra.


    Om en månad fyller jag år och jag tänkte försöka anordna en stor fest. Jag kommer bjuda in alla mina vänner och jag har även träffat nya vänner genom en kurs som jag gått. Jag skulle också vilja bjuda in gamla bekanta.


    Problemet är att dessa nya vänner och gamla bekanta dricker alkohol. Jag är orolig att festen kommer vara tråkig för dem. Generellt sett är jag nervös över att festen i sig ska vara tråkig.


    Tidigare har andra ordnat födelsedagsfester åt mig. Men eftersom jag fyller jämnt vill jag att den här festen ska vara speciell och stor.


    Jag kanske överanalyserar och oroar mig i onödan.


    Men jag undrar, om ni berättar er ålder och om ni brukar festa med alkohol, skulle ni tycka att det var tråkigt att gå på en fest där det inte serveras alkohol?


    Jag känner mig nervös och orolig över allt detta. Jag kanske kommer att fråga en eller flera av mina kompisar om hjälp. Men egentligen skulle jag helst vilja fixa allt själv (fråga mig inte varför - jag känner bara ett sådant behov). Det blir svårt att fixa maten, men jag kan grilla. Så jag tänker eventuellt fixa en grillning och sedan när alla är nöjda och mätta kan festen fortsätta inne i lokalen med tävlingar, lekar och allmänt umgänge. När jag skriver detta känner jag allt mer att jag behöver fråga mina vänner om hjälp. Men som sagt, jag har bara det starka behovet att fixa allt själv, främst när det gäller tävlingarna. Det kommer också att bli en liten frågesport. Jag har egna idéer och vill inte förstöra överraskningen över vad som kommer att hända.


    Finns det någon här som har några tips och råd?


    Om det värsta skulle hända kommer jag säkert att be någon eller några av mina kompisar om hjälp. Men jag försöker här och ser om jag kan få några tips och råd helt enkelt.


    Tack för era svar!


  • Svar på tråden Fyller år - Jag har bjudit mina vänner och bekanta
  • Daisy28

    Hur många gäster?
    Vad har du för lokal och kök?
    Ungefärlig ålder på gästerna?
    Har du möjlighet att laga så mycket mat?
    Vad hindra dig att servera begränsat med alkohol?

    Råd:
    Ta hjälp av någon. 
    Förbereda så mycket som möjligt innan

  • RenLuft
    Daisy28 skrev 2023-05-20 07:22:35 följande:

    Hur många gäster?
    Vad har du för lokal och kök?
    Ungefärlig ålder på gästerna?
    Har du möjlighet att laga så mycket mat?
    Vad hindra dig att servera begränsat med alkohol?

    Råd:
    Ta hjälp av någon. 
    Förbereda så mycket som möjligt innan


    Tack för ditt svar!

    Jag kan bjuda max 50 i lokale och kommer bjuda 30-40 personer.

    Det kök som jag kan utgå ifrån är i lokalen och det är en liten kök. Om jag använder grillen, så kanske gästerna får grillat korv och hamburgare.

    Ålder på gästerna blir 20 till 30 år.

    Jag kommer inte kunna laga mat, då det kommer saknas stora kastruller bland annat. Så om jag använder ute grillen och bjuder på korv och hamburgare. Skulle det anses snålt eller dåligt?

    Inget hindrar mig från det sista frågan. Jag har själv tänkt på det. Du menar att jag skulle kunna bjuda personer på alkohol, men ingen får dricka sig berusade?

    Jag måste fråga om alla mina vänner som inte dricker alkohol är bekväma med sådant och framförallt om lokalen har policy om att det inte överhuvudtaget får serveras alkohol.

    Det var en jättebra idé. Tack!
  • glassgumman78

    Alkoholen kommer nog inte bli något problem.
    Du och många av dina vänner är ju vana ickedrickare och det kommer spilla över på de andra.

    Jag föreslår dock att du tar hjälp av någon/några att grilla annars kommer du inte få göra något annat...Grilla till 40 personer tar tid...

    Ett tips är ju att hyra en korvvagn och göra en grej av det...Låt någon spela korvgubbe/gumma servera Pucko till, spela 50-talsmusik och inred lokalen i lite den stilen.

  • Daisy28

    Vad gör du om det blir regn och dåligt väder?

    Fixa musik så folk kan dansa. 

    Ta hjälp! Fixa för 30+ gäster tar tid

    Om du har några dunkar vin och två backar öl kommer det sätta begränsningar. Ja, några kommer bli lite onyktra.  Men annars tar folk med eget eller förfestar.  

  • Räkan77

    Jag tror att det är bättre att bjuda på pastasallad, bröd och lite annan plockmat än att grilla. Du måste ha stora grillar om det ska funka att grilla till så många och det behövs två personer som sköter grillningen under minst en timme.

    Om du kör med pastasallad och annat kallt så kan du lättare förbereda det mesta själv. Men fråga även några kompisar om hjälp. Är mycket roligare att vara fler när man förbereder och dukar. Tror säkert att du har kompisar som gärna kommer två timmar innan festen. 

    Om du inte bjuder på öl och vin tycker jag det ska framgå på inbjudan så inte folk blir besvikna vilket kan förstöra stämningen.

Svar på tråden Fyller år - Jag har bjudit mina vänner och bekanta